اغتشاشات اقتصادی مجازی و کلاهبرداران در دنیای مجازی/ کلاهبردارانی که اموال ده ها نفر را به سرقت می برند.

ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797718

به دلیل مدیریت نامناسب وضعیت اقتصادی کشور توسط دولت قبل، مدت هاست که شاهد آشفتگی در این حوزه هستیم. وضعیتی که موج جدیدی از کلاهبرداری و کلاهبرداری را در دنیای مجازی به راه انداخت، کلاهبردارانی که اموال ده ها نفر را به سرقت می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ مدت هاست که با بالا گرفتن تب و مشکلات اقتصادی در جامعه که میراث شوم دولت روحانی و مدیریت ضعیف اقتصادی است، متأسفانه شیادان با تبلیغات گسترده و ترفندهای مختلف مردم را به خرید ترغیب می کنند تا در یک کشور ثبت نام کنند. طرح یا همکاری ویژه برای اقدامات غیرقانونی. وضعیتی که چیزی جز از دست دادن مردم به ارمغان نمی آورد.

این وضعیت را می توان در بازار خودرو، مسکن، سکه، ارز، ازدواج و … مشاهده کرد، وضعیت تلخی که در آن سادگی برخی افراد، کمبود فرصت های شغلی و مشکلات اقتصادی از دلایل اصلی این امر و افزایش آمار است. پرونده ها با شاکیان فراوان در قوه قضائیه وضعیتی است که باعث تفکر و تشویش می شود.

گسترش فضای مجازی و استفاده روزافزون مردم از شبکه های اجتماعی باعث می شود که کلاهبرداران دام های خود را در این راه گسترانده و بسیاری از آنها را گرفتار تبلیغات عوام فریبانه خود کنند.

خیانت زن توسط خانم با وعده امتیاز خانه

مجید خسواری، رئیس قاضی کنارک در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص کلاهبرداری و پرونده های آن که شاکیان زیادی در آن حضور دارند، اظهار داشت: فرصت و تجربه کافی لازم است.

وی افزود: این گونه موارد فوق العاده رسیدگی می شود و در مرحله اول از طرفین دعوت به سازش می شود تا متهم ابتدا خسارات جانی را جبران کند و رضایت آنها را جلب کند تا از تخفیف استفاده از مجازات برخوردار شود.

رئیس قاضی کنارک با بیان اینکه برای تعیین حجم موضوع شکایت نیز جلساتی با شکات در حال انجام است، گفت: در پرونده ای که اخیرا داشتیم، خانمی از زنان کلاهبرداری کرده و از هر کدام 2 میلیون تن برداشت کرده است. قول اعطای امتیاز مسکن داده است و بلافاصله پس از دستگیری متهمان و قبل از اینکه تعداد شاکیان از ده نفر فراتر رود، جلسه ای با آنها تشکیل و با توجه به مذاکرات آنها با متهم و اقدام وی با پرداخت وجوه دریافتی قانع شد. شد.

سوء استفاده از سادگی و زودباوری مردم

وی افزود: در این پرونده متهم با پیشنهادی وسوسه انگیز با استفاده از سادگی و تیز هوشی زنان روستایی قصد فریب و فریب آنها را داشت که به موقع ناکام ماند.

خسروی گفت: ریشه این نوع کلاهبرداری که عمدتاً کمبود امکانات و مشکلات اقتصادی است را ردیابی و تا حد امکان رفع و با استفاده از پلیس در پیشگیری از جرم و جهادی زمینه های وقوع جرم را در این مورد از بین ببرید. گروه ها، راه رو به جلو است.”

وی تصریح کرد: پرونده های این حوزه عمدتاً مربوط به حمل مشروبات الکلی، مواد مخدر به ویژه پیش سازهای مواد صنعتی، تصادفات، ورود اتباع بیگانه به دادگاه کیفری و پرونده های مربوط به تصرف عدوانی اراضی ملی به موجب ماده 1997 است. قانون جنگل و مرتع به ویژه در شهرستان زرآباد که در حوزه قضایی آن حوزه است.

به گفته رئیس قاضی کنارک تاکنون حدود 3000 پرونده در هیئت منابع طبیعی شهرستان تشکیل شده و با برنامه ریزی های اخیر ماهانه حدود 100 پرونده رسیدگی می شود. موارد دیگر در این زمینه مربوط به پرونده های خانوادگی به ویژه طلاق به درخواست زوجه است.

اعتیاد؛ پرونده های مواد مخدر در پشت صحنه در حال گسترش است

وی با اشاره به ریشه های گسترش موارد مواد مخدر و مشروبات الکلی گفت: شرایط خاص منطقه که در مرز آبی عمان با چند کشور عربی قرار دارد و نبود زیرساخت های مناسب برای پیشگیری و نظارت دقیق توسط و کشتیرانی در این راستا از جمله نداشتن پلاک کامل شناورها و تنظیم مجوزهای صید، میزان این جرایم را افزایش داده است.

حسروی افزود: اکثر افرادی که اقدام به حمل مواد مخدر می کنند معتاد به این مواد هستند و تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این ناهنجاری اجتماعی در این حوزه صورت نگرفته است، بنابراین واحد ترک اعتیاد بدون امکانات مناسب و ظرفیت کافی راه اندازی شده است. که اجرای آن غیرقابل قبول است.

وی اذعان کرد: با توجه به ریشه موارد تصرف عدوانی اراضی ملی، نبود خدمات ثبتی مستقل مستقر در این محدوده، عدم ثبت صحیح اراضی، عدم تکمیل طرح کاداستر، عدم وجود یگان حفاظت اراضی در چارت سازمانی. منابع طبیعی شهر و کمبود نیروی انسانی و امکانات کافی برای بازدید، سارقین زمین را که اغلب از افراد متنفذ منطقه هستند، وادار کرده است تا فرصت را غنیمت شمرده و با تهاجمی اراضی ملی را تسخیر کنند.

مشکلات اقتصادی و نبود زیرساخت های مناسب

رئیس قاضی کنارک با بیان اینکه پرونده های خانوادگی نیز در حال گسترش است، افزود: متاسفانه مشکلات اقتصادی و نبود زیرساخت های مناسب برای خانواده ها در شهرستان و سختی کار در برخی مشاغل به ویژه سربازی باعث ایجاد اختلاف بین زوجین شده است. در این خصوص هماهنگی ها و جلساتی با فرماندهی نیروی دریایی ارتش صورت گرفت و قرار شد مرکز مشاوره خانواده در پایگاه دریابانی کنارک برای ساماندهی این موضوع در شهرستان ایجاد شود که بلافاصله پیگیری شد و در حال انجام این موضوع هستیم.

وی افزود: همچنین فعالیت یک مرکز خصوصی روانشناسی نیز در دستور کار قرار گرفت. همچنین ارجاع کلیه پرونده های طلاق به شورای حل اختلاف از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه بود که در بیش از 50 درصد موارد منجر به سازش شد. بهبود می بخشد.

حسروی نبود راه های استاندارد، تابلوهای راهنما و استحکام و تجهیزات لازم برای پلیس راهور شهرستان را از عوامل اصلی تصادفات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اجرای پروژه های توسعه راه های ارتباطی و بزرگراه های شهرستان در اسرع وقت. بزرگراه ها و حمل و نقل جاده ای می توانند با قرار دادن علائم هشدار دهنده در جاده ها و تقویت پلیس در کاهش تعداد علائم جاده ای بسیار مهم باشند.

وی با ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مبارزه با حمل و نقل مواد مخدر و مشروبات الکلی گفت: تسریع در ثبت نام شناورهای صیادی اعم از یخچالی تا غیر یخچالی، تجاری، صنعتی و قایق، طرحی نیز تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است.

رئیس قاضی کنارک افزود: به منظور کاهش مشکلات خانوادگی پیشنهاد می شود کلاس های آموزشی برای خانواده ها در شهرستان و پایگاه های هوایی و دریایی برای تعامل در زندگی زناشویی با کمک پزشکان و روانشناسان و نهاد سازش در هر پایگاه برگزار شود. وی ادامه داد: شناورهای هوایی و دریایی نیاز به راه اندازی دارند اما اقداماتی در این زمینه انجام شده است، استفاده بیشتر از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در این زمینه و استفاده از مرکز مشاوره خانواده از دیگر راهکارها است.

با ترفندهای حرفه ای سرمایه را به سمت افراد جذب کنید

مسعود هدیار رئیس حوزه قضایی راسک (سرباز) در خصوص اقدامات این حوزه قضایی در پرونده های دارای چند شاکی گفت: در این راستا اطلاع رسانی سریع و به موقع جهت اطلاع رسانی به مردم و جلوگیری از این گونه موارد در دادسرا و دادگاه صورت می گیرد. به عنوان شعبه رسیدگی به جرایم متعدد، استفاده از قضات و اساتید مجرب و کارشناسان مجرب برای شناسایی هر چه سریعتر اموال متهم و تعیین و تصاحب اموال شناسایی شده متهم و تقسیم آن بین شکات.

وی با اشاره به تمرکز پرونده ها با چندین شاکی افزود: در سال 1395 با بیش از سه هزار شاکی با موضوع کیشگور هودرو در این ارگان تشکیل و پس از درخواست ارجاع پرونده به ناحیه گلستان ارجاع شد. و در این مرجع بررسی می شود.»

هدیار در خصوص ریشه چنین مواردی گفت: ناآگاهی و بی سوادی برخی از مردم منطقه، طمع به دست آوردن ثروت بیشتر با کمترین تلاش، اعتماد بیش از حد به اقوام و بزرگان و سپردن تمام سرمایه به آنها بدون کمترین حداقل ممکن است. شاهد عدم آگاهی از قوانین حقوقی و اقتصادی جامعه و سایت های مجازی برای کلاهبرداری و افزایش سرمایه با ترفندهای حرفه ای از جمله دلایل افزایش در بسیاری از موارد است.

وی ادامه داد: با گسترش همکاری ها و مشاوره های قضایی در حل و فصل قراردادها، تعهدات و اقدامات حقوقی، آموزش فنون کلاهبرداری توسط دستگاه های ذیربط جامعه، برخورد قاطع با مجرمان و کلاهبرداران حرفه ای و جلوگیری از اعطای هرگونه مرخصی و مشوقی برای زندانیان حرفه ای، از جمله این موارد است. مانند آزادی مشروط، تخفیف مجازات، عفو و غیره. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از این نوع جرایم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید