استقبال شهروندان تهرانی از اردوهای بازدید از مناطق عملیاتی پدافند جهان/ 90 درصد دانش آموزان با قطار سفر می کنند


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813153

رئیس ارتش و راهیان نور سپاه سیدالشهداء استان تهران گفت؛

اصلانی به تشریح انواع اعزام ها و اقدامات انجام شده برای ساماندهی بهتر اردوهای راهیان نور پرداخت و از امکان برگزاری اردوهای بین المللی راهیان نور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گروه مطبوعاتی فرهنگ و هنر تهران; بازدید از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور برای اولین بار از سال های اول دفاع مقدس در سال 61 حیاتی بود و پس از سال ها سفر به این سرزمین نور به صورت انبوه و در قالب اردوهای دانش آموزی و .. تداوم کشف شده حتی قبل از شیوع تاج در هر سال، این مناطق میزبان زائران بسیاری از اقشار مختلف بوده است.

اکنون پس از دو سال وقفه، سفر در راهیان نور با اقدامات مختلف از سر گرفته شده است. در همین راستا با سعید اصلانی فرمانده نیروی زمینی راهیان نور و سازمان گردشگری سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران گفت وگو کرده ایم.

در این گفتگو مسئول قرارگاه سیدالشهدا(ع) سپاه در خصوص شرایط ثبت نام در راهیان نور و انواع اعزام ها و اقدامات انجام شده برای حفظ هر چه بهتر این قرارگاه ها، راهیان نور بین المللی گفت.

مشروح این گفتگو در ادامه می آید؛

پس از دو سال وقفه، اردوهای راهیان نور از سر گرفته شد. با توجه به اینکه هنوز در تاج هستیم آیا محدودیتی برای حضور مردم در این اردوها وجود دارد؟

طبق اطلاعیه ای که به ما رسیده است؛ افراد برای تایید و اجازه حضور در راهیان نور باید سه نوبت دریافت کرده و کدی را که وزارت بهداشت برای ثبت تزریق واکسن تاج در سامانه راهیان نور به آنها داده است وارد کرده باشند.


برنامه عبادات (اردوگاه دانشجویی یا عمومی و خانوادگی) چگونه است و شروع هر کدام از چه زمانی است؟

از 15 تا 22 اسفند مهلت اعزام دانشجو می باشد. همه دانشگاه های استان تهران از این اردوها استقبال کردند. علاوه بر پوشش استان تهران، چند استان دیگر را نیز در خوزستان اسکان خواهیم داد. هر روز بر تعداد متقاضیان افزوده می شود و از آنجایی که فکر می کردیم پس از چند سال وقفه در اجرای راهیان نور، معمولا امسال استقبال زیادی خواهیم کرد. در عین حال در دوره عمومی و خانوادگی قطعا چندین برابر بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.


آیا با قطار دانشجو می فرستند یا اتوبوس؟ و آیا شرایط خاصی برای اعزام دانشجو وجود دارد؟

90 درصد از حمل و نقل با قطار و بقیه با اتوبوس است.

دانشگاه آزاد امسال نیز به استقبال راهیان نور رفت و از دانشجویان این راهیان نور حمایت مالی کرد. دانشگاه دولتی نیز با توجه به شرایطی که در برگزاری این اردوها دارد به دانشجویان کمک کرده است.

آیا برآوردی از تعداد زائران اعزامی به اردوهای راهیان نور در سال جاری دارید؟

با توجه به تجربه چندین ساله ما در این زمینه، قطعا بیش از 50 تا 60 هزار زائر از استان تهران راهی اردوهای راهیان نور خواهند شد.

به نظر من با توجه به اینکه راهیان نور پس از دو سال وقفه از سر گرفته شده است، پیش بینی می کنم با استقبال خوبی از این اردوها مواجه شود و نمازگزاران سرزمین نور مانند سال های گذشته سال خود را با تحویل به یادمان ها سپری کنند. به نوعی استقبال از افرادی مانند اربعین تعبیر خواهد شد. البته امیدواریم زائران در این سفر روش های سلامت نامه را رعایت کنند.

تفاوت این اردوها با سال های قبل چیست؟ و با توجه به شرایط عروق کرونر، اقدامات بهداشتی مناسبی در این زمینه انجام شده است؟

آره. علاوه بر بحث سمپاشی و ضدعفونی تمامی کمپ ها و اماکن اسکان زائران، رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. غذا نیز به صورت بسته بندی شده به زائران تحویل داده می شود و بحث در مورد غذا به هیچ وجه باز و شل نخواهد بود. رعایت رویه های بهداشتی در اتوبوس ها و قطارها نیز در نظر گرفته خواهد شد.

برای خدمات رسانی به زائران نوروزی از راهیان نور چه اقداماتی انجام داده اید؟

در ایام نوروز اعزام ها به صورت مردمی و خانوادگی بوده و طبق سنوات گذشته علاوه بر استفاده از توانمندی های خود، در صورت امکان از سایر امکانات مانند مدارس، حسینه ها و مساجد نیز برای ارائه خدمات به زائران استفاده خواهیم کرد.


نمازگزاران راهیان نور از چه بناهایی دیدن خواهند کرد؟ و با توجه به شرایط تاج، آیا محدودیتی برای بازدید از این آثار وجود دارد؟

نسبت به سال های گذشته تغییری نکرده است. البته باید اشاره کنم که سازمان بسیج یکسری بناها را به لحاظ ایمنی یا سرویس دهی بهتر به این یادمان ها یا از نظر برنامه هایی که خادم الشهدا دارد یا فضای میدانی و محتوایی که ما داریم تایید کرده است. مجاز به . زائران را به بازدید از این بناها خواهیم برد.

بناهای شلمچه، اروند، دهلاویه، هویزه، فتح المبین، فکه، طلائیه آثاری هستند که مجاز هستند و نمازگزاران می توانند از این آثار دیدن کنند.


در سال های اخیر شاهد نگهداری صدف نیز بوده ایم. آیا پس از دو سال وقفه به دلیل بیماری عروق کرونر، امسال ملوان خواهیم داشت؟

صحبت هایی در مورد دور نگه داشتن دریا از نور وجود داشته است، اما هنوز نامشخص است.

البته صحبت از بازداشت حجاج بین المللی از سوریه و لبنان نیز شده بود و قبل از ولیعهد نیز قرار بود زائران به این کشورها اعزام شوند اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست.


آیا برنامه ریزی کمپ های بین المللی راه نور بر عهده سازمان راهداری مرکزی است؟ و شرایط برگزاری آن چگونه خواهد بود؟

آره. سازمان مرکزی راهیان نور نیز مانند یادمان هایی که اکنون در ایران وجود دارد، با در نظر گرفتن موقعیت های عملیاتی که این کشورها دارند، یادواره هایی را در اینجا ساماندهی و برنامه ریزی می کند و سپس شروع به اعزام می کند و به ما اطلاع می دهد که این اردوها چیست. شرایط از نظر تعداد مهاجران، هزینه ها و غیره حفظ خواهد شد.

با توجه به پیش بینی شما از استقبال مردم در راهیان نور در سال جاری، آیا برای جلوگیری از بروز مشکل زائران در بحث اسکان و غذا اقدام خاصی انجام داده اید؟

تا جایی که بتوانیم به مسافران راهیان نور خدمات رسانی می کنیم و تا جایی که امکان دارد یادمان های شهر مانند مساجد، مدارس و حسینه ها را در خود جای خواهیم داد. البته از آنجایی که مردم به دلیل حضور در اربعین استقبال خواهند کرد، مراسم نیز به سبک اربعین برگزار می شود و در چنین شرایطی مبنای ما استفاده از ظرفیت مردم در بحث برای تامین اسکان و غذا است.

در آخر اگر نظری در مورد تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور دارید بفرمایید

اردوهای راهیان نور فرهنگ و مسیری است که مقام معظم رهبری طی کرده اند و مانند بسیاری از اقدامات دیگر ایشان رونق و ثمربخشی دارد و دارای نتایج خوب محتوایی و فرهنگی است.

راهیان نور به ویژه در زمان و شرایطی که دشمن در فضای مجازی و عرصه های فرهنگی علیه جوانان و نوجوانان ما خرج می کند و بارها نمونه هایی از آن را در برخی از جوانان دیده است، توانسته است تا حد مطلوبی با فرهنگ غرب مقابله و خنثی کند. آنها متوجه شدند که زندگی در سرزمین نور تغییر مثبتی را برای آنها به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید