اصلاح طلبان؛ ساکت و بیکار روز جدید

اصلاح طلبان ساکت و بیکار

روز جدید : شکست اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دوران جدیدی را برای آنها رقم زد که شاید ساختار اصلی این دوره انزوا و حاشیه نشینی باشد، چرا که اکنون با گذشت بیش از 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم، هیچ رأیی برای دولت سیزدهم وجود ندارد. اصلاح طلبان شنیده نمی شود؛ ماجرا از این قرار بود که با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات اعلام کرد در انتخابات اسفند 98 از یک لیست حمایت نمی کند، اما برخی احزاب قدرت طلب در جریان اصلاحات برای تشکیل مجلس دهم که این اتفاق نیفتاد و به شکست نسبی جریان اصلاحات منجر شد. این بار همه اصلاح طلبان با شعار کاندیدای حداکثری با تشکیل یک هیئت انتخاباتی سعی در معرفی نامزدهای خود به عنوان مرجع و نظارت بر رای آنها داشتند. با این حال، با رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب از جبهه اصلاحات ریاست جمهوری ایران در انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان بار دیگر تاکید کردند که از هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهند کرد. انتخابات، از حمایت از همتی خودداری کرد. از سوی دیگر، لیست های اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهر در اکثر کلانشهرهای کشور شکست خوردند و همه این مسائل دست به دست هم داد تا اصلاح طلبان را در سخت ترین وضعیت خود از سال 76 با آغاز دوره جدید قرار دهد. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، اصلاح طلبان از قبل به خوبی می دانند که تا چهار سال آینده خبری از دولت نخواهد بود و نمی توانند مانند هشت سال قبل با امنیت کار کنند. آنها اکنون چهار سال فرصت دارند تا به جامعه برسند و برای رسیدن به اهداف خود پرسنل بیشتری استخدام کنند و مطالعه کنند تا با امید آفرینی و اعمال دیدگاه های اصلاح طلبانه، محبوبیت از دست رفته خود را در بین مردم بازیابند. اما همانطور که می بینیم اصلاح طلبان در محدوده حساب شده کنش سیاسی ایستاده اند، نه راه پیش دارند و نه راه پس، قدرت تصمیم گیری برای آینده سیاسی خود را ندارند و نمی دانند در چه چارچوبی می خواهید زنده بمانید. . آیا زمان تجدید ساختار یا گفتمان برای بازیابی محبوبیت خود نرسیده است؟

> آینده همه چیز را تعیین خواهد کرد

داریوش قنبری، فعال سیاسی-اصلاح طلب به آفتاب یزد گفت: در مجموع تا جایی که به خود اصلاح طلبان مربوط می شود، هیچ ایرادی به عملکرد آنها وجود ندارد، اما مشکل از زمانی شروع شد که اصلاح طلبان در دولت یازدهم و دوازدهم از آقای روحانی حمایت کردند. پرداخت کردند و او یکسری وعده هایی داد که امید مردم به حل مشکلات کشور و باز شدن وضعیت اقتصادی مردم را در پی داشت. اولین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی با مذاکراتی که منجر به برجام شد، امیدهای زیادی را ایجاد کرد، اما ورود یک متغیر غیرقابل پیش بینی یعنی روی کار آمدن ترامپ، هم بر عملکرد و هم بر برداشت دولت آقای روحانی تاثیر منفی داشت. عملکرد.اصلاح طلبان. بنابراین آنچه اکنون با آن روبرو هستیم این است که مردم اصلاح طلبان را از نظر عملکردشان قضاوت می کنند که این نیز تحت تأثیر روی کار آمدن ترامپ بوده است. یعنی تحت تاثیر عملکرد اصلاح طلبان نبوده بلکه متاثر از یک متغیر بیرونی بوده است.» او گفت: «مشکلات دیگری هم وجود دارد. مثلاً نظر مردم این بود که اصلاح طلبان در مجلس دهم پیروز شدند و به نظر می رسید لیست مورد حمایت اصلاح طلبان اکثریت مجلس را دارد، اما در نهایت دیدیم که وقتی مجلس تشکیل شد، اصلاح طلبان اقلیت بیش نبودند، اما که از آنها انتظار می رفت شبیه اکثریت به نظر برسند در حالی که اقلیت نمی تواند نقش اکثریت را بازی کند. بر عملکرد اصلاح طلبان نیز تأثیر گذاشت».
از سوی دیگر، عدم شرکت مردم در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری سیزدهم، اصلاح طلبان را مجبور کرد تا حد امکان فعالیت خود را به حداقل برسانند، زیرا نشان می داد که مردم به دلیل عملکرد اصلاح طلبان را قبول ندارند. پردازش اما برای اینکه بدانیم این انفعال به زودی برطرف می شود یا خیر، باید بگویم که فکر می کنم زمان می گذرد و هنوز زود است که بگوییم این انفعال به زودی برطرف می شود یا خیر. ارائه طیف اصولگرایان نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به هر حال آینده تعیین می کند که آیا اصلاح طلبان می توانند در آینده سیاسی کشور نقش آفرینی کنند یا خیر.

> اصلاح طلبان بیکار و ساکت نشسته اند

علی محمد نمازی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز به آفتاب یزد گفت: یا مرتب دولت را رصد می کردند و با تحلیل و ارزیابی عملکرد دولت وقت، چنین شرایطی و اصلاح طلبان را زیر نظر داشتند. می تواند برای انتخابات بعدی آماده شود، اما متأسفانه در کشور ما این گونه است و این اتفاق نمی افتد. اما تا جایی که من می دانم اصلاح طلبان هم بیکار و ساکت هستند». آنها به طور منظم جلساتی را برگزار می کنند و با رصد منظم کار دولت، برنامه ریزی و تدبیر کرده اند تا برای دور بعدی آماده شوند. اصلاح طلبان به مردم متعهد هستند، بنابراین عقب نشینی نمی کنند و از هم اکنون خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می کنند».

> اصلاح طلبان باید از شر پوست خود خلاص شوند

علی صوفی یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب به آفتاب یزد گفت: اصلاح طلبان به دلیل رویکرد دولت سیزدهم به حاشیه نرفتند، بلکه به دلیل عملکرد دولت دوازدهم بود. بنابراین اتفاقی که در دولت دوازدهم افتاد مردم را هم از دولت و هم از کسانی که آقای روحانی را به قدرت رساندند بسیار ناراضی کرد. اصلاح طلبان عامل اصلی روی کار آمدن دولت روحانی بودند و اصلاحات اینجاست که باعث می شود اصلاح طلبان نتوانند نقشی را که در سال های 92 و 96 ایفا کردند، ایفا کنند.

وی ادامه داد: البته نظارتی بر تایید محلی ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان صورت نگرفت، اما اکنون نیز در جریان اصلاحات، بسیاری معتقدند اگر به ما فرصت داده شود تا نامزد خود را معرفی کنیم، مردم همچنان از ما حمایت خواهند کرد. گفت. او . اما واقعیت این است که ارتباط مردم با جریانات سیاسی از جمله اصلاح طلبان کاملا قطع شده است.»

این فعال سیاسی افزود: حضور مجموعه ای از اصلاح طلبان نشان می دهد که همچنان می خواهند در انتخابات پیش رو نقش آفرینی کنند اما نقش تعیین کننده در انتخابات بر عهده افرادی است که کور هم نیستند. نگاهی به اصلاح طلبان البته معتقدم اگر تحولی در اصلاح طلبان ایجاد شود که اعتماد مردم را جلب کند و سرمایه اجتماعی از دست رفته را احیا کند، شرایطی به وجود می آید که نسل اصلاح طلبان تغییر خواهد کرد. واقعیت این است که جنبش اصلاحات ماندگار است و هرگز از بین نخواهد رفت، بنابراین برای جلب اعتماد عمومی نیاز به پوست اندازی دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید