اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه 1401 مشهود است

ساعت: 20:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1793156

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع لایحه بودجه 1401 گامی رو به جلو در اصلاح ساختار بودجه است که با هماهنگی مجلس و دولت قابل تقویت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بابک نگهداری رئیس این مرکز به تشریح ابعاد مختلف لایحه بودجه 1401 و نقاط قوت، ضعف و ابهامات آن پرداخت.

وی با بیان اینکه در مجموع بودجه 1401 گامی رو به جلو در اصلاح ساختار بودجه است گفت: این گام می تواند توسط مجلس و با هماهنگی دولت به گام های بیشتر و قوی تری تبدیل شود.

نگهداری با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه کشور با رویکردهای مهمی چون رویکرد انصاف، محرومیت زدایی، حمایت از تولید و کنترل تورم و با دو هدف اصلی افزایش درآمدهای پایدار و کاهش ضایعات، دولت و اسراف اسلامی است، خاطرنشان کرد: با این حال، مصوبه شورای عالی مجمع اجرای رویکردهای تعیین شده و دستیابی به این اهداف، پیش شرط های مهمی دارد که بدون توجه و رسیدگی، اصلاح ساختار بودجه عملا غیرممکن خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: در صورت عدم تحقق این پیش شرط ها، تنها روی کاغذ شاهد تغییر در تبصره ها و ارقام بودجه خواهیم بود و اهداف تعیین شده محقق نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام گمرکی پیش نیاز دستیابی به هدف افزایش درآمدهای پایدار است و بدون آن نمی توان افزایش درآمدهای مالیاتی را متصور شد، خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای پایدار بر اساس اصلاحات مالیاتی، استفاده بهینه. منابع دولت که در حال حاضر بخشی از آن در سیاست نرخ ارز 4200 در دسترس عموم نیست، تغییری در چارچوب و رویکرد دولت به تولید دارایی است.

نگهداری ادامه داد: از سوی دیگر بدون چابک سازی دولت، ایجاد انضباط مالی و افزایش بهره وری نیروی انسانی در ارائه خدمات عمومی، هدف کاهش هزینه های مازاد بودجه بدون کاهش هزینه های غیرضروری دولت، جز اندکی محقق نخواهد شد. منابع برای حمایت از تولید.»، معیشت خانواده و محرومیت باقی نمی ماند.

این مقام مسئول بیان کرد: در واقع اصلاح ساختار بودجه شامل دو بخش مهم است، یکی تغییر رویکرد و نگاه دولت و مجلس به بودجه و انتخاب راهکارهای صحیح برای اصلاح بودجه و دیگری اصلاح است. سایر بخش‌های مهم از نظام اقتصادی. «اهداف بودجه مستقیماً با آنها مرتبط است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم در قانون بودجه 1400 و دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1401 عزم خود را برای اصلاح بودجه نشان داده اند، افزود: با این حال ارزیابی از بودجه 1401 محور است. محرومیت زدایی، حمایت از تولید و کنترل تورم و دستیابی به اهداف افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه های بیهوده نشان می دهد که این لایحه علاوه بر نقاط قوت، دارای نقاط ضعف و ابهامات مهمی نیز می باشد.

یکی از مهمترین نقاط قوت این لایحه کاهش برآورد بیش از حد منابع و کاهش کسری بودجه است. افزایش سهم وام های تملک دارایی های سرمایه ای یا سهم طرح های عمرانی در بودجه عمومی، کنترل رشد سهم حقوق و درآمد کارکنان دولت در بودجه عمومی و افزایش تدریجی آن، اصلاح سیاست مبادلات ترجیحی. و حرکت به سمت استفاده موثر از این موارد با در نظر گرفتن تحریک سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، تهیه و شروع اصلاحات صندوق های بازنشستگی برای افزایش ثبات مالی صندوق ها، انضباط سیاست های حمایتی و ادامه تصویب قانون بودجه 1400 در زمینه کاهش مالیات های غیرموجه. تخفیف و مالیات بر املاک و خودروهای لوکس.

نگهداری افزود: بودجه 1401 دارای نقاط ضعفی است که از مهمترین آنها می توان به کمبود منابع تخصیصی برای معیشت محرومان، تداوم انعکاس منابع و مصارف هدفمند خارج از بودجه عمومی، عدم رعایت برخی ملاحظات قیمتی اشاره کرد. اصلاح صنایع سوخت و لغو برخی مصوبات مجلس در قانون بودجه 1400 برای انضباط شرکت های دولتی و بهبود روابط مالی دولت و شرکت ملی نفت.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در پایان با اشاره به ابهامات موجود در لایحه بودجه 1401 گفت: برخی مواضع در لایحه بودجه سال آینده اگرچه در راستای اصلاح بودجه و دستیابی به اهداف است، اما وجود دارد. ابهامات جدی در این موارد وجود دارد.» به عنوان مثال، درآمدهای مالیاتی بیش از 60 درصد افزایش یافته است. اگرچه این افزایش مثبت و در راستای افزایش درآمدهای پایدار است، اما اجرای آن بر اساس وضعیت کنونی نظام مالیاتی و کاهش سهم دولت از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده و افزایش این سهم در درآمدهای شهرداری ها با اجرای قانون است. قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در هاله ای از ابهام وجود دارد.

وی بیان کرد: این امر در مورد فروش اموال دولتی و واگذاری شرکت های دولتی نیز صدق می کند و به نظر می رسد در مورد منابع این بخش ها بیش از حد برآورد شده است. از سوی دیگر فقدان الگوی کارایی برای استفاده از منابع اختصاص یافته به رشد اقتصادی و نبود قانون مشخص برای تقسیم دستگاه ها به دستگاه های اصلی و کمکی و سپردن تعامل بین این دستگاه ها به احکام اجرایی از دیگر نکات مبهم است. پیش نویس بودجه سال آینده

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید