اسراف فرش; رئیس مجلس می خواهد رئیس اتاق حسابرسی را منصوب کند

اسراف فرش;  رئیس مجلس می خواهد رئیس اتاق حسابرسی را منصوب کند

رئیس مجلس سه معاون قوه مقننه، رئیس کمیسیون اصل 90، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و مرکز پژوهش‌ها را منصوب می‌کند، اما علی‌رغم این اختیارات، کلیباف به دنبال انتصاب رئیس است. بخشی از مجلس که نمی تواند مستقیماً نظر خود را در مورد انتخاب اتاق حسابرسی بیان کند.

سیما پروانه گوهر علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و رئیس کمیسیون محاسبات، دارایی و دارایی مجلس اواخر هفته گذشته از ثبت نام 26 نفر برای ریاست اتاق حسابرسی به خبرگزاری خانه ملت خبر داد. برای انجام استعلامات لازم ارسال شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، بر اساس آئین نامه داخلی مجلس و ماده 71 سازمان نظام وظیفه عمومی، کمیسیون اتاق حسابرسی در کمیسیون برنامه و بودجه، 4 نامزد را برای بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی به این کمیسیون معرفی می کند. در نهایت 2 نفر از این 4 نفر برای انتخاب رئیس اتاق حسابرسی در صحن علنی مجلس آورده می شوند و با رای نمایندگان رئیس اتاق حسابرسی تصمیم گیری می شود.

با نگاهی به اسامی منتشر شده در روزهای اخیر می بینیم که در میان نامزدهای ریاست اتاق حسابرسی، نمایندگان فعلی و سابق شورای اسلامی، مدیران اجرایی مجلس، مدیران اتاق حسابرسی و روسای قوا حضور دارند. شنیده های اعتمادآنلاین از نمایندگان اما نشان می دهد که فراکسیون قالیباف با جدیت به دنبال انتخاب «پژمان پشمچی زاده» معاون نظارت فعلی محمدباقر قالیباف در مجلس برای این سمت است.

صرف نظر از انگیزه های سیاسی قالیباف و خود وی از انتصاب رئیس اتاق حسابرسی، لازم به ذکر است که اتاق حسابرسی یکی از معدود ادارات زیر نظر شورای اسلامی است که رئیس آن مستقیماً با حضور رئیس مجلس انتخاب نمی شود. . برای صحت این گفته بهتر است به چند بخش مهم مجلس توجه شود که انتخاب رئیس آن بر اساس نظر رئیس مجلس صورت می گیرد.

بر اساس آیین نامه داخلی، رئیس شورای اسلامی دارای سه معاون است. نظارت، قوانین و اجرا. با توجه به اختیارات این نمایندگان در امور داخلی مجلس و البته تاثیر تصمیمات این سه نماینده در تعیین سرنوشت لوایح و طرح های جنجالی، در اهمیت این سمت ها جای تردید وجود ندارد. با توجه به این توضیحات و اینکه آیین نامه داخلی اختیار انتصاب این سه معاون را به رئیس مجلس می سپارد، ریاست خانه ملت در مدیریت مرحله قوانین دست باز خواهد داشت و این اختیار بسیار است. برای رئیس مجلس در هر دوره مهم است.

غیر از این سه نایب رئیس که مستقیماً با نظر رئیس مجلس منصوب می شوند، ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس به عنوان شریان حیاتی برای امور مهم سیاسی، رسیدگی به شکایات واصله در این کمیسیون و اعلام نظر. در مورد سرنوشت هم .. چیزی شبیه رئیس مجلس.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، نامزدهای ریاست کمیسیون بر اساس ماده. 90 توسط هیئت مدیره تایید و به سالن ارائه می شود، بنابراین انتخاب نهایی در سالن و با رای نیابتی انجام می شود. رئیس مجلس در هر دوره ای از هر جهت گیری سیاسی، اختیارات پنهان و آشکار بسیاری در تعیین گزینه های نهایی هیئت علمی مجلس دارد. فراموش نکنیم که اختیارات رئیس مجلس در این زمینه به اندازه کافی روشن و بی سابقه است که علی لاریجانی در ادوار گذشته گاهی تنها یک نامزد را برای معرفی از طریق کمیسیون رئیس مجلس به مجلس تعیین می کرد و در عمل نیز سخنان رئیس جمهور اعلام شد. مجلس باید فقط “علی لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری باشد. رای کمیسیون اصل 90 رقابتی نبود. این موضوع در مجلس دهم در ماجرای بی اعتنایی لاریجانی به محمد پورمختار و معرفی داود محمدی به عنوان تنها مطرح شد. گزینه رای برای ریاست کمیسیون اصل 90.

در مورد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، اگرچه این نهاد چندان سیاسی نیست، اما ریاست آن با نظر رئیس مجلس از کانال رئیس مجلس تعیین می شود. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیئت امنای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد همان «شورای رئیس شورای اسلامی» است و رئیس این مرکز نیز توسط هیئت امنای آن تعیین می شود. بنابراین رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس به راحتی می تواند با نظر رئیس مجلس موافقت کند و از کانال مشاوره رئیس مجلس که هیئت رئیسه کتابخانه است، قاطعیت و حتی تصمیم نهایی رئیس این مرکز نیز با امضای رئیس مجلس ثبت می شود.

این روند در مورد مرکز پژوهش های مجلس نیز صدق می کند، یعنی هیات رئیسه پژوهشگاه، هیات رئیسه مجلس است که باید رئیس پژوهشگاه را تعیین کند.

بنابراین، علاوه بر اینکه ریاست مجلس بر اساس ضوابط داخلی، سه معاون قوه مقننه و رئیس کمیسیون اصل 90، رئیس کتابخانه، موزه و سازمان اسناد را مستقیماً منصوب می کند. و رئیس مرکز تحقیقات از طریق رئیس مجلس، اما ظاهراً این حجم اختیارات برای تنظیم ترکیب در خانه ملل برای محمدبکر کلیباف کافی نیست و او نیز به دنبال تعیین رئیس دیوان است. از حسابرسان این یکی از معدود موارد زیر سایه قوه مقننه است که آیین نامه داخلی مجلس انتخاب رئیس آن را به کمیسیون برنامه و بودجه و رأی گیری در مجلس محول می کند.

این روزها جامعه قالی بافی به دنبال انتخاب پیمان پشمچی زاده به عنوان رئیس اتاق حسابرسی است، گزینه ای که چندان مورد استقبال نمایندگان نیست. وی که از اعضای مجلس محاسبات و نمایندگان نبوده و دارای تحصیلات در حوزه منابع آب است، هیچ گونه تطابق تخصصی با این نهاد مهم نظارتی و مالی قوه مقننه ندارد. قالیبافان برای فرستادن پشمچی زاده به رئیس دیوان محاسبات راه سختی دارند. بر اساس شنیده ها، آنها سعی دارند با لابی گری با کمیته حسابرسی و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، علاوه بر فشار بر برخی از نمایندگان معرفی شده، استعفا دهند و در نهایت با برگزاری انتخابات داخلی مجلس، برای تبدیل شدن به مجلس شورای اسلامی، اقدام کنند. رئیس این موسسه به طیف خود اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید