توصیه های مهم برای پیشگیری از لخته شدن خون پس از واکسن Astrazenka

توصیه های مهم برای پیشگیری از لخته شدن خون پس از واکسن Astrazenka

روز جدید یک متخصص داخلی گفت: با این وجود آمیکرون سویه غالب در کشور ما است.

میسا گیم با اشاره به آغاز موج ششم تاج و تخت گفت: بهتر است هر گونه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تاج در نظر بگیریم زیرا طبق گزارش هایی که این روزها داریم تعداد بیماران سرپایی تاج افزایش یافته است.در همه مراکز و در تمام شهرهای ایران.«حداقل 5 برابر افزایش یافته است.

وی گفت: خوشبختانه اکثر مبتلایان به آمیکرون علائم شدیدی ندارند و بیماران بیمار نمی شوند. آنها بیش از 100 کیلوگرم وزن دارند و به طور بدخیم چاق هستند، ممکن است بیمار شوند.

علائم رایج آمیکرون چیست؟

یک متخصص داخلی گفت: علائم آمیکرون مانند گونه های قبلی تاج شامل سردرد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گلودرد، گوش درد، بدن درد و اسهال است، اما بیماران اغلب گلودرد و بدن درد دارند. بیماری عروق کرونر، که ممکن است با تب همراه باشد. برخی از بیماران نیز علائم گوارشی کمتری مانند تهوع، سردرد، اسهال و استفراغ دارند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است همه بیماران به محض شروع علائم حداقل 48 ساعت علائم را دنبال کنند، افزود: در صورت عدم بهبود علائم یا تب و درجه حرارت نزدیک به 39.5 یا 40 درجه سانتیگراد یا تب بیمار. با وجود خوردن . تسکین تب قطع نشده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

بر اساس پروتکل وزارت بهداشت ایران، مدت قرنطینه برای همه بیماران عروق کرونر حداقل 10 روز است و تاکید کرد: خروج از قرنطینه و بازگشت به کار باید تا 10 روز پس از شروع علائم باشد.

عفونت مجدد افراد با امیکرون

وی گفت: بسیاری از افرادی که در پیک های قبلی دلتای کرونری داشته اند، حتی پس از واکسینه شدن، احتمال ظهور مجدد ایمیکرون را دارند. احتمال ابتلای مجدد به این بیماری در افرادی که مبتلا به بیماری عروق کرونر بوده اند، به میزان قابل توجهی بیشتر است، اما واکسیناسیون می تواند به جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند.

این فوق تخصص در خصوص زمان ارجاع بیماران به اورژانس گفت: با توجه به افزایش مراجعات بیماران به اورژانس، بهتر است به بیماران آموزش داده شود تا مراجعات غیرضروری به اورژانس را کاهش دهند و به پزشکان عمومی یا مراجعه کنند. در صورت لزوم در کلینیک ها «اگر علائم بیمار پس از 48 ساعت بهبود نیافت، تب ادامه یافت، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، بی حالی و بی اشتهایی و سرفه بسیار شدید شد، بیمار باید با پزشک مشورت کند.

وی استراحت در منزل، خواب و استراحت کافی، مصرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت و مایعات و به ویژه مصرف آب در هنگام بیماری را مورد تاکید قرار داد و افزود: شروع درمان های موثر برای کاهش شیوع کرونا همراه با درمان علامتی از سوی پزشکان توصیه می شود.

اهمیت درمان زودهنگام بیماران مبتلا به کووید

وی خاطرنشان کرد: درمان زودهنگام برای افراد بالای 60 سال که وزن آنها بیش از 100 کیلوگرم است و سابقه بیماری خاصی دارند و یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طبق پروتکل وزارت بهداشت در صورت صلاحدید پزشک می تواند داروهای قوی تری مانند رامد ساویر را به صورت سرپایی برای مدت محدود سه روزه تجویز کند.

وی با اشاره به شیوع کرونا در این پیک گفت: در حال حاضر با وجود اینکه آمیکرون سویه غالب در کشور است، همچنان با سویه دلتا مواجه هستیم. به طور کلی درگیری ریه بیشتر در دلتا دیده می شود، اما نباید از این نکته غافل شد که آمیکرون نیز می تواند بیمار را بیمار کرده و باعث آسیب ریه شود.

وی با بیان اینکه دلتا کرونا همچنان در جامعه کمتر دیده می شود، گفت: بنابراین نباید هیچ بیماری را به آمیکرون بسپاریم، اگرچه آمیکرون غالب است. به همین دلیل بر درمان هر چه سریعتر بیماری تاکید داریم.

وی گفت: به طور کلی بیماران مبتلا به آمیکرون در 4 تا 5 روز اول ممکن است بیمار شوند. یک هفته بمان. اگر سرفه خفیف نباشد و علائم خطرناکی مانند تب، سرفه شدید، درگیری بین شانه ها، درد قفسه سینه یا تنگی نفس، بی حالی و ضعف شدید، تهوع و استفراغ وجود نداشته باشد، می توان گفت که بیماری رو به بهبود است.

وی گفت: ضعف و بی حالی بیشتر در سالمندان دیده می شود و ممکن است تب واضحی نداشته باشیم. عوامل ضد باکتری در دسترس هستند.

وی همچنین بر واکسیناسیون کودکان در موج جدید تاج تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دو واکسن سینوفارم و پاستوکوکوس برای کودکان بالای 9 سال در کشور ما تزریق می شود. طبق گزارش های اخیر و حضور در مدرسه، متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از خانواده ها از طریق فرزندان خود به عروق کرونر مبتلا شده اند، در حالی که در واقع فرزندان ناقل این بیماری بوده اند.

تاج آمیکرون بیشتر در کودکان دیده می شود

این فوق تخصص داخلی با اشاره به اینکه بیماری عروق کرونر قلب در کودکان بیشتر از اکثر موارد دیده می شود، گفت: تاج گذاری آمیکرون در کودکان بیشتر از گذشته است. به طور کلی کودکان علائمی مانند اضطراب، درد شکم، سرماخوردگی و تب را بیشتر تجربه می کنند، اما در این اوج کمتر شاهد کاهش سطح بویایی و چشایی هستیم.

وی افزود: طبق دستور وزارت بهداشت ایران و بر اساس دستورالعمل و مطالعات کشورهای پیشرفته، بهتر است نوبت سوم واکسن کراون برای کنترل همه‌گیری تاج در اسرع وقت تزریق شود. بهتر است تمام افراد بالای 18 سال برای دریافت نوبت سوم واکسن در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. همچنین با توجه به عارضه نادر لخته شدن خون در جوانان، بهتر است آسترازنکا را با توجه به آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت و در صورت وجود واکسن های دیگر، فقط به افراد بالای 50 سال داده شود.

وی گفت: همه واکسن ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. برخی از عوارض جانبی واکسن مشابه سرماخوردگی است و در عرض 48 ساعت تا 72 ساعت اول پس از بیماری عروق کرونر قلب شایع است. در صورت تداوم علائم پس از این مدت، بیمار باید از نظر بیماری عروق کرونر قلب معاینه شود.

قایم گفت: تسکین بیماری همه گیر و آرامش نسبی در چند ماه اخیر را مدیون همه واکسن ها هستیم. باید تزریق شود، اما در هنگام انتخاب واکسن آسترازنکا یک سری اقدامات احتیاطی وجود دارد که همه باید بدانند.

وی درباره علائم خطرناک و آزاردهنده پس از واکسن آسترازنکا توضیح داد: اگر فردی پس از تزریق واکسن آسترازنکا دچار سردرد شود که به خصوص در هنگام تغییر وضعیت یا خم شدن سر به جلو یا همراه با تاری دید یا دو بینی همراه باشد، سردرد تشدید می شود. تهوع یا استفراغ یا اختلال در هوشیاری یا تشنج، باید به پزشک مراجعه کنید.

متولی با بیان اینکه پس از تزریق واکسن آسترازنکا و در صورت بروز علائم، فرد باید هوشیار باشد، گفت: به پزشک مراجعه کنید. این عوارض می تواند بسیار نادر باشد، اما با توجه به اینکه در کشور ما نادر است، وزارت بهداشت اعلام کرد افراد زیر 50 سال باید با سایر واکسن هایی که در پروتکل وزارت بهداشت آمده است، واکسینه شوند.

عارضه لخته خون پس از تزریق آسترشنکا

این متخصص در تشریح عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا، گفت: عارضه نادر لخته خون می تواند از روز اول پس از تزریق و معمولا در عرض یک هفته و 10 روز اول پس از تزریق رخ دهد. با این حال، در برخی از مطالعات در سراسر جهان، این گزینه به ندرت تا 48 روز در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر تزریق واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت به عنوان دوز سوم یا تقویت کننده، گفت: با این حال افراد زیر 50 سال بهتر است واکسن هایی غیر از آسترازنکا را به عنوان دوز سوم دریافت کنند اما در صورت وجود واکسن مردم می خواهند نشانه های خطر را بدانند و با آگاهی کامل واکسن را دریافت کنند.

به سادگی عارضه لخته خون را با تزریق Astrazenka درمان کنید

وی گفت: حتی اگر لخته خون هم وجود داشته باشد، فقط یک درمان برای آن وجود دارد و به راحتی می توانیم بیمار را نجات دهیم. بعد از 10 روز به پزشک مراجعه کنید که متاسفانه خیلی دیر شده است و پزشکان هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

وی گفت: بر اساس مقالات، گزارش ها و تجربیات، در صورت تشخیص زودهنگام، درمان لخته خون ناشی از تزریق آسترازنکا امکان پذیر است و درمان آن بسیار آسان است. «هر گونه تغییر در اندازه پاها، ضایعات پوستی بنفش و صورتی در اندام ها». مانند پاها، بازوها و قفسه سینه، تنگی نفس، درد قفسه سینه همراه با سردرد شدید و حالت تهوع و استفراغ باید جدی گرفته شود و بلافاصله با پزشک مشورت شود. در این موارد بلافاصله آزمایشات انعقادی و آزمایشات لازم انجام می شود، اما در صورتی که افراد پس از تزریق واکسن دچار عارضه نشدند نیازی به نظارت ندارند.

وی گفت: افرادی که قبلاً با AstraZeneca واکسینه شده اند، در صورت بروز هرگونه مشکلی پس از آن دوره حساس نگران نباشند.

وی با بیان اینکه عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا بسیار نادر است، گفت: اگرچه عارضه لخته شدن خون پس از واکسیناسیون نادر است، اما گزارش هایی در دنیا و کشور ما برای چنین عوارضی وجود دارد، بنابراین بیشتر است. خوب تزریق کنید این واکسن کاملا از علائم خطر آگاه است و در صورت بروز علائم حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید