اعطای مدارس گلستانشهر به دانشگاه فرهنگیان و کمبود فضای آموزشی در این شهرستان

ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1779993

مدیرعامل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز خراسان شمالی گفت؛

فلا کوشکی با اشاره به اینکه برای مدت معینی مدارس زیادی در گلستان از سمت بوینورد ساخته شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده نباید کمبودی وجود داشته باشد، گفت: این امر تا این که در سال 87 دو پروژه 12 کلاسه در این شهرستان ساخته شد. اما بنا به تصمیم مدیران وقت این دو پروژه که در کنار دانشگاه فرهنگیان بود به این منطقه منتقل و واگذار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین فلا کوشکی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک با بیان اینکه وضعیت سرانه مناطق آموزشی در شهرستان بوینورد خوب نیست، اظهار داشت: وضعیت سرانه مناطق آموزشی در بوینورد خوب نیست. وضعیت باثباتی دارد در حالی که در مرکز خراسان شمالی جمعیت رو به رشدی داشته ایم که در نبود سرانه آموزش قطعاً ناکارآمد نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین با تبدیل شدن استان خراسان شمالی به استان و خشکسالی های پی در پی و افزایش مهاجرت از روستاها به بوینور حاشیه نشینی گسترش یافته و این مشکلات با وجود ساخت و سازهای متعدد در مرکز استان پس از بازدید مقام معظم رهبری فضای سرانه در بویینور وضعیت خوبی ندارد.

فلاح کوشکی افزود: عملیات اجرایی دو پروژه عصمت و ابوریحان در مرکز استان برای یک دبستان پس از مشورت با دفتر مقام معظم رهبری آغاز شد که در مجموع 30 کلاس درس به فضای آموزشی بوینور اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر پروژه عصمت و ابوریحان بجنورد به مساحت هشت هزار مترمربع 25 میلیارد تن اعتبار پیش بینی شده است، گفت: تاکنون برای هر پروژه و ساخت هشت میلیارد تن اعتبار در نظر گرفته شده است. برنامه زمانبندی ساخت این دو سازه نیز آماده شده است و امید است با تکمیل وام تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول تعداد کل دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان بوینور را 69 هزار دانش آموز عنوان کرد و گفت: بر این اساس برای رسیدن به میانگین کشوری باید 48 هزار متر مربع زیربنا از جمله 47 پروژه 9 کلاسه ایجاد شود. به میانگین ملی برسد، اما فاصله تا موقعیت استاندارد زیاد است.

فلا کوشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین مساحت آموزشی در مرکز استان 4.5 متر مربع است که 0.8 متر مربع از میانگین استان و 0.7 متر مربع از میانگین کشور عقب تر است.

وی افزود: علاوه بر این پروژه 12 کلاس دادگستری واقع در منطقه کالاته آروین بوینورد با زیربنای 1700 متر مربع به بهره برداری رسیده است که از پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. 1400 طبق برنامه.”

این مقام مسئول کمبود فضای آموزشی در روستای محمدعلی پهلوان از توابع شهرستان بوینور را نامناسب خواند و گفت: با توجه به اینکه امکان توسعه پروژه ها با اعتبارات دولتی وجود ندارد، لذا با همکاری یک خیر 1 میلیارد و 400 میلیون تن و مابقی هزینه ها نیز با مشارکت پروژه های ملی انجام شد.

وی افزود: مدرسه 9 کلاسه محمدعلی پهلوان تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال 1400 به بهره برداری می رسد.

این مسئول بیان کرد: گلستان، شهرک بوینور، مدارس زیادی برای مدت معین ساخته شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده نباید کمبودی وجود داشت، اما مشکل اینجاست که در سال 87 دو پروژه 12 کلاسه در این شهرک احداث شد. با تصمیم مدیران وقت، این دو پروژه که در مجاورت دانشگاه فرهنگیان قرار داشت به این منطقه منتقل شد.

وی ادامه داد: گفتنی است در این مدت راه و شهرسازی استان قول ساخت پروژه 12 کلاسه الغدیر و پروژه 9 کلاسه ایران را داده بود اما ساخت سازه به پایان رسید و مابقی با اعتبار دولتی و ملی ساخته و تکمیل شد.

فلاح کوشکی با اشاره به اینکه زمین گلستان شهر مشکلی ندارد و با هر بار اخذ وام برای ساخت این پروژه ساخت و ساز شروع می شود، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی شهر بوینورد از نظر فضای آموزشی زمین است. ساختن مدرسه آموزش مناسبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: گفتنی است در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در حال ساخت و ساز ساختمان در محل ارتش هستند که قطعاً فضای آموزشی بسیار زیادی برای ساکنان این منطقه نیاز دارد، اما پیش بینی نشده است. شهرداری این کار را انجام دهد.”

فلا کوشکی گفت: مکان های آموزشی شناسایی شده توسط راه و شهرسازی شخصی است و آموزش و پرورش سرمایه ای برای خرید آنها ندارد و برخی از قسمت ها به دلیل ساخت مدرسه برای ساخت مدرسه بسیار کوچک هستند. 40 درصد آن را نباید برای ساخت و ساز در نظر گرفت.

وی یادآور شد: در سال 1400 چهار پروژه وام محرومیت زدایی شناسایی شد و در صورت تامین زمین و اعلام به موقع وام ها، چهار مدرسه به بجنورد اضافه می شد و بیشتر خلاء ها برطرف می شد.

این مسئول ادامه داد: در شهرک فرهنگیان که مسکن ملی در حال ساخت است طبق قوانین پیشنهادی باید از این مجموعه فضای آموزشی راه و شهرسازی در این مکان احداث شود که هنوز به مرحله پذیرش نرسیده است. ، اما با توجه به شنل های قبلی ساخته شده در این مجموعه فضای آموزشی محسوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید