از تخصیص یک میلیارد بودجه برای دفاتر تسهیلگری در کرمانشاه تا انحلال آنها

ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921712

دفاتر تسهیل گری در سال 1395 با هدف توانمندسازی و کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه ای کرمانشاه تاسیس شد و پس از حدود پنج سال به دلایل نامعلومی منحل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، پس از ورود مقام معظم رهبری به موضوع کنترل آسیب های اجتماعی، از اوایل دهه 90، مدل دفتر تسهیل گری به عنوان الگویی برای توانمندسازی و توسعه مناطق حاشیه ای شهری و در گذر زمان توسط کارشناسان معرفی شد. در تمام شهرها توسط فرمانداری ها کنترل می شد و گسترش یافت و قرار بود این دفاتر به عنوان پل ارتباطی بین دولت و محله های آسیب پذیر به عنوان میانجی عمل کنند.

شهر کرمانشاه به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای غرب کشور در سه دهه گذشته گسترش فیزیکی زیادی داشته است و رشد بی رویه جمعیت این شهر باعث تقویت و تسریع روند شکل گیری آن شده است. از بافت‌های حاشیه‌ای است، بنابراین جمعیت محلات حاشیه‌ای این شهر حدود 30 درصد است و دفاتر تسهیلگری از اواخر سال 1375 در این استان ایجاد شده است.

0f96b593 3006 4b67 852f cae2caa5badc خبر خاکستری

انحلال 9 دفتر تسهیل گری در کرمانشاه

فضل الله رنجبر در گفتگو با شبکه خبری مرصاد از تعطیلی دفاتر تسهیلگری در استان خبر داد و گفت: امسال قرارداد این دفاتر از سوی وزارت کشور تمدید نشد.

رئیس اداره امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: فلسفه ایجاد دفاتر تسهیل و توسعه محلی در محلات حاشیه نشین، شناسایی و استفاده از منابع و توانمندی های داخلی محله برای استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش اقتصادی و اجتماعی محلی بود. زیر ساخت.

وی گفت: این دفاتر زیر نظر استاندار و با همکاری بهزیستی، ورزش و جوانان و شهرداری در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین فعالیت می کردند.

رنجبر با اشاره به اینکه 9 دفتر محلی برای تسهیل و توسعه در استان کرمانشاه وجود دارد، تصریح کرد: طبق جلسه ای که با نمایندگان مردم برگزار کردیم این ماموریت به گروه های جهادی محول شده است.

وی با اشاره به لزوم تلاش برای افزایش سطح مشارکت و مشارکت مردم محلی در اجرای پروژه ها در مناطق حاشیه ای تاکید کرد: ایجاد دفاتر تسهیلگری بهترین اقدام در مناطق حاشیه ای برای افزایش سطح مشارکت مردم در این مناطق است. مناطق.

به گفته رنجبر، در خصوص تمدید قرارداد خدمات تسهیلگری و بازگشت فعالیت آنها، مکاتباتی با وزارت کشور انجام شده و منتظر اعلام نتایج هستیم.

2414d0dc 6e61 4ece 96c9 7f524adef1b8 خبر خاکستری

مدیرکل سابق معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در گفتگویی خواستار افزایش دفاتر تسهیلگری در استان کرمانشاه شد.

اختصاص 53 میلیارد ریال برای دفاتر تسهیلگری در کرمانشاه

فرزاد پرگر با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری ظرفیت مناسب هر محله را شناسایی و بین مردم و مسئولان ایجاد همبستگی می کنند، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی برای توانمندسازی مردم محله از دیگر اقدامات این دفاتر است.

مدیرکل سابق دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال 1400 حدود 53 میلیارد ریال به این خدمات اختصاص یافته است، گفت: بر اساس گزارش های خدمات تسهیلگری، اعتبارات به این مناطق هدایت شده است. تاکنون با این اعتبارات چند مدرسه تجهیز شده، مراکز پرورش فکری، کتابخانه ها و سالن های ورزشی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه های زیادی با نهادهای مختلف منعقد شده است که یکی از طرفین آن دفاتر تسهیلگری است، گفت: تعداد دفاتر تسهیلگری قطعا کم است اما برنامه توسعه دفاتر در سطح ملی است و مکان های جدید نیز وجود دارد. اعلام شده و به محض تامین اعتبار دفاتر جدید تشکیل خواهد شد.

017a50b8 11a5 41e4 8af6 7226b8705d41 خبر خاکستری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، هدف از تاسیس این دفاتر پاسخگویی به نیازها و درخواست های محلات آسیب پذیر است و تسهیلگران از طریق ارتباط با خدمات رسان و مردم و معتمدین محلی، سطح مشارکت اجتماعی مردم و پاسخگویی را ارتقا می دهند. از نهادها

برخی از مسئولان بر توسعه و تقویت این دفاتر تاکید می کنند و می گویند استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیلگری می تواند نقش مهمی در مشارکت مردم مناطق حاشیه ای در اجرای پروژه ها و مشارکت مردم داشته باشد.

سوال اینجاست که دلیل انحلال این سرویس ها چه بوده است؟ آیا دفاتر تسهیلگری از هدف اولیه خود یعنی بازآفرینی دور شده اند؟! به نظر می رسد عدم تخصص در این گونه پروژه ها پس از مدتی با شکست مواجه خواهد شد و هزینه آن برای خزانه داری رقت انگیز خواهد بود.

قابل توجه است؛ به گفته استاندار سابق کرمانشاه، در سال 93 با همکاری جهاددانشگاهی یک کار پژوهشی علمی و عملی انجام شد که توسط مدیران محلات به صورت پروژه محور انجام شد و در این پژوهش 36 محله مشکل دار – یعنی 33 درصد از جمعیت شهر کرمانشاه – بررسی شدند 13 محله حاد شناسایی شدند.

و طبق آمار در پایان دهه 1400، یک سوم – بیش از 30 درصد – از جمعیت استان کرمانشاه همچنان حاشیه نشین بودند!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید