اسنادی که در دفتر سابق بایدن یافت شد حاوی اطلاعاتی درباره ایران بود

اسنادی که در دفتر سابق بایدن یافت شد حاوی اطلاعاتی درباره ایران بود

این اسناد علاوه بر اطلاعات مربوط به ایران، اوکراین و انگلیس حاوی یادداشت هایی تحت عنوان «قانون اسناد ریاست جمهوری» است.

منابع خبری گزارش داده اند که اسناد محرمانه کشف شده در دفتر سابق رئیس جمهور فعلی آمریکا حاوی اطلاعاتی درباره ایران است.

اسناد محرمانه ای که سال گذشته در یک اندیشکده مرتبط با جو بایدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده کشف شد، شامل اطلاعاتی درباره موضوعاتی مانند ایران، اوکراین و انگلیس است.

رسانه های آمریکایی روز سه شنبه گزارش دادند که 10 سند محرمانه در یکی از دفاتر شخصی جو بایدن در یک اتاق فکر آمریکایی در ماه نوامبر کشف شد. این اسناد مربوط به سال های 2013 تا 2016 و مربوط به دوران حضور وی در کاخ سفید به عنوان معاون رئیس جمهور است.

بایدن از اواسط سال 2017 تا آغاز مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 از فضای این مرکز استفاده کرد.ریچارد ساوبر، مشاور ویژه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، گفت که کاخ سفید در روز گشایش این اسناد به آرشیو ملی اطلاع داده است. و صبح روز بعد مدارک در دسترس او بود. وی افزود که این اسناد موضوع درخواست یا تحقیق قبلی آرشیو ملی نبوده است.

شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این اسناد علاوه بر اطلاعات ایران، اوکراین و انگلیس حاوی یادداشت هایی است که تحت عنوان «قانون اسناد ریاست جمهوری» آمده است.

به گفته ساوبر، وکلای بایدن این اسناد را زمانی کشف کردند که پرونده‌ها را در یک کابینت قفل شده برای پاکسازی فضای اداری در مرکز واشنگتن قرار دادند. وی افزود که کاخ سفید در این زمینه با وزارت دادگستری و آرشیو ملی همکاری می کند.

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری و آرشیو ملی ایالات متحده به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. ساوبر در اظهارات خود درباره تعداد اسناد محرمانه، محتوای آنها یا میزان محرمانه بودن آنها چیزی نگفته است. به گفته سی بی اس، آنها حاوی اسرار هسته ای نیستند. بایدن از سال 2009 تا 2017 به عنوان معاون باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خدمت کرد و این اسناد مربوط به آن دوران است.

جیمی راسکین، دموکرات ارشد کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که به نظر می‌رسد وکلای بایدن پس از کشف این اسناد اقدام سریع و مناسبی انجام داده‌اند و او اطمینان دارد که دادستان کل تصمیم عادلانه‌ای در مورد اقدامات بعدی اتخاذ خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز به طور جداگانه با کشف اسناد محرمانه بسیار حساسی که دونالد ترامپ پس از خروج از کاخ سفید در ویلای خصوصی خود در فلوریدا نگهداری می کرد، رسیدگی می کند. ماموران اف‌بی‌آی در 8 آگوست با صدور حکمی خانه ترامپ را تفتیش کردند و 100 سند طبقه‌بندی شده را در میان هزاران مورد دیگر از خانه او کشف کردند.

رئیس جمهور سابق آمریکا که به حمله اف بی آی به خانه اش واکنش تندی نشان داد، در پستی در شبکه اجتماعی خود در واکنش به کشف اسنادی از مرکز مورد استفاده بایدن نوشت: اف بی آی کی به خانه های متعدد جو بایدن حمله خواهد کرد؟ شاید حتی خانه سفید؟ این اسناد قطعاً از طبقه بندی خارج نمی شوند.

گزارش ها حاکی از آن است که ترامپ در ژانویه گذشته هنگام خروج از کاخ سفید ده ها جعبه اطلاعات طبقه بندی شده و فوق سری را به خانه تعطیلات خود در فلوریدا منتقل کرد. علیرغم اتهامات علیه ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا همواره تاکید کرده است که در هیچ یک از تحقیقات علیه وی مرتکب تخلف نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید