اعلام موضع قاطع انجمن حقوق اداری ایران در مورد ماهیت حقوقی اساسنامه فدراسیون فوتبال


ساعت: 22:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805590

موضع قاطع انجمن حقوق اداری ایران در خصوص ماهیت حقوقی اساسنامه فدراسیون فوتبال در اطلاعیه ای اعلام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سایت رسمی فدراسیون، موضع قاطع انجمن حقوق اداری ایران (متشکل از برجسته ترین اساتید حقوق اداری کشور و قضات ارشد دیوان عدالت اداری) در مورد ماهیت حقوقی فوتبال، اساسنامه فدراسیون در بیانیه ای اعلام کرد.


متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

انجمن حقوق اداری ایران با تبریک صعود افتخاری تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال 2022 قطر در حضور مردم شریف ایران، دیدگاه خود را یک موضع علمی و رسمی عنوان می کند. فدراسيون بين المللي فوتبال بايد مقررات ملي را اصلاح كند بايد به اطلاع عموم مردم و نيز ارگان هاي تصميم گيري حاكم برسد.

انجمن حقوق اداری ایران به عنوان عالی‌ترین نهاد علمی حقوق اداری کشور با توجه به رسالت و مسئولیت ذاتی خود به بررسی علمی و قانونی چالش‌ها و نیازهای جامعه در کلیه امور برای کمک به ارتقا و اداره امور عمومی و حفظ حقوق ملی می‌پردازد. منافع بر اساس حاکمیت قانون و با عنایت به اهمیت موضوع فوتبال ملی در جامعه و عرصه بین المللی، نظر کارشناسی خود را در خصوص وضعیت حقوقی فدراسیون فوتبال اعلام می دارد.


اول – نیاز به کار:

طبق اسناد و مقررات بین المللی فوتبال، فدراسیون های ملی فوتبال باید به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی مستقل و غیردولتی با شخصیت حقوقی مستقل تشکیل شوند. این موضوع در بند 1 ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران نیز منعکس شده است و با توجه به مهلت مقرر فیفا و بند 1 ماده 87 آن اساسنامه، این سمت باید توسط دولت و مجلس ایران در مدت زمان مقرر به رسمیت شناخته و تضمین شود. یک سال. در غیر این صورت فوتبال ایران از رقابت های بین المللی در تمامی سطوح ملی و باشگاهی حذف می شود، بنابراین تعیین وضعیت حقوقی فدراسیون فوتبال دز برای رفع مشکلات بین المللی و ادامه حضور در عرصه بین المللی ضروری است.


ثانیاً – توضیح حقوقی پیشینه و موضوع در قوانین و آراء مراجع قضایی:

الف- در قوانین و مقررات کشور، بر اساس ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور (مصوب 1366)، موسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی «واحدهای سازمانی خاصی هستند که با مجوز سازمان ملل تشکیل یا تشکیل می‌شوند. قانون برای انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد.» تعریف شده است. فهرست این موسسات نیز در «قانون فهرست موسسات غیردولتی و عمومی» (مصوب ۱۳۷۳) با اصلاحات بعدی ذکر شده است که یکی از آنها فدراسیون های ورزش های آماتوری است. همچنین در قانون اخیر مقرر شده است «اساسنامه فدراسیون های مذکور ظرف مدت (3) ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان تربیت بدنی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید».

تا سال 1386 فدراسیون فوتبال مانند سایر فدراسیون های ورزشی آماتوری از وضعیت تیپ 23 نفره مصوب 1381 هیئت وزیران استفاده می کرد اما در سال 2007 با اصرار فیفا، دولت وقت ایران با آزادی فدراسیون فوتبال موافقت کرد. فدراسیون فدراسیون فیفا که فدراسیون فوتبال از اساسنامه فدراسیون ورزش های آماتوری مصوب هیات وزیران صرف نظر می کند و اساسنامه مصوب فیفا را با تصویب مجمع عمومی فدراسیون که شامل 86 عضو می باشد به تصویب می رساند.

لازم به ذکر است که بر اساس اساسنامه هیئت 23 نفره فدراسیون های آماتوری مصوب هیات وزیران، فدراسیون های ورزش های آماتوری جزو موسسات عمومی غیردولتی محسوب می شوند و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نیز در آن عضویت داشت. مجمع عمومی.صدا. رئیس فدراسیون با حکم رئیس سازمان تربیت بدنی منصوب شد و رئیس سازمان تربیت بدنی حق عزل و قبول استعفای رئیس فدراسیون و تعیین قیم به جای وی را داشت. . علاوه بر موارد فوق، فدراسیون های ورزش های آماتوری در قانون بودجه سنواتی کشور ردیف بودجه ای بر بودجه اختصاصی سازمان تربیت بدنی در نظر گرفته اند و ملزم به رعایت کلیه قوانین، مقررات و مصوبات سازمان های مردم نهاد هستند. در سال 1386 با جایگزینی اساسنامه 86 نفره مصوب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و فیفا موارد فوق حذف و ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال از نهاد عمومی غیردولتی به غیردولتی تغییر یافت. نهاد دولتی دولتی

نکته دیگر اینکه در مواد 3 و 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مهر 1386، تعریف جدیدی از «موسسات عمومی غیردولتی» و «دستگاه های اجرایی» ارائه شده است که به وضوح با تعریف ارائه شده متفاوت است. در قانون محاسبات عمومی 1366 و لغو ماده 5 قانون محاسبات عمومی مصوب 1366: بیش از پنجاه درصد (50%) بودجه سالانه آن باید توسط غیردولتی تامین شود و طبق ماده 5 – دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها. سازمان‌های دولتی، موسسات یا موسسات عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که قانون برای آن‌ها ذکر یا قید نام را الزامی کرده است، مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز بانک، بانک و بیمه دولتی نامیده می شود دستگاه سیم.

بنابراین به نظر می رسد طبق اساسنامه سال 1386 فدراسیون فوتبال از آن تاریخ از موسسات دولتی و غیردولتی مستثنی شده است و از زمان تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در 15 مرداد 1386 ردیف بودجه ای در قوانین بودجه سالانه وجود ندارد. و فاقد تعریف مندرج در ماده 3 قانون مذکور می باشد. همچنین طبق ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال، فدراسیون فوتبال در فهرست سازمان های مردم نهاد قرار گرفته است. در اینجا باید به این نکته نیز اشاره کرد که دریافت مقداری کمک مالی از سوی دولت برای فدراسیون در قالب بودجه ملی لزوماً به معنای عمومی بودن دولت و نهادی مانند دولت برای حمایت از برخی نهادهای جامعه مدنی نیست. از طریق دستگاه های اجرایی ذی ربط صورت می گیرد.

همین روند در ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال در سال 2011 دنبال شد که بر اساس آن فدراسیون فوتبال یک “سازمان غیردولتی” است. به همین دلیل در تاریخ 1396/03/03 موسسه غیرتجاری فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به شماره 41728 و به شماره شناسه ملی 14006789423 به ثبت رسید که طبق ماده 1 اساسنامه در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید. و موسسات غیرتجاری در تهران ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال است. این یک “سازمان غیر دولتی” است.

ب- در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 20 مهر 1400، به موجب اقدامات شماره 140009970905811666 و 140009970905811666، مستثنی از بند 11 قانون فدراسیون فوتبال. مؤسسات دولتی مصوب 1373 (با اصلاحات) و تمدیدهای بعدی) و خارج از فهرست فدراسیون های ورزشی آماتوری. همچنین فدراسیون فوتبال یک «سازمان غیردولتی» با اساسنامه مستقل و متفاوت از اساسنامه فدراسیون‌های ورزش‌های آماتوری مصوب تیر 1400، تصویب هیئت وزیران و مستثنی شده توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده است. 5 از مدیریت خدمات ملکی. این قانون در سال 1386 تصویب شد.


سوم: ارزیابی نهایی

1- با توجه به مراتب فوق، چنانچه موضوع از نظر قانون مربوط به ثبت شرکت ها و مؤسسات مورد توجه قرار گیرد، فدراسیون فوتبال مؤسسه ای غیرانتفاعی و غیردولتی و از نظر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، این فدراسیون یک نهاد غیردولتی است. بنابراین عناوین زیر مربوط به سازمان های دولتی به عنوان نهادهای دولتی نبوده و دارای شخصیت حقوقی مستقل از دولت به معنای ارائه شده توسط نهادهای بین المللی می باشند.

۲- انجمن حقوق اداری ایران در خصوص توضیحات و موازین قانونی حاکم بر فدراسیون ها و سایر ارگان های ذیربط در حوزه ورزش نظرات کارشناسی دارد که در صورت لزوم به دستگاه های ذیربط ارائه خواهد شد.

انجمن حقوق اداری ایران

دیدگاهتان را بنویسید