شروع مصرف دخانیات و افزایش مصرف این محصول در بین بانوان

به گزارش خبرگزاری موج،  اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب مالیات دخانیات در لایحه برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مورد تقدیر معاون بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفت.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در تصویب بند الحاقی ۵ به ماده ۷۳ لایحه برنامه هفتم توسعه، این اقدام را گامی در حمایت از سلامت عمومی عنوان کرد.

وی با ابراز نگرانی از کاهش سن شروع مصرف دخانیات و افزایش مصرف این محصول آسیب رسان سلامت در گروه‌های سنی جوان کشور به خصوص بانوان که عمدتاً ناشی از پایین بودن قیمت محصولات دخانی و تنوع بسته بندی، دسترسی فراوان و آسان به این محصولات، مصرف بی رویه دخانیات در شبکه نمایش خانگی و تبلیغات و فروش در فضای مجازی بوده است، بر اجرای مؤثر ضوابط فروش و عرضه این محصولات، از جمله رعایت فاصله ۱۰۰ متری از مراکز فرهنگی و آموزشی، ممنوعیت فروش نخی سیگار و فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال، ممنوعیت تبلیغات، عدم فروش محصولات قاچاق و تشدید نظارت‌ها و برخوردهای بازدارنده با متخلفینی که ضوابط مربوط به عرضه محصولات دخانی را رعایت نمی‌کنند، تاکید کرد.

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات خواستار حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی در راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی در واحدهای صنفی فروش دخانیات، اجرای مؤثر کد رهگیری برای کلیه محصولات دخانی در راستای شفافیت زنجیره توزیع و برخورد آنی با فروش غیر مجاز محصولات دخانی شد.

فرشیدی همچنین ضمن یادآوری شعار ملی سال ۱۴۰۲ که به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات با موضوع «حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات» تعیین شد، خواستار ورود معاون قضائی دادستان کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در برخورد با عوامل نمایش استعمال دخانیات در تولیدات رسانه‌ای، به ویژه شبکه نمایش خانگی و تبلیغ و فروش این محصولات در شبکه مجازی شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان از پیگیری‌های مؤثر معاونت حقوقی و امور مجلس، دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات و دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی در حمایت طلبی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب بند یادشده، تشکر و قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید