اروپا کمبود گاز ندارد

اروپا کمبود گاز ندارد

هوای اروپا به تازگی سردتر شده است، ژانویه هنوز تمام نشده است و ماه های سرد فوریه و مارس در راه است. به نظر افراطی است که بگوییم زمستان در اروپا به پایان رسیده است، اما پرونده زمستان برای بازار گاز طبیعی اروپا به پایان رسیده است و دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد. اروپا اکنون در میانه فصل سرد خود قرار دارد.

به گزارش تجارت نیوز، روزهای بعد به طور متوسط ​​جزو سردترین روزهای سال برای این منطقه هستند و دمای هوا از برلین تا لندن به زیر صفر می رسد. اما حتی اگر زمستان امسال سردتر از حد معمول باشد، این منطقه به اندازه کافی ذخایر گاز دارد تا با بدترین سناریوی تمام شدن ذخایر گاز در نتیجه کاهش صادرات روسیه به عنوان بخشی از استراتژی خود در برابر متحدانش در اوکراین مواجه شود.

هوای سرد چراغ سبزی برای فروشندگان گاز است. قیمت عمده‌فروشی بنزین در اواسط هفته گذشته به پایین‌ترین حد در 17 ماه گذشته یعنی 55 پوند (60 دلار) رسید که بیش از 80 درصد نسبت به اوج 350 پوندی خود در اواخر ماه اوت کاهش داشت. قیمت عمده فروشی یکساله برق آلمان نیز به عنوان معیار منطقه ای کاهش یافت و در هفته گذشته حدود 150 یورو معامله شد که نسبت به اوج 1000 یورو در شش ماه پیش کاهش چشمگیری داشت.

در صورت تداوم هوای سرد طی دو ماه آینده، قیمت گاز و برق مجددا افزایش خواهد یافت، اما این افزایش ها محدود خواهد بود. اگرچه نیمه زمستان را پشت سر گذاشته ایم و ذخایر گاز کافی داریم، اما افزایش شدید قیمت ها مانند مرداد ماه کاملا غیرممکن است. اما همه اینها هزینه زیادی داشت.

هزینه بحران گاز برای اروپا چقدر بود؟

دولت های اروپایی حدود هزار میلیارد یورو برای حمایت از تامین گاز هزینه کرده اند. با این حال، هم قیمت گاز طبیعی و هم قیمت برق از سطح قبل از بحران انرژی بالاتر رفته است. تاکنون دولت ها توانسته اند خانواده ها را از آسیب این بحران و افزایش قبوض انرژی محافظت کنند. به همین دلیل در آینده کاهش چندانی در این قبوض وجود نخواهد داشت. در حال حاضر هیچ نشانه ای از کاهش قیمت ها به سطح قبل از 2022 وجود ندارد. شرکت مشاوره Cornwall Insight پیش بینی می کند که میانگین قبض گاز و برق خانواده های بریتانیا در نیمه دوم سال 2023 حدود 2800 پوند باشد. این خانواده ها در 4 سال اخیر 1500 پوند پرداخت کرده اند. سال ها. اما هنوز با تخمین 5000 پوندی فاصله زیادی دارد.

اروپا چگونه از بحران گاز جان سالم به در برد؟

اول از همه، منطقه بسیار خوش شانس بود، زیرا با آب و هوا مواجه بود، عاملی خارج از کنترل آن، که نتیجه یک فاجعه بزرگتر بود. اگرچه هوای بهاری در شب سال نو یک رویداد هشدار دهنده برای دوستداران محیط زیست بود، اما مانند یک هدیه کریسمس برای کسانی بود که نگران قیمت بنزین بودند. از 19 دسامبر تا 16 ژانویه، منطقه کلیدی مصرف گاز در شمال غربی اروپا، 29 روز متوالی. دما بالاتر از حد نرمال بود. این علاوه بر 37 روز متوالی هوای گرم از اواسط اکتبر تا اواسط نوامبر بود. با در نظر گرفتن درجه گرمایش به عنوان معیاری برای تقاضای انرژی در مقایسه با میانگین دمای محلی، زمستان اروپا تاکنون حدود 12 درصد گرمتر از میانگین 30 ساله بوده است که تفاوت زیادی در مصرف گاز ایجاد کرده است.

با توجه به هوای سرد در اوایل دسامبر، آسیب پذیری اروپا در برابر تغییرات دما کاملاً قابل درک است. همین چند روز سرد و بی باد برای گران شدن گاز کافی بود. قیمت‌های کوتاه‌مدت برق نیز به بالاترین حد خود رسید، اما هوای سرد تقریباً به همان سرعتی که آمد، از بین رفت. علاوه بر این، اروپا تقاضای صنعتی برای گاز را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، به طوری که برخی از کارخانه ها تعطیل شده اند و برخی دیگر به گازوئیل روی آورده اند. به عنوان مثال تولید مواد شیمیایی در آلمان کاهش یافته و مصرف زغال سنگ نیز افزایش یافته است. به ویژه نیروگاه های آلمانی برای صرفه جویی در گاز، آلاینده ترین سوخت های فسیلی را می سوزانند.

به طور کلی، تقاضای گاز در اروپا 20 درصد کمتر از میانگین پنج ساله است. در آلمان، مصرف گاز در اوایل ژانویه 38 درصد کمتر از میانگین بود. با کاهش شدید تقاضا، اروپا ذخایر گاز خود را به همان سرعتی که انتظار می رفت تخلیه نکرده است. مخازن ذخیره سازی در حال حاضر 82 درصد پر هستند، در حالی که میانگین پنج ساله در این زمان از سال 62 درصد است.حتی تکرار سخت ترین زمستان اروپا، زمستان 2013، ذخایر گاز را تا حدود 45 درصد کاهش می دهد. با این حال، دولت های اروپایی در بهار و تابستان نیازی به خرید گاز نخواهند داشت و زمستان آینده برای آنها دیرتر آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید