استریو فلسطینی; داستان سرزمینی که نمی توان از دست داد


ساعت: 10:44
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821745

رشید مشاروی کارگردان سرشناس فلسطینی با ساخت «استریوی فلسطینی» بار دیگر به مردم میهن خود یادآوری می کند که بمانند و مقاومت کنند و تلویحاً تصویری خام در فضایی سورئال ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «استریو فلسطین» فیلمی 90 دقیقه ای محصول سال 1392 به کارگردانی رشید مشروی است.

رشید مشروی، کارگردان مشهور فلسطینی که به ایران نیز سفر کرده است، این فیلم را پس از کمدی سیاه معروفش تولد لیلا در قالب درامی جذاب و کنایه آمیز درباره زندگی دو برادر در کرانه باختری ساخته است. این دو برادر که پس از حملات هوایی اسرائیل بی خانمان شده بودند، برای کسب درآمد کافی برای مهاجرت به کانادا، به شغلی عجیب روی می آورند.

این ساختمان که شامل آپارتمان آنها نیز می شود، در حملات هوایی اسرائیل و دو برادر به نام های سامی (با بازی صلاح حنون) و میلاد (با بازی محمود ابوجزی) با نام مستعار “استریو” ویران شد. بی خانمان می شوند و در چادری که در حیاط همسایه برپا کرده اند زندگی می کنند.

استریو، برادر بزرگتر که در عروسی ها آواز می خواند، همسرش را در بمباران از دست داد و دیگر آواز نخواهد خواند و سامی، یک برقکار، توانایی شنیدن و صحبت کردن را از دست داده است. این دو جوان دیگر نمی توانند با وضعیت ناامیدکننده این زندگی کنار بیایند و تصمیم می گیرند به کانادا مهاجرت کنند تا رویاهای خود را در آنجا دنبال کنند.

روند رسیدن به این مسیر پرهزینه است و آنها برای کسب درآمد کافی برای مهاجرت با حمایت خواهرشان که در آنجا زندگی می کند به رام الله نقل مکان می کنند.

مشاروی علاوه بر موفقیت در تولد لیلا، دشواری ها و پارادوکس های زندگی در ساحل غربی را به تصویر می کشد و سیاهی گزنده رئالیسم گزنده را با طنزی زیبا با مهارت متعادل می کند. سامی در مکان جدید، با وجود از دست دادن شنوایی، به عنوان صدابردار کار می کند و با کمک استریو، از تجهیزات صوتی در آمبولانسی که به آن سفر می کند، از تجهیزات صوتی برای مراسم های مختلف، از عروسی تا عزاداری استفاده می کند. مراسم سیاسی

هالیوود ریپورتر در مقدمه این فیلم می نویسد: این فیلم که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و با همکاری کشورهای تونس، امارات و اروپا ساخته شده است، یکی از پرهزینه ترین فیلم های ساخته شده در این کشور است و با بودجه 1.5 میلیون دلاری ساخته شده است.

از اولین فریم فیلم که یک استریوی بزرگ و برادرش سعی می کنند زیر باران در چادر بنشینند و بخوابند، فیلم کیفیت سورئال خود را نشان می دهد.

برای واجد شرایط بودن برای مهاجرت، آنها باید موجودی بانکی 10000 دلاری را به سفارت ارائه دهند که نیروی محرکه آنها برای حرکت به جلو خواهد بود. اما هر چه آنها به هدف خود نزدیکتر می شوند، ترک عزیزانشان سخت تر می شود.

به عنوان یک مستندساز سرشناس، علاقه اصلی او به این فیلم ثبت لحظات تاریخی در مکانی پرتنش و به تصویر کشیدن صحنه هایی با بلندگوهای غبارآلود و سربازان خشمگین اسرائیلی است که از بولدوزرها محافظت می کنند.

پیام پرشور او به فلسطینی ها این است که همیشه بمانند و برای کشورشان بجنگند تا زمانی که به سرزمین های امیدوارتر مهاجرت کنند.

رشید مشروی در غزه متولد شد و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به حیفا در سال 1995، در انتظار در سال 2005 و مستند زنده از فلسطین در سال 2002 اشاره کرد. اردوگاه مشروی در رام الله زندگی و کار می کند و در سال 1996 مرکز تولید و پخش فیلم را برای حمایت از تولید فیلم های داخلی تأسیس کرد. او همچنین از یک برنامه سینمای سیار حمایت می کند که به او امکان نمایش فیلم در اردوگاه های آوارگان فلسطینی را می دهد.

«فلسطین استریو» در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال 2013 به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره به نمایش درآمد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سال 1397 به میزبانی رشید مشاروی کارگردان فلسطینی به عنوان یکی از میهمانان این جشنواره برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید