افزایش خطر ناباروری در مردان چاق

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در افزایش کیفیت اسپرم حفظ وزن مناسب است، گفت: طبق آخرین تحقیقات به ازای هر 9 کیلوگرم اضافه وزن، خطر ناباروری مردان 10 درصد افزایش می یابد.

دکتر غزاله اسلامیان با اشاره به اینکه وضعیت تغذیه زوجین ماهها قبل از اقدام به بارداری بر کیفیت اسپرم، بلوغ تخمک، کیفیت اسپرم و لانه گزینی جنین تاثیر دارد، گفت: پدران نیز مانند مادران باید قبل از اقدام به بارداری این کار را انجام دهند. “توصیه های بهداشتی را دنبال کنید و تغذیه و وزن خود را بررسی کنید.

وی افزود: کیفیت اسپرم به ویژه تعداد کل اسپرم و تعداد اسپرم متحرک در مردان چاق در مقایسه با مردان با وزن مناسب کمتر بود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش کیفیت اسپرم و اختلال در ترشح هورمون های جنسی در مردان چاق که از بیماری های مزمنی مانند دیابت رنج می برند بیشتر است، گفت: چاقی با افزایش التهاب و ایجاد مشکلات هورمونی منجر به اختلال در روند تولید اسپرم می شود. در نتیجه کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: کاهش وزن مناسب برای مردان دارای اضافه وزن و چاق یکی از الزامات مهم قبل از اقدام برای بچه دار شدن است.

وی ادامه داد: اگر به دلیل سن والدین زمان کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب وجود ندارد، توصیه می شود حدود سه ماه قبل از اقدام برای بچه دار شدن، پنج تا 10 درصد وزن فعلی را کاهش دهید. .

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افراد بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) می توانند وزن خود را با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر قد (بر حسب متر) به توان 2 تعیین کنند.

اسلامی تصریح کرد: شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 در محدوده طبیعی، بین 25 تا 29.9 اضافه وزن، بین 30 تا 34.9 چاقی درجه یک، بین 35 تا 39.9 چاقی درجه دو و اعداد بالای 40 چاقی. خطرناک است، البته این شاخص برای ورزشکاران مناسب نیست و باید بر اساس شاخص های دیگری مانند اندازه گیری دور کمر، توده عضلانی و توده چربی توسط متخصص ارزیابی شوند.

وی پرهیز از رژیم های غیراصولی و خودسرانه را خواستار شد و تاکید کرد: مردان چاق که برای کاهش وزن از رژیم های غیراصولی پیروی می کنند گرسنگی سلولی را در پی خواهند داشت، اسپرم ها نیز این گرسنگی سلولی را تجربه می کنند و کاهش کیفیت اسپرم نیز باعث اضافه وزن و به دلیل غیراصولی می شود. کاهش وزن دو برابر می شود

وی توصیه کرد: مردان چاق با مراجعه به متخصصان تغذیه، پس از بررسی وضعیت تغذیه و دریافت رژیم لاغری متعادل و متنوع با توجه به نیاز خود و همچنین اصلاح عادات بد غذایی می توانند نقش مهمی در بهبود سلامت فرزند خود داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهبهشتی، وی در پایان خطاب به پدران باردار ادامه داد: با انتخاب یک بشقاب غذای سالم، اولین قدم را در جهت رسیدن به وزن ایده آل برای خود و سلامتی خود بردارید. فرزند آینده نیمی از بشقاب شما باید میوه ها و سبزیجات تازه، یک چهارم از منابع پروتئینی (ترجیحاً گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی یا جایگزین های سبزیجات مانند حبوبات) و یک چهارم آن باید از غلات کامل باشد. علاوه بر این، محصولات لبنی کم‌چرب، روغن‌های گیاهی سالم و مایعات بخشی دیگر از این برنامه غذایی در صورت نیاز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید