از خودکفایی در صنعت تا شکست انزوای اقتصادی پس از پیروزی انقلاب


ساعت: 08:34
تاریخ انتشار: 1400/11/14
کد خبر: 1805596

تلاش برای انزوای اقتصادی ایران و حتی جلوگیری از فروش نفت در حالی که انتظار می رود اقتصاد کشور برای دشمنان انشعاب پیدا کند، کشور را بر آن داشته است تا در صورت اجرای تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دهه آینده در مسیر جدیدی حرکت کند. به نام ایران در جهان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ صنعت و پویایی و بستر آن به یکی از بازارهای انرژی تبدیل شده است که امروزه کشورها از آن استفاده می کنند. قبل از انقلاب هیچ ایده ای برای ایجاد صنایع در کشور وجود نداشت و نگاه این است که هر آنچه نیاز دارید قابل واردات است و البته برخی از صنایعی که فعال بودند، علم، تجهیزات و ساختار و حتی اپراتورها توسط خارج از کشور تهیه می شود. و به معنای واقعی کلمه یک وابستگی کامل به آن وجود داشت.

خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی با تکیه بر توان درونی خودکفایی و بومی سازی در کشور رواج پیدا کرد و در صنعت نیز پیشرفت زیادی داشتیم که با پیشرفت روزافزون در عرصه های مختلف توانستیم این عامل را به نفع خود تغییر دهیم. .

به عنوان مثال در دوران پهلوی ما در صنعت نفت تنها 4 درصد خودارضایی داشتیم اما اکنون بیش از 2 درصد در این زمینه خودارضایی داریم. در دوران پهلوی، صنعت پتروشیمی سالانه 4 میلیون تن و صنعت فولاد نیم میلیون تن در سال بود، اما به برکت انقلاب اسلامی، صنعت پتروشیمی به بیش از 2 میلیون تن در سال رسید و صنعت فولاد به بیش از آن رسید. بیش از 25 میلیون تن در سال.

پیشرفت صنعت باعث شده است که از یک کشور مصرف گرا و ناتوان به کشوری مولد با تکیه بر توان داخلی تبدیل شویم که این نشانه قدرت ملی است.

قبل از پیروزی انقلاب در حالی که می توانستیم به دلیل تجارت آزاد به کشوری مولد تبدیل شویم و منابع معدنی خود را با ارزش افزوده وارد بازار کنیم، اما اینطور نبود. نفت با ظرفیت کامل فروخته شد و دلارهای نفتی به واردات کالاها و حتی کالاهای لوکس اختصاص یافت. کل سهم عمومی از فروش نفت و دلار نفت ناچیز بود.

خام فروشی و حتی بسیاری از معادن در اختیار خارجی ها و دولت ها بود و حتی بدون پرداخت پول این مواد صادر می شد و تقاضایی در این زمینه وجود نداشت. اما بعد از انقلاب شرایط تغییر کرد.

صنایع به تدریج متنوع تر شد و تولید برگ در کشور آغاز شد. صنعت نظامی رشد فوق العاده ای داشته است و بسیاری از صنایع دیگر بیش از 50 درصد از وابستگی آنها را تشکیل می دهند. اساس واردات تجهیزات تولید و سپس قطعات همچنان به سمت استقلال است.

این دستاوردها در شرایطی بود که کشور هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشت و توطئه های دشمن یکی پس از دیگری توان اصلی کشور در خنثی سازی آن را از بین برد و سپس تحریم های بی سابقه ای علیه کشورمان اعمال شد و حتی تحریم ها از مقالات علمی ناشی شد.

اما همه این موانع نتوانست جلوی پیشرفت تولید و صنعت را بگیرد، از این رو امروزه در اکثر صنایع نیرویی آموزش دیده حتی گاهی بیش از ظرفیت وجود دارد و بسیاری از صنایع از صفر تا 100 بومی و بازارهای مهم جهانی هدف محصولات ما هستند. و تقاضا برای آنها وجود دارد.

امروزه توسعه صنعت و تولید و همچنین استفاده از اقتصاد مقاومتی یکی از مولفه های قدرت کشورمان است که به تعبیری در منطقه و در معادلات جهانی سهم بسزایی در ایران دارد. این در حالی است که قبل از انقلاب قدرت مذاکره و رای کشور صفر بود، زیرا نظر کشور باید آن چیزی باشد که به آن دیکته می شود.

تلاش برای انزوای اقتصادی ایران و حتی جلوگیری از فروش نفت در حالی که انتظار می رود اقتصاد کشور برای دشمنان انشعاب پیدا کند، کشور را بر آن داشته است تا در صورت اجرای تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دهه آینده در مسیر جدیدی حرکت کند. به نام ایران در جهان

اکنون با گذشت 43 سال از انقلاب، دشمن متوجه شده است که فلج شدن اقتصاد ایران غیرممکن است و بسیاری از کشورها متوجه شده اند که می توانند شریک قابل اعتماد و خوبی در تجارت با ایران داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید