استان قزوین در جذب و حفظ متخصصان پزشکی مشکل دارد

وی افزود: اکثر نیروهای متخصص دانشگاه در شهرستان ها توسط نیروهای متعهد تامین می شود و معمولا وزارت بهداشت این نیروها را به مناطق فقیرنشین اعزام می کند.

استان قزوین در جذب و نگهداری متخصصان پزشکی با مشکل مواجه است

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: استان قزوین با توجه به ویژگی های خاص خود در جذب و نگهداری پزشکان متخصص با مشکل مواجه است چرا که تمامی مناطق مشمول بیمارستان های شهرستان های استان ضریب معاف نیستند.

وی ادامه داد: داشتن ضریب محرومیت زدایی برای مناطق باعث کاهش طول طرح جذب پزشکان متخصص و ایجاد انگیزه برای پزشکان می شود، بنابراین مسئولان استانی باید در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم برای شهرستان ها ضریب محرومیت ایجاد کنیم.

کشاورتز خاطرنشان کرد: ایجاد الگوی محرومیت زدایی در مناطق فقیرنشین منجر به تعیین تعرفه ترجیحی شده و شرکت های بیمه برای خدمات ارائه شده توسط پزشکان مبلغی بیش از تعرفه تعیین شده پرداخت می کنند و همه این عوامل در انگیزه پزشکان برای انجام خدمات درمانی موثر است. حوزه فعالیت را انتخاب کنید

انتصاب 41 متخصص پزشکی برای خدمت در سال گذشته

وی گفت: با وجود مشکلات موجود سعی کردیم تا حد امکان پزشک جذب کنیم به طوری که در سال گذشته 41 پزشک متخصص متعهد خدمت رسانی به استان را استخدام کردیم که برابر با استان فارس بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمینه تامین پزشک متخصص در حوزه دانشگاهی مشکل داریم اما در استان با احتساب پزشکان بخش خصوصی و تامین اجتماعی نسبت به میانگین کشوری مشکلی نداریم اما در بخش دانشگاه، تعداد کارکنان متخصص فعال در استان 21 درصد و میانگین کشوری 27 درصد است.

وی گفت: توزیع نیروهای متخصص متعهد به خدمت با رعایت عدالت سلامت انجام می شود تا مناطق محروم با امکانات اجتماعی پایین و زندگی کم نیز از حضور نیروهای متخصص بهره مند شوند و به طور کلی تعدادی از پزشکان متخصص بیشتر از مدت زمان خدمت در مناطق محروم و پزشکان با توجه به شرایط موجود از انگیزه اجتماعی بالایی برخوردارند.

کشاورتز تصریح کرد: در سال های اخیر برخی سیاست های اشتباه از جمله اتخاذ مالیات مدرج و تعیین سقف درآمد پزشکان باعث فرار پزشکان از بخش دولتی شده است به عنوان مثال نرخ مالیات پزشکان در بخش خصوصی 10 است. درصد و در بخش دولتی این نرخ تا 35 درصد است که باید این مشکل اصلاح شود تا جذابیت بخش دولتی و طول عمر پزشکان افزایش یابد.

وی بیان کرد: البته اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است، درآمد شروع و سقف پزشکان مناطق محروم حذف شده است و اگر مشکل مالیات فارغ التحصیلی نیز اصلاح شود، طول عمر پزشکان در مناطق محروم افزایش می یابد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیمارستان آبیک 22 تختخوابی و در واقع یک مرکز درمانی بستری است. زیرا بیمارستان باید حداقل دارای 64 تخت باشد تا بتواند خدمات استانداردی مانند پرسنل و متخصص را ارائه دهد.

وی در پایان گفت: اکنون 12 پزشک متخصص 22 تختخوابی در بیمارستان آبیک داریم و در عمل مردم، پزشکان و کارکنان ناراضی هستند زیرا استانداردهای اولیه در این مرکز رعایت نمی شود و زیرساخت های بیمارستانی وجود ندارد و به دلیل اینکه تعداد کم تخت ها و گردش مالی کم، نگهداری پزشکان در آنجا مشکل است و مشکل دیگر کمبود برخی از تخصص ها در کشور از جمله متخصص بیهوشی، فوریت های پزشکی و جراحی عمومی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید