اعضای سازمان شانگهای تمایل خود را برای مشارکت در توسعه زیرساخت ها اعلام کرده اند


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898024

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اعضای سازمان شانگهای برای مشارکت در توسعه زیرساخت ها اعلام آمادگی کرده اند، درباره جذب سرمایه گذاری گفت: در دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه، کریدور شمال-جنوب مورد بحث قرار گرفت و دو موضوع مورد تاکید قرار گرفت. موضوع اول تکمیل خطوط ریلی رشت – آستارا و موضوع دوم افزایش ناوگان دریایی در دریای خزر و توسعه بنادر شمالی دریای خزر بود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گوی تلویزیونی درباره رفع موانع مبادلات مالی و بانکی بین کشورهای عضو شانگهای گفت: روسای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اعضای ناظر و شرکا هستند. در این زمینه خیلی خوب صحبت کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در موارد متعددی که یکی از آنها تجارت کالا بود، بر استفاده از فرصت اجلاس و انجام اقدامات لازم برای توسعه تجارت بین کشورهای عضو شانگهای تاکید شد. در 5 ماهه اول سال 1401 با اعضای شانگهای افزایش قابل توجهی در صادرات داشتیم و صادرات ما بیش از 9 میلیارد دلار بود. این نشانه دیپلماسی فعال در رابطه با کشورهای عضو شانگهای است.

پیمان پاک ادامه داد: در دیدارهایی که رئیس جمهور با روسای جمهور کشورهای عضو در شانگهای داشت، بر توسعه تجارت و رفع موانع و چالش ها تاکید شد. در بحث های مالی و بانکی با کشورهایی مانند روسیه، بلاروس و قزاقستان اقدامات خوبی برای استفاده از مسیرهای جایگزین انجام داده ایم. علاوه بر این، دستور حذف دلار و یورو داده می شود و به طرف مقابل پیشنهاد می شود از بیمه و کانال های مالی جدیدی که بانک مرکزی ما در نظر گرفته است استفاده کنند.

معاون وزیر صامت تصریح کرد: رئیس جمهور بر توسعه تجارت آزاد تاکید دارد، تجربه خوبی در منطقه اوراسیا داشتیم. 80 درصد اقدامات انجام شده است، آذرماه بحث کارشناسی را تمام می کنیم و امضا می شود و برای تصویب به جلسات ارسال می شود. این اولین تلاش ما برای تجارت آزاد خواهد بود، کشورهای اوراسیا که اکثراً اعضای سازمان شانگهای هستند و رئیس جمهور پیشنهاد کرد که بحث تجارت آزاد را در منطقه شانگهای نیز ادامه دهیم.

وی گفت: موضوع دیگری که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، استفاده از ظرفیت ترانزیتی بین اعضای سازمان شانگهای است. ما یک کریدور شمال-جنوب داریم و در چند ماه گذشته روی آن تمرکز کرده‌ایم و ظرفیت ترانزیتی را توسعه داده‌ایم، اما حجم کار بسیار زیاد است و نیاز به مشارکت اعضای شانگهای دارد.

پیمان پاک با بیان اینکه اعضای سازمان شانگهای تمایل خود را برای مشارکت در توسعه زیرساخت ها اعلام کرده اند، درباره جذب سرمایه گذاری نیز گفت: در دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه، کریدور شمال-جنوب مورد بحث و بررسی قرار گرفت. و دو موضوع برجسته شد. مبحث اول تکمیل راه آهن رشت – آستارا و موضوع دوم افزایش نیروی دریایی دریای خزر و توسعه بنادر شمالی دریای خزر بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در منطقه شرق به غرب مذاکرات جدی با چین برای توسعه این ظرفیت ها انجام شده است. ما در حال حاضر ظرفیت توسعه کالا را داریم، اما زمانی که می خواهیم تجارت با کشورهای عضو شانگهای را توسعه دهیم، باید زیرساخت های خود را توسعه دهیم و به ابزارهایی مانند کشتی، واگن و غیره نیاز داریم.

وی افزود: در حوزه مذاکرات نرم و گمرکی نیز مانند قراردادی که چند ماه پیش بین 3 کشور ایران، آذربایجان و روسیه امضا شد، مذاکراتی با سایر کشورها نیز انجام شده است. همه این اقدامات منجر به توسعه تجارت و ایجاد درآمد پایدار برای جمهوری اسلامی می شود.

پیمان پاک در خصوص شکل گیری بازار برق در منطقه شانگهای گفت: بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان از جمله ایران و روسیه عضو اتحادیه شانگهای هستند و بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان مانند چین و هند نیز عضو اتحادیه شانگهای هستند. اتحادیه. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید سازوکاری برای همکاری پایدار در حوزه امنیت انرژی تعریف شود. باید امکان تبادل انرژی پایدار در سایر حوزه های انرژی وجود داشته باشد و موضوع تامین انرژی ایمن و پایدار شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در این دیدارها موضوع امنیت غذایی نیز مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بر موضوعاتی مانند بهداشت و درمان و استفاده از ظرفیت ایران در حوزه سلامت از جمله صادرات تجهیزات پزشکی تاکید کرد. تجهیزات، داروها و خدمات بیوتکنولوژی، گردشگری سلامت به کشورهای عضو شانگهای باید از ایران انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید