استفاده از آب انتقالی در گلخانه های یزد یک توهم است

ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785705

مدیر آب و خاک سازمان کشاورزی استان یزد گفت: آب قابل حمل آب آشامیدنی کافی برای مردم یزد را تامین نمی کند، اکنون آیا انسانی وجود دارد که از این آب در کشاورزی استفاده کند که مردم به یک قطره آب نیاز داشته باشند. ؟”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس بشارتی در گفتگو با یزدرسا با رد شایعات مطرح شده از سوی برخی افراد ناآگاه مبنی بر استفاده از گلخانه های یزد و وشکذر برای انتقال آب به یزد گفت: آبی که در گلخانه های یزد استفاده می شود، آب چاه و مجاری است که اصلا برای نوشیدن نیست

وی ادامه داد: آب قابل حمل به اندازه آب آشامیدنی انسان نیست، حالا آیا یک انسان وظیفه شناس می خواهد از این آبی که مردم نیاز دارند استفاده کند تا آن را در کشاورزی بریزد؟

بشارتی با اشاره به اینکه حتی یک قطره آب قابل حمل در کشاورزی و گلخانه های یزد مصرف نمی شود، خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز گلخانه های استان با 738 میلیون مترمکعب آب از چاه های استان یزد و 170 میلیون مترمکعب از آب استان تامین می شود. کانال ها هیچ عنوانی برای نوشیدن نیست.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه مکان هایی در یزد که گلخانه در آن ایجاد شده است دارای منابع آبی مستقل است، گفت: این مکان ها سال هاست که کشاورزی می کنند و حتی محصولاتی مانند صیفی جات و سبزی در … این منطقه حتی قبل از انتقال آب در این مناطق کاشته شده و کشاورزی وجود داشته است.

بشارتی با بیان اینکه منابع آبی که در استان وجود دارد به خوبی تعریف شده و سهم اختصاص یافته به هر بخش نیز موجود است، گفت: میزان آب تحت کنترل بخش کشاورزی 908 میلیون مترمکعب است که 738 میلیون مترمکعب آن از محل است. چاه های غیر شرب 170 میلیون مترمکعب آب استان از کانال های غیر شرب تامین می شود که تنها 24 میلیون مترمکعب آن در گلخانه ها مصرف می شود.

وی ادامه داد: تنها تغییری که در سال های اخیر در بخش کشاورزی یزد رخ داده، انتقال محصولات روباز به گلخانه بوده که منجر به اشتغال بخش کشاورزی استان و حتی تولید محصولات کشاورزی با همین میزان مصرف آب شده است. بار.

با اشاره به ویژگی های خاص یزدی ها، یعنی. بشارتی گفت: سطح گلخانه های استان یزد در سال 1378 حدود 1998 هکتار بوده که سهم شهرستان یزد 523 هکتار و شهرستان اشکذر 259 هکتار بوده که طبق بررسی های کارشناسی به نیم لیتر در ثانیه آب گلخانه ای نیاز است.

وی ادامه داد: با یک عملیات ضربی ساده می توان دریافت که مصرف آب در هر هکتار گلخانه 11 هزار و 664 متر مکعب در سال است که مجموع آب مورد نیاز در سال برای تمامی گلخانه های دو شهرستان اشکذر ویزد ​​حدود 12 میلیون و 340 است. هزار و 512 مترمکعب که با توجه به آب موجود بخش کشاورزی استان، این میزان آب تنها حدود 2.5 درصد از منابع آبی تامین شده توسط چاه ها و قنات های این مناطق و از آب این مناطق را تشکیل می دهد. چاه ها و قنات ها در موارد بسیار حاد فقط ده درصد آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده می شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد در پایان گفت: استفاده از آب انتقالی به یزد در گلخانه ها کذب بزرگ و توهم است که هر آگاه بداند اصلا این موضوع صحت ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید