خطر لخته شدن خون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

خطر لخته شدن خون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات

روز جدید احتمال ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات 5 سال پس از تشخیص سرطان نسبت به همتایان غیر سرطانی آنها 50 درصد بیشتر بود.

خطر لخته شدن خون در بیماران مبتلا به سرطان پروستات 2 تا 3 برابر بیشتر است.

یافته های جدید نشان می دهد که سرطان پروستات خطر لخته شدن خون جدی و بالقوه کشنده را در مردان تا حدود 50 درصد افزایش می دهد. این می تواند تهدیدی جدی برای سلامت بیماران مبتلا به این سرطان باشد.

معمولاً همه بیماران سرطانی در معرض افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی هستند، لخته خون خطرناک اما قابل درمان در ورید که علت اصلی مرگ و میر در بیماران سرطانی است.

در این میان سرطان پروستات شایع ترین سرطانی است که در مردان میانسال و مسن تشخیص داده می شود. محققان در مطالعه جدید خود خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده است که مردان مبتلا به سرطان پروستات دو تا سه برابر بیشتر از مردان بدون سرطان در معرض خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

محققان دریافتند که احتمال ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات پنج سال پس از تشخیص سرطان نسبت به همتایان غیر سرطانی آنها 50 درصد بیشتر است.

با توجه به پیشرفت های قابل توجه در مراقبت از سرطان پروستات در دهه گذشته، محققان می خواستند خطر این نوع لخته خون را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات ارزیابی کنند. آنها دریافتند که بیشترین خطر ترومبوآمبولی وریدی در شش ماه اول پس از تشخیص سرطان پروستات بود.
افزایش قابل توجه خطر لخته شدن خون در بیماران

جانینا لنز از مرکز تحقیقاتی Bayer AG در برلین آلمان گفت: پزشکانی که مردان مبتلا به سرطان پروستات را معالجه می کنند باید خطر لخته شدن خون را در این مردان به ویژه در شش ماه اول پس از تشخیص سرطان افزایش دهند.

محققان داده‌های سوئد از سال 2007 تا 2017 را برای ارزیابی میزان ترومبوآمبولی وریدی در بین بیش از 92000 مرد مبتلا به سرطان پروستات و گروه مقایسه‌ای بیش از 466000 مرد بدون این بیماری تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که 3.2 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات حدود 5 سال پس از تشخیص سرطان دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند، در حالی که این میزان در مردان در گروه مقایسه 2.1 درصد بود. پس از بررسی سایر عوامل مانند بیماری قلبی و درآمد که می تواند بر خطر لخته شدن خون تأثیر بگذارد، محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات در طی 5 سال پس از تشخیص هستند. خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی در آنها بیشتر از همتایان بدون سرطان است.

شرح کامل این مطالعه و نتایج به دست آمده از آن روز گذشته در آخرین شماره نشریه BMJ Open منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید