خطر قابل توجه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن Astrazenka


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810669

محققان می‌خواستند ارتباط بین واکسن‌های تاجی و موارد نادر لخته شدن خون در مغز، اعم از شریان‌ها یا سیاهرگ‌ها را که گاهی با کاهش تعداد پلاکت‌ها همراه است، تجزیه و تحلیل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک مطالعه بزرگ در بریتانیا نشان می دهد که خطر لخته شدن خون پس از دریافت واکسن کرونا AstraZena بسیار کم است.

این مطالعه در انگلستان نشان داد که خطر لخته شدن خون پس از واکسن آسترازنکا تنها یک مورد از هر سه مورد در میلیون است، حتی پس از اولین دوز واکسن.

محققان می‌خواستند ارتباط بین واکسن‌های تاجی و موارد نادر لخته شدن خون در مغز، اعم از شریان‌ها یا سیاهرگ‌ها را که گاهی با کاهش تعداد پلاکت‌ها همراه است، تجزیه و تحلیل کنند. گزارش‌های مربوط به لخته شدن خون پس از واکسن Astrazenka در سال گذشته، بسیاری از کشورها را بر آن داشت تا تزریق واکسنی را که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده بود، متوقف کنند.

این مطالعه که در ژورنال PLOS Medicine منتشر شد، سوابق پزشکی 46 میلیون بزرگسال در بریتانیا را بین دسامبر 2020 تا مارس 2021 در مورد خطر لخته شدن در یک ماه پس از واکسیناسیون با واکسن Pfizer-Biontec یا Astrazenka-Oxford بررسی کرد. عارضه در افراد واکسینه نشده

این مطالعه نشان داد که افراد بالای 70 سال پس از دریافت هر دو واکسن در معرض خطر لخته شدن خون بزرگ در شریان‌ها یا رگ‌های خود نیستند.

اما خطر “لخته شدن خون وریدی داخل جمجمه ای” (ICVT) پس از واکسن Astrazenka در افراد زیر 70 سال تقریباً دو برابر می شود، اما این خطر یک تا سه برابر در هر میلیون نفر است.

محققان می گویند که اثرات مفید این واکسن ها در کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از کووید-19 بر خطرات این نوع لخته شدن خون و بستری شدن در بیمارستان به دلیل تعداد کم پلاکت ها بیشتر است.

موارد نادری از لخته شدن خون در اروپا از زمان معرفی واکسن Astrazenka-Oxford در سال گذشته گزارش شده است.

واکسن جانسون و جانسون کرونا که بر اساس پلتفرم مشابه واکسن آسترازنکا-آکسفورد ساخته شده است، همچنین با موارد نادر ترکیبی از لخته شدن خون و پلاکت‌های پایین مرتبط است.

برخی از کشورها پس از تایید نهاد نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا، ارتباط احتمالی بین واکسن ها و عوارض لخته شدن را تایید کرد، مصرف خود را محدود یا متوقف کردند.

ناظران بین المللی دارو می گویند که مزایای این واکسن ها بیشتر از خطرات آن است.

نتایج این مطالعه با یافته‌های بررسی آژانس دارویی اروپا مطابقت دارد که ماه گذشته به این نتیجه رسید که چنین عوارض جانبی کمتری پس از دوز دوم واکسن آستراژنکا رخ می‌دهد.

سال گذشته، مطالعه‌ای که توسط Astrazenka انجام شد نشان داد که واکسن خطر لخته شدن خون را کمی افزایش می‌دهد، با کاهش پلاکت‌های خون پس از اولین دوز، نه بعد از دوز دوم.

مطالعه دیگری با عنوان “بررسی همتایان” (که توسط کارشناسان مستقل بررسی شد) در بریتانیا که روز سه شنبه منتشر شد، خطر “لخته شدن خون در سینوس های وریدی مغز (CVST)” را چهار هفته پس از دریافت واکسن آسترازنکا نشان داد. آکسفورد تقریبا دو برابر بیشتر احتمال دارد که واکسینه شود، اما این خطر تنها یک نفر از هر چهار میلیون نفر است.

این مطالعه داده های بیش از 11 میلیون نفر را در بریتانیا، اسکاتلند و ولز در یک دوره هفت ماهه از دسامبر 2020 تا ژوئن 2021 برآورد می کند.

انتهای پیام/

منبع: Hello New به نقل از رویترز

دیدگاهتان را بنویسید