فرهنگ سازی و افزایش آگاهی؛ استفاده از موتورسیکلت از حلقه های مفقود / تعداد زیادی تلفات موتورسیکلت در تصادفات


ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879830

فرهنگ سازی و افزایش آگاهی دو حلقه مفقوده استفاده از ارابه ها یا موتورسیکلت های مرگبار است که باعث شده بسیاری از جوانان در سنین پایین جان خود را از دست بدهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، «پیچ هایی که با مرگ خاموش می شود»، «وسیله نقلیه یا ارابه مرگ؟»، «ارابه مرگ جان جوانی را در کوم گرفت»، «ارابه مرگ جان 2 موتورسوار را گرفت» «ارابه مرگ قاتل 23 درصد موتورسواران مازندرانی» و «کشته شدن 80 موتورسوار در تصادفات جاده ای در استان یزد»، اینها عناوینی است که هر از گاهی در رسانه های مختلف کشور برای تصادفات موتورسیکلت منتشر می شود.

از جمله این حوادث می توان به حوادثی اشاره کرد که در برخی موارد اگرچه باعث ناراحتی خانواده نمی شود، اما حوادثی را در پی دارد که منجر به پشیمانی مادام العمر می شود، مانند قطع نخاع، قطع نخاع و غیره.

بر اساس آمار ارائه شده در سال های گذشته، تا پایان سال 1399 بالغ بر 12 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود داشت که قطعاً بیشتر است، اما نکته دردناک این است که 85 درصد موتورسواران فاقد گواهینامه رانندگی هستند.

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده در سال های اخیر، تعداد کشته شدگان موتورسواران در تصادفات شهری بسیار زیاد است که نشان از پایین بودن سطح ایمنی دارد.


نرخ بالای تصادف موتورسواران در تصادفات


3c696262 c67a 4881 9079 b4c4cffc34cd خبر خاکستری

سرهنگ گلمرضا صدفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کوم در گفت و گو با خبرنگار ما بر فرهنگ سازی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی تاکید کرد و گفت: درصد تصادفات فوتی در بین موتورسواران بالاست به طوری که 50 درصد تصادفات فوتی در 1400 مربوط به موتورسواران E.

وی افزود: موتورسیکلت ها وسایل نقلیه سریع، ارزان، مقرون به صرفه و ارزان هستند. یکی از مواردی که باعث می شود مردم به موتورسیکلت روی بیاورند این است که وقتی مردم پراید ۷ میلیونی بی خطر می خرند ارزان بودن آن از موتورسیکلت بهتر است.


فرهنگ استفاده از موتور باید تقویت شود

وی گفت: موتورسیکلت نیز در دنیا استفاده می شود که این بدان معنا نیست که این وسیله فقط در کشور ما کاربرد دارد. باید فرهنگ استفاده از سیلک موتور را در کشور تقویت کنیم. ما نمی توانیم به مردم بگوییم که از این وسیله حمل و نقل و معیشت استفاده کنند تا ایمن باشند، از طرفی زیرساخت های گردشگری در شهر ممکن است مناسب نباشد.

سرهنگ صدفی با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ سازی در بحث موتورسیکلت بسیار مهم است، گفت: باید در بحث فرهنگ به ویژه در بحث فرهنگ از خانواده ها شروع کنیم و ارگان هایی که در مسائل فرهنگی نیز دخیل هستند. مشکلات باید درگیر شوند و کار را انجام دهند.”

وی ادامه داد: تنها با جریمه و جابجایی پارکینگ نمی توان موتورسواران را در شهرها متوقف کرد اما اگر در بحث فرهنگ سازی این موضوع را بخواهیم پاسخگو خواهد بود. امروزه والدین به فرزندان خود موتورسیکلت می دهند که نه سن قانونی دارند و نه گواهینامه دارند و از همه بدتر این است که خود والدین سوار این راکبان می شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کوم گفت: این نشان دهنده ضعف فرهنگی ما در بحث استفاده از موتورسیکلت است. ما باید سعی کنیم جامعه را متقاعد کنیم که احساس خطر را به گونه ای القا کنند که خانواده به اندازه فرزند خود برای نوجوان خود احساس خطر کنند و اگر نوجوان دچار تصادف با موتورسیکلت شد، پشیمان شود. و برای به دنیا آوردن خانواده مثلاً در بین موتورسواران قطع نخاع داریم که در جایی دیده نمی شود و به آن اشاره ای نمی شود.


حرکات نمایشی در فضای مجازی به جوانان انگیزه می دهد

سرهنگ صدفی با اشاره به فضای مجازی گفت: امروزه استفاده از موتورسیکلت های سنگین و حرکات نمایشی در فضای مجازی رایج شده است که باعث تحریک جوانان و نوجوانان می شود. اجرای حرکات نمایشی هنری است که باید مورد قدردانی و قدردانی قرار گیرد، اما وقتی از مسیر خارج می شود و در میدان عمومی قرار می گیرد، به جای تحسین، مورد نفرت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: موتورسوار باید بداند که استفاده از موتورسیکلت تندرو و انجام حرکات نمایشی بسیار خطرناک است و در صورت برخورد با چیزی صدمات جبران ناپذیری وارد می کند که جای تاسف دارد. امروز باید با کمک رسانه هایی که همیشه خوب ظاهر شده اند، هر جا که رفته اند، فرهنگ سازی کنیم تا از هر آسیبی جلوگیری شود.

موتورسواران باید از تجهیزات ایمنی کامل استفاده کنند

سرهنگ صدفی افزود: موضوع بعدی تجهیزات موتورسیکلت است. در قدیم برای جلوگیری از صدمات موتورسیکلت، راکب وسایل ایمنی مانند فیوز و … را نصب می کرد، اما امروزه وسایل ایمنی روی موتورسیکلت ها وجود ندارد و در تصادفات بیشتر صدمات به راکب وارد می شود.

وی افزود: امروزه مردم دنیا به لباس و لباس محافظ موتورسواران ابریشمی فکر می کنند که در صورت تصادف نقش ایربگ را ایفا می کنند و در حال استفاده هستند، اما همچنان درگیر استفاده راکبان از کلاه ایمنی هستیم. کلاهی که بارها و بارها به صورت رایگان در اختیار سوارکاران قرار داده ایم.




استفاده از موتورسیکلت باید از طریق رسانه ها و خانواده ها فرهنگ سازی شود


63886587 051b 4fe1 bb2c d48d92464c40 خبر خاکستری

جلیل گودرزی فر معاون فنی و عملیات اورژانس 115 قم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در این میزگرد لزوم فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بین خانواده ها که در دفتر تحلیلی قم برگزار شد، مطرح شد. مرکز خبر فردا با اشاره به عوامل موثر در استفاده افراد از موتورسیکلت گفت: اولین دلیل استفاده مردم از موتورسیکلت مشکلات اقتصادی در جامعه است چرا که خرید و نگهداری این وسیله نقلیه ارزان تر است و علاوه بر آن مانورپذیری موتورسیکلت باعث می شود راننده تا زودتر به مشکل برسیم. به مقصد می رسد.

وی ادامه داد: عامل دوم حمل و نقل عمومی است; وقتی زیرساخت های خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد، مردم از موتور سیکلت استفاده می کنند و عامل سوم راهکارهای جایگزین مانند ایجاد خط دوچرخه است.


50 درصد تصادفات در کل شهر ناشی از موتورسیکلت است

معاون فنی و عملیات اورژانس 115 قم با اشاره به عوامل و دلایل افزایش تصادفات موتورسیکلت ها گفت: اولین دلیل نیروی مانور و قانون گریزی است که در این زمینه باید گفت بیش از 50 درصد تصادفات در شهر برای موتور سیکلت است.

وی گفت: نوع طراحی و ساختار خودرو باعث افزایش آسیب در تصادفات می شود و از سوی دیگر دایره بزرگی از جمعیت کشورمان از موتور استقبال می کنند.

گودرزی فر با اشاره به موضوع فرهنگ سازی در جامعه برای اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان در مدارس گفت: نقش خانواده در کاهش تصادفات بسیار مهم است. امروزه خانواده ها تا چه اندازه بر استفاده فرزندان خود از موتورسیکلت نظارت دارند و این کودک چگونه با رعایت اصول ایمنی و قانون تربیت می شود؟


نخبگان با تجزیه و تحلیل آمار تصادفات راه حل ها و ایده هایی را ارائه می دهند

وی ادامه داد: در خصوص تصادفات به ویژه تصادفات موتور سیکلت آمارهای بسیار خوبی در اختیار اورژانس و پلیس قرار دارد که با تحلیل این آمار و آسیب شناسی می توان در کاهش تصادفات موثر بود. در تحلیل و ارائه این آمار باید از ظرفیت نخبگان استفاده کرد.

گودرزی فر افزود: ساختار موتور یکی از عوامل آسیب پذیری سوارکار است که می توانیم آن را از نخبگان ردیابی کرده و با ایده و نظر مناسب نسبت به رفع این عامل اقدام کنیم.

وی افزود: زمانی که تصادفات فوتی رخ می دهد، سایر عواقب آن برای خانواده بسیار بیشتر است. در برخی از تصادفات فوتی وجود ندارد، اما فرد از کار افتاده می شود که هزینه های مضاعفی را به همراه خواهد داشت و اثرات روانی زیادی برای خانواده ها ایجاد می کند.

معاون فنی و عملیات امداد اورژانس 115 کوم با اشاره به تصادف جوانان و نوجوانان با موتورسیکلت گفت: این افراد از سرمایه های این مجموعه هستند که باید با برنامه ریزی ویژه در این زمینه اقدام شود.


لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت


901d259f 1f05 47aa 9abf 79441bfc946b خبر خاکستری

حسین شعبان زاده مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کوم نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای استفاده از موتورسیکلت زمان بر است و نیازمند برنامه ریزی جامع چند ساله و تلاش مضاعف است. چالش ها و مسائل

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کوم بیان کرد: در برنامه ریزی ها باید به گونه ای عمل کنیم که مردم سعی نکنند از موتورسیکلت استفاده نکنند، بلکه موتورسیکلت باید استفاده شود زیرا این وسیله ترافیک ایجاد نمی کند، بلکه باید تدابیری اتخاذ شود. باید در نظر گرفت که این ابزار برای استفاده خوب است.

وی افزود: استفاده از کلاه ایمنی، لباس های حفاظتی، حرکات غیرخطرناک و برخی موارد دیگر باید فرهنگ سازی شود. دستگاه ها نیز باید وارد این موارد شوند و فرهنگ سازی لازم را انجام دهند. در این راستا کارگروهی در شهرستان تشکیل شود.

شعبان زاده با اشاره به اینکه همه ارگان ها و نهادها وظیفه فرهنگ سازی دارند، گفت: صدا و سیما با ارائه آمار دقیق از تصادفات منجر به جرح و فوت می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: همه مردم و اقشار مختلف جامعه می توانند در کاهش تصادفات سهیم باشند و باید در این زمینه کمک کنند.


طراحی کلاه ایمنی و موتورسیکلت باید در نظر گرفته شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کوم با اشاره به کلاه ایمنی موتورسواران گفت: کلاه ایمنی به گونه ای طراحی شده است که در فصول گرم و سرد سال، راکبان از کلاه ایمنی استفاده می کنند که باید به این موضوع توجه شود. بنابراین، کلاه باید دید خوبی داشته باشد و سوارکار باید بتواند کناره ها را ببیند.


برای پایان دادن به تراژدی های تلخ به عزم جدی نیاز داریم

به نظر می رسد برای پایان دادن به فجایع تلخ تصادفات فوتی نیازمند همکاری و همراهی همه سازمان ها و نهادهای مسئول در کنار رسانه ها و خانواده ها برای فرهنگ سازی صحیح استفاده از موتورسیکلت در کشور هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید