اصلاح طلبان به دنبال کمک به دولت بودند. نگران توسعه فضا

اصلاح طلبان به دنبال کمک به دولت بودند.  نگران توسعه فضا

روز جدید حدود یک سال از روی کار آمدن دولت آیت ابراهیم رئیسی می گذرد و علیرغم عملکرد دولت در عرصه های مختلف، انتقاد چندانی از سوی جریان رقیب و اصلاح طلبان صورت نگرفت زیرا جریان رقیب در آن مدت سکوت کرده بود تا دولت و همسو را ببیند. عملکرد مجلس؟ همین یک سال کار کافی است تا با شواهد فراوان به کار دولت و مجلس نگاه کنیم. هرچند اصلاح طلبان همچنان معتقدند که بازنگری در کار دولت بر اساس همین اهمیت که مبنای کمک به دولت است قابل انجام است. آنها اگرچه در حاشیه هستند، اما می توانند سرمایه اجتماعی خود را بازسازی کنند و از این سیگنال برای برنامه ریزی برای انتخابات پارلمانی آتی استفاده کنند. همین موضوع باعث شد تا برخی از دلواپسان مدعی برگزاری جلسات مخفیانه اصلاح طلبان شوند. سوالی که همه اصلاح طلبان رد کردند.

کمک به دولت برای حل مشکلات

با نگاهی به شرایط حاکم بر جامعه، گرانی ها و در نهایت برخی از عملکردهای کمتر موفق اقتصادی دولت که تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم دارد، موجب کاهش اعتماد عمومی نسبت به کارکردها و رویکردهای آن شده است. این معضل باعث شده که جامعه دیگر با هیچ یک از جریان های سیاسی رابطه نداشته باشد و اصلاح طلبان و اصولگرایان را در یک راستا ببیند. زیرا مردم بر این باورند که هر یک از این جریان ها هرگاه مؤثر واقع شود، تنها با وعده هایی مؤثر است که اغلب آنها محقق نمی شود. هرچند در این موضوع بین اصلاح طلبان و اصولگرایان تفاوت وجود دارد، اما اگر مردم از اصلاح طلبان ناراضی هستند، این نارضایتی ناشی از اقدامات شکست خورده و انتقادی دولت مورد حمایت اصلاح طلبان یعنی دولت حسن روحانی است. اگر نه، مردم هنوز خاطرات شیرین دولت اصلاحات و شرایط ثبات اقتصادی در عرصه های مختلف و میزان رضایت و رونق را فراموش نکرده اند. اینچنین است با وجود اینکه یک سال از دولت تدبیر و امید می گذرد اما عملکرد به گونه ای بوده که مردم نارضایتی خود را از اجرای برخی تصمیمات و اقدامات اقتصادی به اشکال مختلف اعلام کرده اند. این در حالی است که دولت از ابتدا برنامه های اقتصادی را برای حل مشکلات اعلام می کرد. اما نکته مهم را نباید فراموش کرد که اثر تحریم های ظالمانه باعث شده است که دولت نتواند آنطور که باید کارکردهای اقتصادی مثبت و کارآمدی داشته باشد و قطعا در صورت رفع تحریم ها دامنه عملکرد دولت گسترش خواهد یافت. اما برخی معتقدند در این میان اصلاح طلبان به دنبال طرحی برای انتقاد از دولت و منجمد کردن دولت هستند. این در حالی است که بنا به قرائت بسیاری از فعالان اصلاحات، چنین چیزی در دستور کار نیست و اصلاح طلبان همانطور که از ابتدا گفتند دست یاری خود را به سوی دولت دراز کردند تا از شرایط موجود کمک کند. اما مشخص نیست این سخنان بر چه اساسی مطرح شده است.

اصلاح طلبان هیچ نشست پنهانی ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص برخی اظهارات مبنی بر برگزاری جلسات محرمانه اصلاح طلبان برای انتقاد از دولت گفت: اصلاح طلبان جلسه محرمانه ای برای برگزاری ندارند، معمولا نه اجماع سازان و نه احزاب و گروه ها پس از هر جلسه گزارش جلسات خود را منتشر می کنند. طبیعتاً موفقیت هر دولتی باید در جهت کاهش سختی های زندگی و تأمین رضایت مردم باشد. آذر منصوری گفت: اگر دولت موفق شود از سختی ها بکاهد، از زوال توده های مردم جلوگیری کند، سیاست خارجی را در مسیر درست قرار دهد و رشد خالص ملی و رشد ناخالص ملی را بهبود بخشد، تورم و رشد اقتصادی را مهار و بهبود بخشد. سرمایه ملی و بهبود وضعیت کشور و بهبود رفاه مردم قطعا اصلاح طلبان از آن حمایت خواهند کرد. وی افزود: اگر بازنگری انجام شود در راستای اصلاح و اصلاح شاخص هایی است که در نهایت مبنای منافع ملی ایران است و از توسعه ناامیدی ها، گسست ها و شکاف ها جلوگیری می کند. دبیرکل حزب اتحاد ملت در خصوص برنامه ریزی اصلاح طلبان برای انتخابات آینده اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم اصلاح طلبان برای انتخابات پیش رو برنامه ریزی نکرده اند چه بخواهند از ضعف های دولت سوء استفاده کنند و چه نخواهند. و طرح این موضوع نباید منجر به نادیده گرفتن انتقاد شود که کشور اینگونه اداره می شود. یکی از اعضای جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: نگرانی اصلی ما در این شرایط فشار اقتصادی بر مردم و باز نشدن قفل تحریم ها است.

دیدگاهتان را بنویسید