ارتقای سطح علمی معلمان هدف اصلی رتبه بندی/طرح است که پس از سال ها تصویب شد

ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792631

ارتقای سطح علمی معلمان هدف اصلی این رتبه بندی است که سال ها بعد به تصویب رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک، حدود 10 سال است که موضوع رتبه بندی معلمان مطرح شده اما بنا به دلایلی به تصویب نرسیده است اما در مجلس فعلی نمایندگان مجلس تصمیم جدی برای تصویب این طرح گرفته اند و از این مجموعه خدمات ارائه خواهند کرد.

در واقع اجرای این طرح تعیین کننده سطح معلم و تلاش معلمان برای دستیابی به عناوین علمی بالاتر است که این امر مستلزم کار تحقیقی و پژوهشی است که می تواند در ارائه دروسی که به دانش آموزان داده می شود بسیار موثر باشد.

اما یکی دیگر از مشکلات فرهنگیان رسیدگی به وضعیت معیشتی است به طوری که بسیاری از فرهنگیان تاکید می کنند با اجرای این طرح افزایش دستمزدها که در حال رخ دادن است ممکن است منجر به بهبود وضعیت معیشتی شود. از طرفی بازنشستگان فرهنگی هم می خواهند متوجه شوند که طرح قانونی شدن حقوق بود.

تاخیر در اجرای این طرح باعث شد تا مدتی فرهنگیان و بازنشستگان مایل به اجرای این طرح تجمع کنند، این جلسات در بسیاری از شهرهای کشور به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و در میان مسئولان این جلسات معلمان و بازنشستگان نیز حضور داشتند. او انتظار داشت این طرح اجرا شود.

هدف از رتبه بندی معلمان ارتقای جایگاه آنان در آموزش و پرورش است

اما دیروز پس از بحث های طولانی درباره اجرای این طرح، سرانجام وارد دستور جلسه علنی مجلس شد و معلمان رتبه بندی شده به کمیسیون آموزش بازگردانده شدند و در نهایت پنج نفر دیگر از این لایحه در دستور کار قرار گرفتند. جلسه علنی مجلس و دیروز به تصویب رسید.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما از رتبه بندی معلمان ارتقای جایگاه و جایگاه آنان در آموزش و پرورش و جامعه اسلامی است و رتبه بندی معلمان فقط برای تدریس است نه ادارات اداری و خدماتی. اگرچه این افراد برای ما عزیز هستند، اما این رتبه بندی شامل معلمان می شود.

وی افزود: معلم به شخصی گفته می شود که از نظر مقام، مقام و منزلت بر قانون خدمت وظیفه عمومی برتر باشد. معلم به فردی گفته می شود که 24 ساعت هفته در کلاس درس شرکت می کند و نباید با پیشنهادات دیگر از جمله افرادی غیر از معلمان در سیستم رتبه بندی معلمان قرار گیرد.

رتبه بندی معلمان ریشه در سند اصلی تحول آموزش و پرورش دارد

مهرداد ویسکرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: وی نتوانست طرحی را که جلسات قبلی طی ده سال انجام داده بود، به سرانجام برساند.

وی افزود: مجلس یک فوریت طرح را تصویب کرد تا دولت ظرف شش ماه این لایحه را ارائه کند و دولت نیز حدود دو ماه بعد این لایحه را به مجلس ارائه کرد. رئیس وقت کمیته برنامه بودجه قول داد که این را بپذیرد بودجه سالانه آموزش و پرورش حدود 113 تریلیون تن است.

نماینده مردم هرم آباد و چگنی گفت: هیئت رئیسه مجلس به دلیل بار مالی و اینکه طبق اصل 75 قانون اساسی اگر بار مالی لایحه یا طرحی تامین نشود قابل طرح نیست و رد توسط هیئت امنا پیش بینی شده، متوقف می شود.

وی افزود: نوبااخت، رئیس کمیته برنامه بودجه وقت، رسما نامه ای نوشت و اعلام کرد که نمی توانیم بیش از 20 هزار میلیارد بدهیم. دوستان امیدوار بودند که با تغییر دولت این رویه تغییر کند، اما دولت جدید هم که لایحه ای که داده بود و حساب کرده بود و سالیانه حدود 20 تریلیون در بودجه نیاز داشت و قبول کرده بود، اصرار داشت برای همین. قبلا، اما برخی از دوستان این را برداشت کردند که هر بار دولت پول آن را پرداخت می کند.

«یک جلسه غیرعلنی در دولت آیت الله رئیسی تشکیل شد و حداقل 10 اصلاحیه انجام شد. در این لایحه علاوه بر بار مالی ناهماهنگی هایی وجود داشت که از آن جمله می توان به نامشخص بودن رابطه رتبه و مدرک و معلمان با مدرک کمتر از لیسانس اشاره کرد.

وی افزود: در پی اختلافات به وجود آمده، هیئت مدیره نیز مقاومت کرده و طرح را به کمیته برگرداند و اعلام کرد که به دلیل بار مالی سنگین نیاز به تعدیل دارد و به کمیته تعدیل و شارژ شده است. ” این طرح مشکلات زیادی دارد و به کمیسیون برگردانده شد و اکنون لایحه فعلی دیگر ایرادات قبلی را ندارد و این بار قابل رای گیری در دادگاه است.

این کشور 400 هزار میلیارد کسری بودجه دارد

یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: بیش از 12 و نیم میلیارد تن برای این کار اختصاص یابد که یکی از مصوبات دیگر طرح همسان سازی حقوق معلمان است که به همین دلیل متوقف شده است. کسری بودجه.

وی با بیان اینکه حداقل 400 هزار میلیارد کسری بودجه در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی این است که این بار مالی نباید از 120 هزار میلیارد ریال بیشتر شود، در غیر این صورت دولت به دلیل ارسال لایحه آن را نمی پذیرد. به هیأت امنا «اگر دولت بار مالی را نپذیرد قطعاً رد می شود و هیئت امنا تصویب نمی کند.

وی ادامه داد: طبق آمار و محاسباتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که اگر 800 هزار معلم داشتیم، در مدت 6 ماه برای هر معلم 12.5 هزار میلیارد به دو میلیون و 300 هزار اضافه می شد، اما هشداری وجود دارد که می گوید این حقوق نباید کمتر از 80 درصد مربی اصلی دانشگاه تهران باشد، فکر می کنم برای یک مربی ده میلیون تن است و در نهایت دستمزد باید به 8 میلیون تن برسد.

نماینده مردم هرم آباد و چگنی در مجلس گفت: موضوع اصلی این است که دولت به دلیل کسری بودجه که در آن مشارکت دارد بیش از 12 هزار میلیارد تومان نمی پذیرد. امیدواریم سال آینده به شرطی که همان 250 هزار میلیارد در بودجه وجود داشته باشد، ملاک ریالی خواهد بود.

وی گفت: همه ما باید شرایط کشور را درک کنیم. امسال دولت می گوید بودجه را به گونه ای تنظیم کرده است که واقع بینانه باشد و کسری بودجه نداشته باشد، بنابراین معمولاً تعداد ادارات، سازمان ها و مکان ها را کاهش می دهند. امسال رشد بودجه بسیار زیاد است، خیر و چالش هایی در همه زمینه ها و جاهای مختلف وجود خواهد داشت.

همه ما باید تابع قانون باشیم

وی ادامه داد: تکلیف کشور در خیابان مشخص نیست و همه ما باید تابع قانون باشیم، یعنی فلسفه مجلس و دولت این است که مردم و دولت نمایندگانی داشته باشند تا بتوانند نیازها را برطرف کنند. ویسکرمی گفت: مردم و بر اساس واقعیت تصمیم می گیرند.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: مشکلات فرهنگیان ما زیاد است. این دستمزدها باید در طول این چهل سال به آرامی متعادل می شد، اما این کار انجام نشد. از همه فرهنگیان خواهشمندیم مراقب باشند دست دشمن پشت سر باشد این کارها را انجام ندهید و در خیابان و میدان به دنبال حق خود نباشید.

وی افزود: خدا را گواه می‌دهم که در کمیته، دولت و مجلس تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا این امر به بهترین شکل ممکن انجام شود. ساختار لایحه خوب است، اما در هر صورت ایده آل محقق نشده است. البته به دلیل کمبود منابع مالی لازم.»

این لایحه این پتانسیل را دارد که در صورت بهبود وضعیت بودجه کشور با اصلاحیه یعنی افزایش حقوق نسبت به وضعیت فعلی، بحث مالی در سال آینده مساعدتر شود. من به شما توصیه می کنم که وضعیت کشور را درک کنید. ما باید کسانی باشیم که بخواهیم کشور را ناامن کنیم و با دست خود به امنیت کشور آسیبی وارد نکنیم.

نماینده مردم هرم آباد و چگنی گفت: امیدواریم در صورت وجود هرگونه مشکل پس از مراجعه به هیات امنا این لایحه به تصویب برسد. پیش بینی می شود این لایحه در 31 شهریور 1393 اجرایی شود و لایحه ظرف یک ماه نوشته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید