افزایش مصرف قلیان در بین زنان بالای 18 سال

افزایش مصرف قلیان در بین زنان بالای 18 سال

روز جدید به گفته بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با استعمال دخانیات، مصرف قلیان در گروه سنی بالای 18 سال از 1390 سال به 1400 سال در بین زنان 57.6 درصد و در مردان 17.8 درصد افزایش یافته است.

کنترل دخانیات همواره یکی از سیاست های مهم در کشورهای مختلف جهان بوده است، اما در عین حال صنعت دخانیات یکی از پردرآمدترین صنایعی است که متاسفانه مالیات کمی برای فروش محصولات خود به ویژه نظام سلامت پرداخت می کند. .

تبلیغات محصولات دخانی ممنوع است، اما صنعت دخانیات در تلاش است تا فروش بیشتری داشته باشد و با طعم دادن به بازار دخانیات خود را حفظ کند. به نظر می رسد برای کاهش مصرف دخانیات باید مالیات بر انواع محصولات دخانی افزایش یابد.

بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری مبارزه با دخانیات گفت: گزارش ها نشان می دهد مصرف روزانه سیگار از سال 1795 تا 1400 در گروه سنی بالای 18 سال در بین زنان 17.2 درصد و در مردان میزان کاهش آن کاهش یافته است. در همین گروه سنی 54 درصد است.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف قلیان در گروه سنی بالای 18 سال از 1390 سال به 1400 سال در بین زنان 57.6 درصد و در مردان 17.8 درصد افزایش یافته است. در مجموع 28 درصد افزایش مصرف قلیان در این گروه سنی داریم.

ولی زاده گفت: بر اساس بیانیه سازمان ملل، مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر باید 25 درصد کاهش یابد و تا سال 1404 از شیوع استعمال دخانیات در ایران 30 درصد کاهش یابد.

وی بیان کرد: مالیات کم بر محصولات دخانی و ارزان بودن این مواد از یک سو و تنوع بسته بندی و تبلیغات روزافزون این صنایع و استفاده از طعم دهنده ها در تولید این محصولات نه تنها مانع هدف نمی شود بلکه مصرف دخانیات را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید