استفاده از موتورسیکلت باید از طریق رسانه ها و خانواده ها فرهنگ سازی شود/ نخبگان با تحلیل آمار تصادفات راهکار و ایده ارائه می کنند.


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878899

معاون فنی و عملیات اورژانس 115 قم با اشاره به اینکه عامل 50 درصد تصادفات موتورسیکلت در سطح شهر موتورسیکلت است که نخبگان و کارشناسان می توانند با تحلیل آماری راه حلی برای آن ارائه دهند، گفت: استفاده از موتورسیکلت باید از طریق صدا و سیما فرهنگ سازی شود. تلویزیون و خانواده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده،، جلیل گودرزی فر در میزگرد لزوم فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بین خانواده ها در دفتر پایگاه خبری تحلیلی فردا پدرخوانده وی با اشاره به عوامل موثر در استفاده مردم از موتور سیکلت گفت: اولین دلیل استفاده مردم از موتورسیکلت مشکلات اقتصادی جامعه است چرا که خرید و نگهداری این وسیله نقلیه ارزانتر است و مانورپذیری موتورسیکلت باعث می شود راننده به نقطه مورد نظر برسد. جایی که زودتر به مقصد می رسید.
وی ادامه داد: عامل دوم حمل و نقل عمومی است; مردم زمانی از موتور سیکلت استفاده می کنند که زیرساخت های خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد. عامل سوم راه حل های جایگزین مانند ایجاد مسیر دوچرخه سواری است.

50 درصد تصادفات در کل شهر ناشی از موتورسیکلت است
معاون فنی و عملیات اورژانس 115 قم با اشاره به عوامل و دلایل افزایش تصادفات موتورسیکلت ها گفت: اولین دلیل نیروی مانور و قانون گریزی است که در این زمینه باید گفت بیش از 50 درصد تصادفات در شهر برای موتور سیکلت است.
وی گفت: نوع طراحی و ساختار خودرو باعث افزایش خسارت در تصادفات می شود و از سوی دیگر دایره بزرگی از جمعیت کشورمان از موتور استقبال می کنند.
گودرزی فر با اشاره به موضوع فرهنگ سازی در جامعه برای اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان در مدارس گفت: نقش خانواده در کاهش تصادفات بسیار مهم است. امروزه خانواده ها تا چه اندازه بر استفاده فرزندان خود از موتورسیکلت نظارت دارند و این کودک چگونه با رعایت اصول ایمنی و قانون تربیت می شود؟

فرهنگ سازی در استفاده از موتورسیکلت در صدا و سیما و خانواده موثرتر است
وی با اشاره به اینکه چه نهادها و سازمان هایی در این زمینه مسئول هستند، گفت: نمی توان گفت کدام نهاد مسئول است، اما همه باید دست به دست هم بدهند تا فرهنگ جامعه در استفاده از موتور را ارتقا دهند. البته صدا و سیما و خانواده می توانند در این زمینه موثرتر باشند.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس 115 قم گفت: آموزش خانواده ها در حوزه فرهنگی انجام شود. از طرفی آموزش و پرورش علاوه بر دروسی که تدریس می کند می تواند در حوزه فرهنگی نیز اقدامات موثری انجام دهد و امتیاز جمع آوری کند.

نخبگان با تجزیه و تحلیل آمار تصادفات راه حل ها و ایده هایی را ارائه می دهند
وی ادامه داد: در خصوص تصادفات به ویژه تصادفات موتور سیکلت آمارهای بسیار خوبی در اختیار اورژانس و پلیس قرار دارد که با تحلیل این آمار و آسیب شناسی می توان در کاهش تصادفات موثر بود. در تحلیل و ارائه این آمار باید از ظرفیت نخبگان استفاده کرد.
گودرزی فر افزود: ساختار موتور یکی از عوامل آسیب پذیری سوارکار است که می توانیم آن را از نخبگان ردیابی کرده و با ایده و نظر مناسب نسبت به رفع این عامل اقدام کنیم.
وی افزود: زمانی که تصادفات فوتی رخ می دهد، سایر عواقب آن برای خانواده بسیار بیشتر است. در برخی از تصادفات فوتی وجود ندارد، اما فرد از کار افتاده می شود که هزینه های مضاعفی را به همراه خواهد داشت و اثرات روانی بسیاری برای خانواده ها ایجاد می کند.
معاون فنی و عملیات امداد اورژانس 115 کوم با اشاره به تصادف جوانان و نوجوانان با موتورسیکلت گفت: این افراد از سرمایه های این مجموعه هستند که باید با برنامه ریزی ویژه در این زمینه اقدام شود.

فعالیت های اضطراری در راستای آموزش همگانی
وی افزود: رسالت اورژانس درمان است اما در زمینه آموزش همگانی نیز فعالیت های خوبی صورت می گیرد. اورژانس در سازمان ها و موسسات مختلف حضور دارد و کلاس هایی را برگزار کرده است.
گودرزی فر گفت: در زمینه فرهنگ سازی و شفاف سازی برخی مسائل مرتبط با حوادث، اورژانس آماده اعزام مربی جهت برگزاری درس است.
وی با اشاره به آمار تماس ها گفت: آمار پلیس راهور با اورژانس متفاوت است و دلیل آن این است که اورژانس در اولویت و فقط برای مصدومیت اعزام می شود.

95000 ماموریت در سال 1400
معاون فنی و عملیاتی اورژانس 115 قم با اشاره به اینکه در هزار و 400 مورد به بیش از 95 هزار ماموریت کمک های اضطراری ارسال شده است، گفت: از این تعداد 18 هزار ماموریت مربوط به حوادث است که 20 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: از 18 هزار تصادف 10263 مورد مربوط به موتورسیکلت است که 58 درصد تصادفات را شامل می شود.
گودرزی فر با اشاره به اینکه تعداد اورژانس ها در محل بوده است، گفت: در یک هزار و 400 مورد از 18 هزار تصادف، 23 هزار و 561 مورد مجروح شدند که از این تعداد 12 هزار و 322 مورد مربوط به موتورسیکلت ها بوده که نشان می دهد بیش از 50 درصد مصدومان در تصادف با موتورسیکلت بوده اند.
وی گفت: 10 هزار و 263 تصادف موتورسیکلت به ثبت رسیده که از این تعداد 12 هزار و 322 نفر مجروح شده اند که نشان می دهد هر موتورسیکلت بیش از یک سرنشین داشته است.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس 115 قم در خاتمه گفت: در سال 1400 بر اساس آمار اورژانس 16 فوتی داشتیم که از این تعداد 9 مسافر و 4 سرنشین.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید