اقتباس مناسب نیست! / ضرورت توجه مسئولان به اشتغال ، ازدواج و مسکن نابینایان

زمان: 16:46
منتشر شده در: 1400/07/20
کد خبر: 1775613

مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان مازندران:

مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان مازندران از وضعیت نامناسب سازگاری در شهرهای مازندران انتقاد کرد و گفت: اگر مشکل اشتغال نابینایان حل شود ، مشکل مسکن و ازدواج نابینایان نیز به خودی خود حل می شود. ؛ “زندگی بسیاری از نابینایان وجود دارد که به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی منجر به جدایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ؛ سید مهدی مسلمی در گفتگو با خبرنگاران در آستانه 23 اکتبر ، روز جهانی عصای سفید ، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در استان مازندران 8 هزار و 73 نفر نابینا و کم بینا شناسایی شده اند که از این تعداد 7 هزار و 138 نفر در اداره کل بهزیستی ثبت شده اند.

وی اظهار داشت که در استان مازندران 2400 زن نابینا و 4700 مرد نابینا داریم. وی افزود: از این تعداد ، ما 1900 نفر در بین نابینایان کم ، 1750 نفر متوسط ​​، 2000 نفر شدید و بیش از 3300 نفر بسیار شدید نابینا داریم.

مازندران ، مدیر انجمن نابینایان و کم بینایان ، اظهار داشت که نابینایی یک معلولیت نیست. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 175 دانش آموز نابینا و کم بینا در مقاطع مختلف تحصیلی داریم و تعداد قابل توجهی از نابینایان استان در دانشکده های دانشگاه ، وکالت ، جدم بافی ، قالی بافی ، گره های چینی و بسیاری از مشاغل دیگر مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت که ما در استان مازندران حدود 200 ورزشکار نابینا و افراد کم بینا داریم. وی ادامه داد: متأسفانه فضای ورزشی مناسبی برای این گروه وجود ندارد و برای بسیاری از سالن های بدنسازی و مراکز ورزشی ایجاد فرصت برای این گروه مشکل است.

مسلمی گفت: “حافظه قوی ، جهت گیری دقیق و اجتماعی بودن سه شاخص مهم در بین افراد توانمند است ، اما از سوی دیگر ، ما باید جامعه ای در دسترس داشته باشیم تا توانایی های نابینایان پدیدار شود.”

وی از وضعیت نامناسب سازگاری در استان مازندران گلایه کرد و گفت: متأسفانه فقط 30 درصد خدمات استان برای استفاده افراد دارای معلولیت و نابینایان مناسب سازی شده است.

مدیر انجمن نابینایان و کم بینایان مازندران گفت: س questionال ما این است که چرا شهرداری های استان از مشاور معلولان برای ترویج مناسب سازی شهری استفاده نمی کنند؟ از ارائه؟

این مقام مسئول اضافه کرد: “متأسفانه ، در این حداقل سازگاری نکات مهندسی و اجرایی زیادی رعایت نمی شود ، حتی سازگاری در پیاده روها محل بسیاری از مشکلات است. متأسفانه بسیاری از آسانسورها بلندگو یا کلیدهای بیرون زده برای استفاده نابینایان ندارند.

مسلمی با گلایه از وضعیت فعلی اشتغال ، ازدواج و مسکن نابینایان گفت: نابینایان باید دیده شوند ، متأسفانه قانون جامع حمایت از نابینایان در عمل اعمال و رعایت نمی شود ؛ این قانون سه درصد برای اشتغال نابینایان پیش بینی کرده است ، اما در عمل ما چنین اتفاقی را نمی بینیم. در قانون ، قیمت بلیط قطار و هواپیما برای نابینایان نصف قیمت است ، اما در عمل چنین اتفاقی را نمی بینیم.

وی افزود: اگر مشکل اشتغال نابینایان حل شود ، مشکل مسکن و ازدواج نابینایان نیز به تنهایی حل می شود. متأسفانه زندگی بسیاری از نابینایان وجود دارد که به دلیل عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی منجر به جدایی شده است.

مدیرعامل انجمن نابینایان و کم بینایان مازندران گفت: خوشبختانه در روزهای آینده یک چاپگر برزیلی را وارد مازندران می کنیم که قابلیت چاپ محتوای بریل زیادی را دارد.

این مقام مسئول افزود: این دستگاه با قیمت 300 میلیون تن خریداری شده است.

مسلمی با بیان اینکه به کمک خیران و مردم نیاز داریم ، یادآور شد: حساب حقوقی 603799759907590 به نام موسسه انجمن نابینایان و کم بینایان استان مازندران آماده دریافت کمک های پولی از استان های گران قیمت است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید