استان کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه صنعتی به مواد اولیه نیاز دارد

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1802271

نبود زیرساخت ها و توسعه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد، خام فروشی را به ثمره اصلی صنعت و معدن در این استان تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زاگرس کهگیلویه و بویراحمد از نظر اقتصادی منطقه ای کشاورزی و دامپروری محسوب می شود و پس از دامداری و کشاورزی، صنایع نفت و گاز آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما فعالیت های صنعتی و معدنی در این استان نسبت به سایر نقاط کشور افزایشی نداشته و خام فروشی ثمره اصلی صنعت و معدن در کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 2.2 درصد سهم معادن یکی از استان های تقریباً معدنی کشور است و از 51 عنصر معدنی شناخته شده در کشور، 16 عنصر در استان است.

چهارمین معدن نیترات جهان در بخش دیشموک کیشگیلویه و بویراحمد قرار دارد و ایران را در زمره کشورهای دارای این ماده معدنی استراتژیک قرار می دهد. همچنین بزرگترین معدن فسفات کشور با 81 میلیون تن ذخایر قطعی در رشته کوه های لاردار در بخش چرام شناسایی و قابل بهره برداری است که سه هزار شغل به جز سلستین، بوکسیت، گچ، خاک نسوز و … سنگ آهک، گوگرد، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از معادن این استان است.

اگرچه صنایع و معادن استان توانایی خروج کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست اقتصادی و بیکاری دارند، اما عدم توجه به توسعه صنعتی و زیرساخت ها در کنار خام فروشی باعث شده که نه از نظر اقتصادی و نه اشتغال زایی شود. ما نباید جزو استان های کشور باشیم و بیکاری باید دامنگیر جمعیت جوان این استان شود.

مسئولان پست كشاورزي و دامپروري استان كه در سال هاي اخير به دليل خشكسالي وضعيت خوبي را به خود نديده اند و در تامين مرغ و برنج و برخي ديگر از نيازهاي استان نتيجه خوبي از خود نشان نداده اند و در به روز كردن توسعه كشاورزي و زيرساخت ها ناکام مانده اند. در صنعت گردشگری حرکت می کند و متاسفانه تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

کهگیلویه و بویراحمد از اقلیم خاص و خدادادی در صنعت گردشگری برخوردار است و در توسعه زیرساخت های این صنعت عقب مانده و نتوانسته است از مزایای اقتصادی آن نهایت استفاده را ببرد. و اشتغال رونق چندانی برای استان نداشته است و باید گفت کارکنان استانی دولت سیزدهم صنعت و معدن استان از خام فروشی خارج شده و دایره ناامیدی از اقتصاد پاک شده است. و اشتغال با ایجاد زیرساخت های صنعتی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید