اشتغال، مسکن و عدم بهسازی راه های ویژه؛ حلقه های گمشده زندگی نابینایان


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903838

مردم روشن فکر سیستان و بلوچستان از مشکلات خود می گویند.

مشکلات معیشتی و اشتغال، غیراستاندارد بودن فضای شهری برای رفت و آمد آسان و نبود امکانات ورزشی مناسب منجر به بی انگیزگی و گوشه گیری معلولان می شود و از مهم ترین مشکلات نابینایان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، چالش های نابینایان پایانی ندارد، مشکلاتی مانند عدم سازگاری و ایمنی در تردد معلولان که یکی از بزرگ ترین موانع بر سر راه نابینایان است و به نظر گره کوری است که نمی شود. به همین راحتی باز شد

در میان تمام مشکلات و بدبختی های زندگی، بیکاری یکی دیگر از مشکلات این گروه است. مشکلی که البته در بین این گروه بسیار زیاد است این است که خود این افراد معتقدند مشکلاتی که با آن مواجه هستند لزوماً ناشی از وضعیت جسمانی آنها نیست و در بیشتر موارد تصور نادرست جامعه و سیاستمداران این افراد را دور نگه می دارد. از نیروی کار. صحنه. صرفه جویی می کند.



یکی از مهمترین موانع و مشکلات نابینایان، اشتغال است

یکی از روشندلان زاهدانی با بیان اینکه اشتغال یکی از مهمترین موانع و مشکلات مجموعه ماست، گفت: از سازمان اجتماعی می خواهیم برای اشتغال نابینایان پیگیری جدی داشته باشد و متاسفانه کم کاری و کمبود درآمد باعث می شود. نابینا برای رنج کشیدن


وی با بیان اینکه مناسب سازی شهر فقط در نقاط خوب شهر انجام شده است، ادامه داد: خط کشی نابینایان در شهر بسیار ناقص است و اصلا فرصت حضور در معابر شهری را نداریم. هنگام راه رفتن در پیاده رو، ناگهان به یک تیر برق یا مانع دیگری برخورد می کنیم.


این روشن ضمیر گفت: با همه مشکلاتی که وجود دارد، لیسانس گرفتم اما به من کاری نمی دهند و ادارات می گویند به زور نیاز نداریم.



1600 نابینا و کم بینا در سیستان و بلوچستان دارای سوابق بهزیستی هستند.


امین الله هاشمزهی معاون توانبخشی بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تاکنون یک هزار و 600 مورد نابینا و کم بینا در بهزیستی استان به ثبت رسیده و دو گروه مستمری و غیر مستمری دریافت می کنند. .


وی افزود: از کارافتادگی شدید و بسیار شدید گروهی هستند که مستمری دریافت می کنند اما افرادی که درصد از کارافتادگی آنها خفیف و متوسط ​​باشد از خدمات کمکی غیر مستمری سازمان اجتماعی بهره مند می شوند و این خدمات شامل کمک توانبخشی و کمک آموزشی، آموزشی است. حق الزحمه و هزينه .و ذهاب تهيه عينك و استفاده از آموزش براي ايجاد شغل و معافيت امتياز آب و برق و گاز نابينايان است.



خدمات آموزشی برای نابینایان تا مقطع دکتری رایگان است


این مسئول ادامه داد: علاوه بر این سازمان بهزیستی خدمات شهریه و شهریه دانشجویی تا مقطع دکتری را به صورت رایگان پرداخت می کند.


وی در خصوص مسکن این افراد تصریح کرد: در خانواده های دارای 2 معلول و بیشتر در اولویت دریافت مسکن قرار می گیرند و معلولانی که بالای 20 سال سن دارند و در صندوق مسکن ملی ثبت نام کرده اند 100 میلیون کمک بلاعوض دریافت می کنند. خانه بگیر به نابینایان کمک کن


هاشمزهی گفت: اولویت اصلی در حوزه توانبخشی نابینایان توانمندسازی این قشر است که این طرح در استان اجرا می شود که در کنار پیگیری درمان، مهارت آموزی، سوادآموزی و اشتغال از برنامه های مهم اجتماعی است.



توانمندسازی نابینایان یکی از اولویت های اصلی بهزیستی است


وی با اشاره به اشتغال نابینایان اذعان داشت: علاوه بر بحث 3 درصد موضوع بند 5 قانون جامعه معلولان، بحث استخدام اپراتورها در بخش های دولتی و غیردولتی نیز می توانند از نابینایان استفاده کنند. متأسفانه تاکنون اجرا نشده است و تشکل ها زیر بار نمی روند و یکی از مشکلات عدم انتصاب اپراتور در صورتی که اکثر نابینایان تحصیلکرده و دارای مدرک دیپلم مربوط به این سازمان باشند می باشد.


معاون توانبخشی اجتماعی رئیس جمهور ادامه داد: در یکی دو سال گذشته تعدادی از این افراد استخدام شدند که در مصاحبه و مرحله نهایی مردود شدند و شرکت های دولتی، بیمارستان ها، دانشگاه ها هیچ اقدامی برای جذب نیرو انجام نمی دهند. افراد نابینا به عنوان اپراتور


وی گفت: طبق گفته این ادارات دولتی ما فقط در بخش غیردولتی می توانیم این افراد را جذب کنیم اما در بخش دولتی هم می توانند شرکت جذب کنند و از خدمات استفاده کنند اما وارد این بحث نمی شوند.


هاشم زهی با اشاره به آموزش نابینایان در سطح استان گفت: مراکز آموزشی که به کودکان نابینا و کم بینا خدمات ارائه می کنند، سازمان بهزیستی برای این خدمات آموزشی یارانه به این مراکز پرداخت می کند.



توسعه خطوط ویژه نابینایان بسیار کند و دسترسی محدود است

وی در خصوص بهسازی معابر نابینایان گفت: خطوط ویژه نابینایان بسیار توسعه نیافته است و در بسیاری از نقاط هیچ گونه مناسب سازی صورت نگرفته و دسترسی به خدمات محدود است و همچنین بانک ها باید باجه های ویژه نابینایان ایجاد کنند و فقط یک تعداد کمی از آنها خدمات دارند و هیچ راه دسترسی به دستگاه های خودپرداز وجود ندارد.


معاون بهبودی بهزیستی استان با بیان اینکه مسئولان در جلسات قول هایی می دهند اما در مرحله اجرا محقق نمی شود، افزود: در این زمینه شهرداری همکاری می کند اما همه می دانیم که دسترسی مردم عادی به پیاده روها محدود است و در در برخی موارد امتیاز در دسترس نیست و اصلاح معابر برای نابینایان بسیار کند پیش می رود.


هاشم زهی با اشاره به آموزش نابینایان در مراکز فنی و حرفه ای گفت: آموزش های مهارتی در مراکز فنی و حرفه ای انجام می شود اما شهرستان ها باید به دستگاه های با کیفیت بالا برای نابینایان مجهز شوند تا همه مردم از خدمات بهره مند شوند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید