استقبال سرد هنرمندان جشنواره فجر همه درها به روی هنر بسته است، حال مردم هم خوب نیست!

استقبال سرد هنرمندان جشنواره فجر همه درها به روی هنر بسته است، حال مردم هم خوب نیست!

نمی توان از افرادی که به حداقل نیازها مانند خوراک، پوشاک و اجاره توجه دارند، انتظار داشت که زمان و هزینه خود را به فعالیت های هنری اختصاص دهند. این یک واقعیت مسلم است که شرایط از همه جهات خوب نیست، وقتی امکان ارتباط درست بین هنر و هنرمند با مردمش وجود نداشته باشد، هم هنرمند دلسرد می شود و هم انتظارات مردم از این هنر برآورده نمی شود. ما هر سال با اشتیاق خاصی در جشنواره فجر حضور داشتیم، فرقی نمی‌کرد فیلمی در جشنواره داشته باشیم یا نه، فقط حضور در جشنواره حس خوبی داشت، اما امسال احساس عجیبی نسبت به جشنواره داریم.

«امسال در جشنواره فیلم فجر از دیدن این دیوانگانی که بیش از 30 سال است این سینما را تصاحب کرده اند خوشحالیم و متأسفانه در هر عزا و عروسی و در هر فیلم و سریالی چشمانمان به هم می ریخت. ظاهر و ترکیب آنها نگاه نکنیم» این بخشی از مطلب روزنامه کیهان در واکنش به استقبال کم رنگ هنرمندان جشنواره فجر است که در آن زمان محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد که در نهایت هنرمندان در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره

به گزارش آفتاب نیوز؛ در حال حاضر برخلاف سال‌های گذشته، مسئولان جشنواره فجر در اعلام اسامی فیلم‌های این رویداد فرهنگی به تعویق افتاده‌اند. جشنواره فیلم فجر 1401 دلیل این تاخیر را «شرایط کشور» و «درخواست برخی نویسندگان» عنوان کرد.

عدم اعلام تمایل هنرمندان پیشرو برای حضور در این جشنواره منجر به انتشار شوخی های مختلفی از جمله دعوت از مهران رجبی به عنوان داور جشنواره شد، شوخی که خیلی زود به واقعیت پیوست و از رجبی دعوت به عمل آمد. داور جشنواره عمار مسئولان ارشاد اعلام کردند بنیاد فارابی ۱۱ فیلم دولتی و سفارشی را برای حضور در این جشنواره آماده کرده است.

عباس عبدالله زاده بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در این باره به آفتاب نیوز گفت: در چند ماه اخیر تلاش کردیم یکی دو پروژه تئاتر را محقق کنیم که متاسفانه به دلایل مختلف کار به سرانجام نرسید و به زمین افتاد . در حال حاضر تئاتر در کشور بسیار ضعیف است، اصلاً مشخص نیست که آیا با قطعیت می توان گفت که شکل زنده تئاتر در کشور هنوز وجود دارد یا خیر. این یک واقعیت است که هنرهایی مانند سینما، تئاتر و موسیقی به «خوش خلقی مردم» بستگی دارد. وقتی مردم قادر به تامین نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک یا اجاره نیستند و با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، نمی توان از آنها انتظار داشت که اولویت بندی کنند و برای غذای فرهنگی وقت و هزینه صرف کنند.

وی افزود: نزدیک به 2 سال بسیاری از فعالیت های هنری به دلیل ابتلا به کرونا با رکود مواجه شد، سپس این مشکلات اخیر ظاهر شد و این رکود ادامه یافت. نمی گویم قبلا اوضاع مساعد بود، اما باز هم کمی بهتر بود، الان همه درها بسته است.» برای هنر بسته است، برای آبان ماه سالن اجرای تئاتر اجاره کردیم، مبلغ اجاره که 400 میلیون تومان بود، در حال حاضر یک تئاتر حدود 2 میلیارد تومان هزینه دارد، در حالی که اصلاً جایی برای تبلیغات نیست، قبل از آن تبلیغات زیادی در اینستاگرام و فضای مجازی انجام می شد، اما این دریچه برای مردم نیز بسته است. تئاتر در کشور فرض بر این است که اگر امکان تبلیغ وجود داشته باشد نمی توان با این شرایط غم انگیز انتظار داشت مردم برای دیدن تئاتر و نمایشگاه بیایند و یا در سینما حضور پیدا کنند.

ستارخان بازیگر سریال افزود: همه این عوامل باعث شده تا بازدهی مالی یک تئاتر یا یک فیلم در بلاتکلیفی جدی قرار گیرد، این وضعیت قطعا بر جشنواره فجر نیز تاثیر خواهد گذاشت. افرادی که علاوه بر هزار جور سوال و مشکل شخصی، باید صدها نوع مراقبت دیگر مانند سرماخوردگی، گاز گرفتگی و … داشته باشند، چه قوای روحی و روانی برای کنار آمدن با این وقت گیرها باقی خواهند ماند. رویداد هنری در مورد پرکردن جشنواره از آثار سفارشی و کشور ساز باید بگویم که مردم به محض اینکه ببینند سفارش داده شده است سریعاً مخالفت خود را اعلام می کنند.

در همین رابطه بیژن بیرنگ تهیه کننده سینما و تلویزیون به آفتاب نیوز گفت: جشنواره فجر سالهاست که از بنده دعوت نمی کند و در این رویداد فیلمی ندارم اما در مجموع شرایط هنر و سینما به گونه ای است که شاید آنها بیشتر – خوب هستند. امیدوارم متوقف شود و برای مدتی کار نکند. سوال اینجاست که آیا در این شرایط می توان فیلمی ساخت که برای مردم قانع کننده باشد، به نظر می رسد وضعیت مردم ایران از هر نظر چندان مساعد نیست و هنرمند نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

سعید پیردوست بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال آفتاب نیوز درباره جشنواره فجر و فضای کلی آن گفت: «حقیقت این است که جشنواره فجر امسال را اصلا دنبال نکردم. نمی دانم چه کنم، اما این واقعیتی انکارناپذیر است که شرایط همه جانبه شرایط خوبی نیست وقتی امکان ارتباط درست بین حوزه هنری و هنرمند با مردمش، هم هنرمند وجود نداشته باشد. دلسرد می شود و انتظارات مردم از هنر آن برآورده نمی شود. ما هر سال با اشتیاق خاصی در جشنواره فجر حضور داشتیم، فرقی نمی‌کرد فیلمی در جشنواره داشته باشیم یا نه، فقط حضور در جشنواره حس خوبی داشت، اما امسال احساس عجیبی نسبت به جشنواره داریم.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید