استخدام یک کارگر یا شریک جنسی؟ / داستان هایی از مشکلات اشتغال زنان در ایران

استخدام یک کارگر یا شریک جنسی؟  / داستان هایی از مشکلات اشتغال زنان در ایران

افزایش نرخ بیکاری در کشور با تلاش برخی کارفرمایان برای استفاده از وضعیت موجود و گرایش جنسی زنان در جستجوی کار تشدید می شود. رویداد۲۴ در این گزارش با نگاهی به آمار اشتغال زنان در کشور به بررسی وضعیت موجود می پردازد.

بیکاری و افزایش بیکاری در بین جوانان به ویژه زنان از دیرباز دستاویزی برای سوء استفاده از شرایط موجود برای برخی کارفرمایان شده است. تحمیل ساعات کاری طولانی، اضافه کاری نکردن در ازای کار بیشتر و اعلام شرایط غیر سنتی تنها بخشی از این تخلفات است. اما زمانی فاجعه‌بارتر است که آگهی‌های شغلی واقعاً حاوی پیشنهادات جنسی غیرمستقیم و مستقیم به زنان باشد.

البته نگاه به زنان در جستجوی کار موضوع جدیدی نیست. به این دلیل که استخدام کننده با محل کار آگهی دهنده آشنا شد، با موارد کمی محتاطانه برخورد شد.

اما امروزه کارفرمایان طعمه خود را بسیار راحت تر از قبل می یابند. بدون آدرس آنها در دست زنانی که در جستجوی کار با چنین پیشنهادهایی روبرو می شوند. کارفرمایان به جای شماره تلفن و آدرس محل کار، شماره واتس اپ یا در برخی موارد تلگرام را در اختیار افراد قرار می دهند و از آنها می خواهند در صورت تمایل به همکاری، به این شماره پیام ارسال کنند.

عکس های تمام قد زنان جویای کار را بخواهید

“من مدت زیادی است که به دنبال شغلی هستم، اما نمی توانم شغل مورد نظرم را پیدا کنم. کارفرمایان معمولاً شرایط نامعقولی ارائه می دهند و انتظار دارند با کمترین دستمزد بیشترین خدمات را دریافت کنند.» دختر جوانی درباره تجربه خود از تبلیغات به رویداد۲۴ گفت. اما توهین‌آمیزترین و مانع برای یافتن شغل مناسب، تعداد زیاد آگهی‌هایی است که به نام آن شغل از طرف سایت‌های انتشاراتی درج می‌شود، اما در واقع حاوی مطالبات جنسی است.

وی ادامه می دهد: گاهی این افراد به راحتی انتظارات خود را بیان می کنند، مثلاً بارها درخواست عکس کامل کرده اند و وقتی علت را می پرسم به راحتی می گویند که علاوه بر خدمات مرتبط با شغل، انتظار خدمات جنسی نیز دارند. می گویند من می خواهم یک نفر همکار من باشد و به شکل دیگری به آنها خدمت کنم. در یک مورد کفرما می گفت انرژی درمانی است و می خواهد سطح انرژی من را اندازه بگیرد. وقتی با چنین افرادی برخورد می کنم و اعتراض می کنم، من را مسدود می کنند. سریع.بعضی وقتا دلم میخواد از اینجور آدما گله کنم ولی واقعا دستم بسته شده البته نه تنها این اتفاق برام افتاده که بقیه دوستانم هم تجربه مشابهی داشته اند.

درخواست آگهی استخدام پرستار برای همراهی کارکنان ارشد!

یکی از پرستاران جویای کار این روزها می گوید: چند روز پیش با آگهی استخدام پرستار مواجه شدم و به شماره واتس اپ موجود در آگهی پیام دادم و توضیحات بیشتری خواستم اما شنیده هایم برایم عجیب بود. و ارائه خدمات پرستاری در منزل.

وی توضیح می دهد: کارفرما در یک فایل صوتی توضیح داد که یک شرکت مهندسی برای اجرای این پروژه به یک پرستار به عنوان پروژه برای کارکنان ارشد خود که به شهرهای دیگر سفر می کنند نیاز دارد. سوال من این بود که آیا کارکنان ارشد شرکت در شهر مقصد به هتل مراجعه نمی کنند و خدمات مورد نیاز خود را از هتل ها دریافت نمی کنند یا اینکه این افراد بیماری یا معلولیت خاصی دارند که نیاز به پرستار دارد؟ در کل متوجه شدم منظور شخص مقابل این است که این مقامات ارشد در طول سفر به شریک جنسی نیاز دارند نه پرستار و به این موضوع نپرداخته ام.

خشونت علیه زنان مظاهر بسیاری دارد که تلاش برخی کارفرمایان هرچند کم نیست، زیرا بردگی جنسی کارکنان تنها یکی از این مظاهر است. سال‌هاست که در ازای ورود به عرصه‌های مختلف کاری، خشونت جنسی علیه زنان می‌شنویم، مانند آنچه امروز در مورد آزار و اذیت جنسی و تجاوز جنسی علیه برخی از کارگردانان زن از طریق جنبش میتو می‌شنویم.

نکته اینجاست که برخی معتقدند زنانی که شغلی را می پذیرند که به آنها اجازه استثمار جنسی و در واقع بردگی جنسی توسط کارفرما را می دهد، مقصر هستند و نباید نسبت به اتفاقاتی که برای آنها می افتد اعتراض کنند. از نظر این افراد، زنانی که شرایط را می پذیرند، قربانی شرایط نیستند که همدم و همدست این مردان هستند.برای آگهی استخدام بانوان اقدام کنید

اما حقیقت این است که وقتی فرد یا گروهی از یک سو از فوریت و عدم ارائه راه حل مناسب برای فرد یا گروه دیگری و از سوی دیگر از اختیار بلامنازع خود بر موضوعی خاص سوء استفاده می کنند، در هر صورت در موقعیتی تهاجمی و آسیب پذیر. .

در جامعه امروزی به وضوح می بینیم که زنان برای ورود به عرصه کار در شرایط سختی قرار دارند و همچنین با حقه های کثیف مواجه می شوند. زنانی که بسیاری از آنها تغذیه می کنند یا حداقل علاقه مند به کار در مناطق خاصی هستند که در دست برخی از مردان است. در این شرایط انتخاب همه زنان یکسان نیست، بلکه همه قربانی یک موقعیت، قدرت مردان در عرصه کار و نگاه جنسی به زنان هستند.

آمار اشتغال زنان در کشور

نگاهی به آمار اشتغال زنان برای درک عمق فاجعه ای که زنان از سر می گذرانند ضروری است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در فروردین ماه امسال، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. از سوی دیگر، پس از شیوع تاج، زنان در خط مقدم اخراج و اخراج هستند. برخی کارشناسان تخمین می زنند که تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور 14 برابر بیشتر از مردان بر اشتغال زنان تأثیر گذاشته است.

گزارش مرکز آمار ایران در سال 1400 نشان می دهد که نسبت زنان به مردانی که در سال 1378 شغل خود را از دست داده اند حدود 9 برابر است. بر اساس همین گزارش، نرخ بیکاری زنان ایرانی 3 برابر میانگین جهانی است، به طوری که در سال 1999 نرخ بیکاری زنان ایرانی حدود 15.6 درصد بوده در حالی که میانگین نرخ بیکاری زنان در جهان حدود 5.5 درصد بوده است. . آماری که بعید به نظر می رسد در دو سال آینده به شدت تغییر کند

N اتفاق افتاد.

آمار، اما داستان های دیگری وجود دارد، 3.5 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 1.5 میلیون زن خوداشتغال (تک خانوار) ​​هستند. همچنین سهم زنان سرپرست خانوار در دهک های کم درآمد حدود 5 برابر بیشتر از زنان سرپرست خانوار در دهک های پردرآمد است.

نگاهی به این آمار و قرار گرفتن آنها توسط موج کارفرمایان که با تمایلات جنسی خود دامنه کار و اشتغال را برای زنان تنگ می کنند و به نیازها و فوریت های این زنان توجه می کنند نشان می دهد که چرا در برخی موارد زنان حاضر به پذیرش این پیشنهادات هستند. علیرغم میل درونی شان، خودشان می شوند.

جالب اینجاست که هیچ نهاد یا سازمانی وجود ندارد که در چنین مواردی به سرعت به مشکل رسیدگی کند و کسانی که به دلیل سبک لباس پوشیدن و حضور در خیابان ها برای مبارزه با فساد، آزار و اذیت زنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، در این زمینه کاری انجام نداده و سعی کرده اند آنها مجبور نیستند این شرایط را ترتیب دهند.

دیدگاهتان را بنویسید