از مراکز غیرمجاز گوشت نخرید/ روند کاهش بروسلوز در استان یزد


ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877560

زارع معاون بهداشت دامپزشکی استان یزد گفت: تب کریمه در کنگو در فصل گرم سال شیوع بیشتری دارد بنابراین مردم به هیچ عنوان گوشت را از مراکز غیرمجاز خریداری نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی زارع زردینی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه در کنگو در کشور، اظهار داشت: مردم و دارای علائم شدید هستند.

وی ادامه داد: مهم ترین دلیل انتقال ویروس کریمه کنگو کنه است که با گاز گرفتن این ویروس وارد بدن حیوان می شود و تماس با ترشحات، خون و بافت حیوانات یا افراد مبتلا از دیگر راه های انتقال این بیماری است. “


دام ها و قصابی ها، گروه خطر اصلی تب کریمه کنگو / نیاز به پیش سرد شدن 24 ساعته گوشت

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه عمده گروه های در معرض خطر این بیماری را پرورش دهندگان و قصابان تشکیل می دهند، گفت: از کشتار غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه صورت می گیرد خودداری کنید.

زارع افزود: با ذبح دام در کشتارگاه ها، گوشت حداقل 24 ساعت مراحل قبل از سرما را طی می کند و در نتیجه عوامل بیماری زا از بین رفته و مردم می توانند با اطمینان گوشت را مصرف کنند، بنابراین مردم باید گوشت را از مجوز تهیه کنند. قصابانی که دارای مهر هستند باید توسط دامپزشک خریداری شوند و اگر گوشت با ذبح غیرمجاز تهیه شده باشد باید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس استفاده شود.


روند کاهش مالاریا در استان یزد

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام، گفت: سمپاشی و واکسیناسیون دام برای پیشگیری از این بیماری ها و همچنین از بین بردن دام های مبتلا به مالاریا از جمله اقداماتی است که مواردی را در مالت در استان ایجاد کرده است. یزد در سال های اخیر رو به کاهش بوده است.

معاون بهداشت دامپزشکی استان یزد یادآور شد: با توجه به اینکه تب کریمه در کنگو در فصل گرم سال شیوع بیشتری دارد، مردم گوشت را از مراکز غیرمجاز یا به صورت ذبح غیرمجاز تهیه نکنند. پیشگیری از مالاریا دیرتر جوشاندن شیر و تهیه بستنی از مراکز مطمئن و مجاز را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید