افزایش حزن و اندوه مردم در غم شهادت حاج قاسم پس از دو سال

ساعت: 16:20
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797876

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه خدمت خالصانه حاج قاسم رمز محبوبیت ایشان در بین اقشار مختلف بود، گفت: روز به روز علت از دست دادن حاج قاسم بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر بیاری کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده بیان: از دیدگاه های مختلف می توان به علت محبوبیت حاج قاسم در بین اقشار مختلف نگاه کرد. اصولاً پدیده های اجتماعی یک عامل واحد نیستند و عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. محبوبیت حاج قاسم نیز در این دسته است. عوامل مختلفی تا حدودی باعث این محبوبیت شده است که شهادت ایشان حتی پس از 2 سال باعث تاسف و اندوه شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: از منظر جامعه شناسی یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت حاج قاسم ویژگی ها و ارزش های دینی است که حاج قاسم به آن عمل کرده است. در هر جامعه ای یکسری مسائل برای افراد آن جامعه ارزشمند تلقی می شود. بعضی ها هم از دین می آیند. یکی از ارزش های مورد تاکید اسلام و بشریت، خدمت به دیگران و فداکاری برای افراد جامعه و تلاش برای سایر انسان هاست. تجلی این ارزش در رفتار حاج قاسم بسیار گسترده و بسیار واضح است.

این کارشناس اجتماعی گفت: وقتی می گویید حاج قاسم سلیمانی می توان به ارزش های بسیار دیگری فکر کرد اما آنچه در مرحله اول به ذهن خطور می کند این است که این قهرمان به مردم کشورش و به همه مظلوم دنیا خدمت کرده است.

وی گفت: این خدمت حاج قاسم فقط برای مدتی نبود و یک خدمت طولانی بود، حاج قاسم از ابتدای دوران دفاع مقدس به جبهه رفت و تا پایان جنگ در جبهه ماند و سپس مردم سیستان و بلوچستان برای امنیت جامعه خدمت و تلاش می کند و سپس به سپاه قدس می پیوندد و امنیت مرزهای ایران و امنیت سایر کشورهای منطقه را تامین می کند.

بیاری گفت: تداوم خدمت حاج قاسم به مردم که بسیار زیبا ختم می شود و با شهادت و جسد تکه تکه به پایان می رسد باعث شد تا همیشه ادامه داشته باشد. خیلی ها می توانند خالصانه به مردم خدمت کنند و به خدمت ادامه دهند، اما مرگ آنها به دلیل بیماری یا مرگ طبیعی است، اما حاج قاسم سلیمانی در راه خدمت به مردم آمریکا و ناجوانمردانه به شهادت رسید که در جامعه ما یک ارزش محسوب می شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: این مسائل باعث ایجاد انسجام در جامعه پیرامون فردی می شود که این ارزش ها در او متجلی است، همه افراد جامعه از مذاهب مختلف شیعه، سنی، ارمنی مسیحی و یهودی و اقشار مختلف جامعه. «به حاج قاسم ارادت داشتند و بعد از شهادتش این ارادت زیاد شد.

این استاد دانشگاه افزود: در دو سال اخیر پس از شهادت سردار سلیمانی ارزش خدمت حاج قاسم به مردم بیش از پیش بر مردم آشکار شده است. بسیاری از خدمات حاج کاسم روشن نبود، اما حداقل آن خدمات در کتاب ها و خاطرات بیان شده بود.»

وی ادامه داد: هر اتفاقی که از زمان شهادت حاج قاسم افتاده به ظاهر باید از غم و اندوه مردم بکاهد، اما این عشق و علاقه، شادی، شور، غم و اندوه روز به روز بیشتر می شود.

بیاری افزود: همچنین می توان ابعاد شخصیتی حاج کاسم را از منظر جامعه شناسی دیگری نیز بررسی کرد. پایگاه اجتماعی بالایی داشت که پایگاه اجتماعی اکتسابی بود نه منصوب. فردی که از نظر اقتصادی در سطح پایینی بوده و در زندگی سختی های زیادی را تجربه کرده و توانسته به این جایگاه برسد، وقتی مردم می بینند که فردی با تلاش خود توانسته جایگاهی را کسب کند، به او علاقه مند می شوند. ، افرادی که به دلیل حزب و خویشاوندی که مورد قبول مردم نیست، منصبی می گیرند.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: حاج قاسم به خوبی ایفای نقش کرد و پایگاه اجتماعی ای که در آن بود که باید امنیت جامعه خود، مسلمانان و مستضعفان منطقه را تامین می کرد و در ایفای نقش او کوتاهی نمی بینیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم کسی را دوست دارند که نقشی را بر عهده بگیرد و آن را به خوبی ایفا کند، حتی اگر سال ها از شهادتش گذشته باشد. رسانه‌ها و فضای مجازی نیز در این مدت پرطرفدار هستند.» سال‌هاست که توانسته‌اند نقش تأثیرگذار و خدمات حاج قاسم را به خوبی بیان کنند و این باید ادامه پیدا کند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: علاوه بر آن عوامل الهی دخیل بودند. خداوند بر اساس آیه ای از قرآن می فرماید کسانی که ایمان و عمل صالح انجام می دهند، خداوند آنان را در میان مردم و جامعه محبوب می کند و صداقت حاج قاسم قطعاً در این محبوبیت مؤثر است «و خداوند او را محبوب کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید