پیشرفت اقتصادی ایران در چهل و سومین سال انقلاب / از خودکفایی و خوداتکایی تا رفع وابستگی به بیگانگان


ساعت: 14:56
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809050

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد، رفع وابستگی به بیگانه و توجه به خودکفایی است که طبق آمار در سالهای پس از انقلاب، اقتصاد کشور رشد چشمگیری داشته است که مشخص است. در بخش های مختلف

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به ویژه نسل جوان نسبت به آینده با سیاه نمایی، بزرگ نمایی مشکلات، زیر سؤال بردن یا دست کم گرفتن دستاوردها است. نمایش یک نظام دینی ناکارآمد.

دشمنان می کوشند با قدرت رسانه های خود مانع درک جوانان ایرانی از واقعیت های انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی شوند و با نوعی واقع بینی برای آنان، حمایت مردمی از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را خدشه دار کنند.

در چنین شرایطی، هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی دورتر شود، بررسی مسئله دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و اساسی در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلامی دانست، زیرا رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «البته» یاد می کنند. معجزه قرن» و «انفجار نور» «این جملات برای توصیف عظمت انقلاب اسلامی کافی است.

اگر بخواهیم نتایج اقتصادی 43 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را با عملکرد اقتصاد قبل از انقلاب مقایسه و مقایسه کنیم، ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که اقتصاد کشور مرتباً در معرض تکانه های اقتصادی بوده است. و تحریم ها

اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران از نظر تولید پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته است به طوری که شاخص تولید کشور حدود 430 تا 450 میلیارد دلار است و ما را در رتبه بیست و سوم جهان قرار می دهد.

از نظر تولید ناخالص داخلی حدود 1640 میلیارد دلار بوده و از این نظر رتبه هجدهم را در اقتصادهای جهان دارد که در مقایسه با اقتصاد نفتی، مونتاژ و وابستگی قبل از انقلاب نوعی حرکت رو به جلو محسوب می شود.


لغو وابستگی اقتصادی به کشورهای خارجی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب بود

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد، رفع وابستگی خارجی و توجه به خودکفایی بود. در این راستا یکی از مهم ترین شاخص های سنجش خودکفایی میزان تولید مواد غذایی است که آمارها نشان می دهد در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران پیشرفت زیادی در تولید گندم داشته و عرضه گندم در کشور تبدیل شده است. غیر ضروری واردات

بخش کشاورزی قبل از انقلاب در وضعیت نامناسبی قرار داشت، اجرای طرح اصلاحات ارضی ضربه سختی به بخش کشاورزی کشور وارد کرد و در نتیجه اقتصاد این بخش سقوط کرد و موج شدید مهاجرت روستا به شهر آغاز شد، اما آمار نشان می‌دهد در سال‌های پس از انقلاب به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و اتفاق مهمی که در تصویر کلان اقتصاد کشور پس از انقلاب بدون توجه به اعداد و ارقام رخ می‌دهد، احساس خودکفایی و خودباوری است که در کشور حاکم شد.


تخریب مدل تولید در دوران پهلوی

عبدالمجید شیخ کارشناس اقتصادی به عصرتراک گفت: رژیم پهلوی که شامل حکومت 20 ساله رضاخان و پسرش محمدرضا می شد، 57 سال است که اقدامات خائنانه و شیطانی را علیه کشور و مردم انجام داده است که ایران پشت سر آن است. . خیلی وقت بود.

وی با اشاره به اینکه نهادینه شدن فرهنگ غرب در ایران و تغییر الگوی مصرف انسان یکی از بزرگترین خیانت های رژیم پهلوی به مردم ایران است، گفت: به دلیل اینکه مصرف کالاهای وارداتی و لوکس افزایش یافته است.

شیخ در ادامه با بیان اینکه مدل تولید در زمان شاه از بین رفت، ادامه داد: بدبینی و ترویج این فکر که کالای داخلی خوب نیست، تولید داخلی را از بین برد و برخلاف صنایعی که برای حفظ ظاهر وابسته به غرب و صنایع مونتاژ بودند. که در مسیر تمدن بزرگ حرکت می کردند، جایگزین شدند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در آن روزها کشور مبالغ هنگفتی از طریق نفت دریافت می کرد، افزود: این در حالی بود که پس از سال 73 که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت، درآمدهای دولت 50 درصد افزایش یافت. دربار و شاه و دیگران نیز امکاناتی برای حفظ ظاهر قضیه ایجاد کردند.


a8f83dfd 4774 487e 97bd b6a967bd24b6 خبر خاکستری


دادن اموال دولتی به بیگانگان و نادیده گرفتن فقر مردم

وی با بیان اینکه ایران در دوران پهلوی به صادرات نفت خام وابسته بود، گفت: نفت نیز در اختیار انگلیس و بعداً آمریکایی ها بود.

شیخ وابستگی کشور به واردات را یکی از کارهای بد رژیم پهلوی خواند و گفت: در ازای این وابستگی ها بخشی از اموال کشور در اختیار بیگانگان قرار گرفت در حالی که فقر گسترده در کشور آشکار بود اما حل نشد. فقر و مشکلات اقتصادی مردم

این مدرس دانشگاه کشور افزود: علاوه بر این در بخش صنعت، سیستم های بهره برداری کشاورزی را تخریب کردند و بخش جایگزین ایجاد نکردند. در واقع کشور به گندم خارج از کشور وابسته شد و مردم روزگار خود را با گرسنگی سپری کردند. و بدبختی.”

وی تخریب بخش تولیدی را بخشی دیگر از این جرایم خواند و گفت: در عمل نیروهای بخش کشاورزی و شهرسازی به کارگران بیکار پنهانی واسطه و سوداگر و گسترش فساد، قاچاق، ارتشاء و کمیسیون تبدیل شده اند. توسط شاه و درباریان به گونه ای انجام می شد که در ازای امتیازاتی در داخل کشور از بیگانگان حق الزحمه دریافت می کردند.


مشکلات اقتصادی کشور ریشه در دوران 57 ساله پهلوی دارد

شیخ گفت: بیکاری گسترده در کشور، افزایش تورم و وابستگی اقتصادی و به طور کلی فقر نیز بخشی از خیانت های کشتی گیران به مردمی بوده است که در طول 200 سال گذشته به ویژه در دهه 57 هنوز ریشه در بسیاری از مشکلات اقتصادی دارند. رژیم پهلوی.»

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ایران به دستاوردهای بی سابقه ای دست یافته است که برای اولین بار این عزت ایرانی در بین مردم جهان مطرح و عملا تثبیت شده است.

وی ادامه داد: رونق بخش تولید، احیای بخش کشاورزی، احیای بخش روستایی، خودکفایی و استقلال، حرکت در مسیری که قانون اساسی، سند چشم انداز پیشنهاد کرده است، هم اکنون در زمره موارد عالی قرار دارد. بخش های فناوری در بسیاری از بخش ها.” جزو 10 بخش برتر جهان در زمینه های اقتصادی و علمی است.


معرفی بانکداری بدون ربا برای اولین بار توسط ایران

شیخ گفت: بسیاری از رتبه بندی ها از جمله انرژی هسته ای، فناوری نانو، سلول های بنیادی، صنایع نظامی و دفاعی و بسیاری از حوزه های دیگر که برای مردم اتفاق می افتد، هر روز شاهد خلق دستاوردهای دانشمندان در کشور هستیم.

مدرس دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: در بسیاری از فعالیت ها موفق شدیم زنجیره تولید را از صفر تا محصول نهایی کامل کنیم و در بسیاری از آنها اکثر حلقه های مفقوده زنجیره تولید را جایگزین و تکمیل کردیم و این روند همچنان ادامه دارد. با رشد رو به رشد

شیخ ادامه داد: ایران اولین کشوری است که ابزارهای مالی غیرربوی مانند اوراق قرضه و بانکداری بدون ربا را در جهان معرفی کرد. هرچند انتقاداتی به عملکرد سیستم بانکی وارد است، اما نباید فراموش کرد که این مشکل اجرایی و مربوط به طرح است.


با وجود همه مشکلات، ایران مرکز قدرت در خاورمیانه است

این کارشناس اقتصادی گفت: با وجود همه دستاوردها همچنان مشکلات بزرگی وجود دارد که دلیل آن مشخص است چرا که با ارائه الگوی انقلاب اسلامی ایران به جهانیان پایه های نظام سلطه را ویران کرده ایم و در 43 سال گذشته توانسته اند با ترفندها و سیاست هایی علیه کشور توطئه کنند و مانع پیشرفت و حرکت کشور شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران با همه توطئه های دشمن تاکنون موفق شده و به تمام اهداف بزرگ خود دست یافته است، گفت: کشور با وجود مشکلات فراوان توانسته است موانع زیادی را پشت سر بگذارد و در فهرست بهترین ها و بهترین های جهان قرار گیرد. . قطب قدرت در منطقه باید متحول شود و همه ترفندهای دشمن علیه ایران به این دلیل است که معادلات آنها را زیر پا گذاشته ایم و این نشان از قدرت تأثیرگذار کشور دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید