افزایش خطر لخته شدن خون در مغز با واکسن Astrazenka

افزایش خطر لخته شدن خون در مغز از طریق واکسیناسیون

روز جدید در مطالعه اخیر گروهی از محققان بریتانیایی پس از دریافت واکسن آسترازنکا، افزایش خفیف خطر لخته شدن خون در مغز را گزارش کردند.

نتایج دو مطالعه مستقل بزرگ در بریتانیا نشان می دهد که خطر ترومبوز داخل جمجمه در برخی افراد پس از واکسیناسیون با AstraZenka Covid-19 افزایش جزئی دارد. بر اساس یافته های این دو مطالعه جدید، خطر ترومبوز داخل جمجمه پس از تزریق واکسن AstraZeneca Covid-19 (ChAdOx1-S) اندکی افزایش یافت.

در مقاله اول، توسط ویلیام وایتلی از دانشگاه ادینبورگ و همکارانش در مرکز داده BHF در بریتانیا، محققان پرونده الکترونیکی سلامت 46 میلیون بزرگسال در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. در مقاله دوم استفن کر از دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا و همکارانش، محققان از پایگاه داده ای از 11 میلیون بزرگسال در بریتانیا، اسکاتلند و ولز استفاده و آنالیز کردند.

محققان می گویند مواردی از ترومبوز پس از دریافت واکسن AstraZeneca Covid-19 (ChAdOx1-S) گزارش شده است. با این حال، اندازه گیری بروز عوارض وریدی و شریانی رایج، از جمله سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه، تنها بر اساس موارد گزارش شده، دشوار است.

ترومبوز شرایطی است که در آن یک لخته در شریان های سالم تحت شرایط خاصی تشکیل می شود که می تواند جریان خون را در شریان ها مسدود کند. اگر لخته یا تکه ای از آن در بدن شروع به حرکت کند به آن آمبولی می گویند.

در اولین مطالعه، ویتلی و همکارانش سوابق سلامت الکترونیکی 46 میلیون بزرگسال در بریتانیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، که 21 میلیون نفر از آنها در طول مطالعه از دسامبر 2020 تا مارس 2021 واکسینه شدند. در افراد 70 سال و بالاتر، خطر ابتلا به شریانی و وریدی ترومبوز در 28 روز پس از واکسیناسیون با واکسن Pfizer BNT162b2 یا واکسن Astrazenka ChAdOx1-S کمی کمتر بود.

در افراد زیر 70 سال، خطر ترومبوز شریانی و وریدی 28 روز پس از واکسیناسیون قابل مقایسه است و افزایش جزئی در ترومبوز وریدی داخل جمجمه (ICVT) پس از تزریق واکسن AstraZenka ChAdOx1-S وجود دارد، اما اثر مشابهی پس از تزریق واکسن مشاهده شد. واکسن BNTizer2 P2 در آنها یافت نشد.

در مطالعه دوم، محققان داده‌های مربوط به بیش از 11 میلیون نفر در بریتانیا، اسکاتلند و ولز را از دسامبر 2020 تا ژوئن 2021 بررسی کردند. آنها ترومبوز سینوس ورید مغزی (CVST) (نوع نادر لخته خون در مغز) را 90 روز قبل از واکسیناسیون و چهار هفته پس از اولین دوز واکسن ChAdOx1-S یا BNT162b2 مقایسه کردند. محققان پس از واکسن Astrazenka ChAdOx1-S افزایش اندکی در خطر ترومبوز سینوس ورید مغزی دریافتند، اما این مطالعه هیچ ارتباطی بین واکسن BNT162b2 و ترومبوز سینوس ورید مغزی پیدا نکرد.

ترومبوز سینوس وریدی مغز وجود لخته خون یا لخته خون در سینوس های وریدی است که وظیفه تخلیه خون از مغز را بر عهده دارد.

محققان در هر دو مطالعه هشدار می دهند که تعداد کم موارد ترومبوز سینوس ورید مغزی و سایر انواع ترومبوز، حتی در گروه های بزرگ، ارزیابی دقیق خطرات را دشوار می کند. آنها قصد دارند در آینده مطالعات بیشتری را برای ارزیابی اثربخشی سایر واکسن ها و همچنین واکسن های ثانویه و تقویت کننده انجام دهند.

ویتلی گفت: “به دلیل اندازه بسیار بزرگ، این مطالعه تحقیقاتی نتایج دقیقی را در مورد خطرات رویدادهای نادر مانند لخته شدن خون و تعداد کم پلاکت ها پس از واکسیناسیون علیه کووید-19 ارائه می دهد.” ما توانستیم نشان دهیم که این خطرات فقط در افراد زیر ۷۰ سال با واکسن Covid-19 Oxford-Astrazenka رخ می‌دهد، و افزایش خطر بسیار ناچیز است و تنها در تعداد کمی از چندین میلیون نفری که واکسینه شده‌اند دیده می‌شود.

کر گفت: «در این تجزیه و تحلیل، با استفاده از داده‌های افرادی که در انگلیس، اسکاتلند و ولز زندگی می‌کنند و با معاینه افراد واکسینه شده با کووید-19 آکسفورد-آسترازنکا، خطر نادری از تشکیل لخته‌های خون در مغز برخی افراد را مشاهده کردیم. چنین خطری در واکسن فایزر دیده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید