نفوذ سیاه به دنیای نوجوانی/ گلایه از جایگاه قزوین در مصرف دخانیات!

طبق آمار انجمن مبارزه با دخانیات، سالانه حدود 60000 نفر در ایران بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند. این تعداد فقط به سیگاری ها محدود نمی شود، بلکه به اطرافیان آنها نیز که در معرض دود سیگار هستند، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی: “یک میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می میرند.” عوارض در زنان باردار شامل ذات الریه، انسداد ریه ها، برونشیت مزمن و حتی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد.


افزایش تولید سیگار در 6 ماهه اول سال 1400

آمارها نشان می دهد که در 6 ماهه اول سال 1400 میزان تولید سیگار در کشور 14 درصد افزایش یافته است. به گفته رئیس مرکز برنامه ریزی و کنترل دخانیات کشور: در شش ماهه نخست امسال 28 میلیارد و 72 میلیون نخ سیگار تولید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 میلیارد و 12 میلیون نخ است. 14 درصد افزایش یافته است.» البته اینها فقط آمار تولید داخل است و با توجه به قاچاق سیگار در کشور، آمار مصرف بسیار بیشتر از این ارقام است، چرا که برآورد مصرف سیگار در نیمه اول سال گذشته 32 میلیارد و 500 عدد است. میلیون نخ سیگار


سن سیگار و مواد مخدر به 12 سال رسیده است!

دبیرکل انجمن مبارزه با دخانیات ایران گفت: تخمین زده می شود که این نگرانی وجود داشته باشد که سن شروع مصرف دخانیات در کشور به 12 سال رسیده است.

تجربه مصرف قلیان در بین دانش‌آموزان دختر دانش‌آموزی 35 برابر شده است که هشداری برای خانواده‌ها است، زیرا آنها همسر و مادر آینده هستند و سیگار می‌تواند سلامت خود و دیگران را به خطر بیندازد.

البته با افزایش واردات قانونی و قاچاق سیگار در کشور، پازل سیگار کاملتر شده است.

202b54a9 3e83 450d bf06 7c68ef01808e خبر خاکستری




قزوین یکی از استان های دارای بیشترین مصرف دخانیات در کشور است

بر اساس سرشماری رسمی سال 1395 که مصرف دخانیات در مناطق روستایی 15.44 درصد و در مناطق شهری 13.62 درصد بوده است، استان قزوین به همراه استان های آذربایجان مرکزی، غربی و البرز بیشترین شیوع مصرف دخانیات و بیشترین میزان مصرف دخانیات را دارا می باشد. مصرف دخانیات بیشترین قلیان در استان های جنوبی کشور از جمله بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.

اگر این تاج در دو سال و نیم گذشته نزدیک به 6 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است، سیگار کشیدن سالانه 8 میلیون نفر را می کشد.

آمارها نشان می دهد اگرچه بیشترین شیوع مصرف دخانیات در میانسالان و مردان است، اما متاسفانه سن مصرف سیگار از جمله قلیان کاهش یافته و شاهد افزایش مصرف قلیان توسط زنان و نوجوانان هستیم.

محمدمهدی دانش آموز 16 ساله قزوینی است که علاقه چندانی به حضور در کلاس ندارد. او می گوید: در جلساتی که در اواسط سال تحصیلی شرکت می کردیم، زمانی که معلم کلاس نبود، برخی از بچه ها سیگار می کشیدند، بنابراین کلاس پر از دود بود.

وی ادامه می دهد: روبروی مدرسه کوچه ای وجود دارد که اهالی از برخی دانش آموزان گلایه می کنند چرا که بلافاصله پس از پایان تحصیل به صورت دسته جمعی به این کوچه می روند و سیگار می کشند و اهالی نیز از این وضعیت شاکی هستند.

این 16 ساله گفت: “همکلاسی هایم اغلب من را به خاطر سیگار نکشیدن مسخره می کنند و می گویند تو بچه ای، اما به دلیل سلامتی خودم دوست ندارم سیگار بکشم، بنابراین علاقه زیادی به مدرسه رفتن ندارم.” یک ساله

0b924146 ad4d 4a2d a91a 725ac5aadb6a خبر خاکستری

بوستان های قزوین به جای رفاه حال مردم، محلی برای افراد سیگاری است

زهرا دوستی شهروند قزوینی خاطره ای را با خبرنگار سلامت صبح قزوین بیان کرد؛ او گفت: چند وقت پیش با همسرم تصمیم گرفتیم شبانه به یکی از پارک های شهر برویم تا ساعتی را به ورزش و گردشگری بپردازیم. اگه هوای اونجا رو دوست داشتیم باید یه شب وسط وقت که همسرم از سرکار میومد خونه و یه ساعتی راه میرفت میرفتیم اونجا چشمت روز بدی نداشت ولی تنها کاری که کردیم ورزش یا ورزشکاران را نمی دیدم.

وی ادامه می دهد: دختران و پسران جوان اغلب سیگار می کشیدند و رفتار غیرعادی داشتند، نوجوانان طوری با دستانشان سیگار بازی می کردند که انگار سال هاست این کار را می کنند، واقعا چقدر دردناک است که چشمانت را ببندی تا نبینی و بفهمی ساعت چند است. در جریان. او شور و نشاطی را برای جوانان ما به ارمغان آورد.

تلوزیون رو روشن کردم برنامه نبود و حوصله مون سر رفته بود بچه ها میگفتن فلش بزنید چند تا از فیلم هایی که دانلود کردیم رو ببینید . اکرم، مادر 43 ساله در گفتگو با صبح قزوین؛ می گوید و اعلام می کند: یکی از سریال های نمایش خانگی را بچه ها دانلود کردند و در این سریال همه آنقدر سیگار می کشند که انگار کارگردان فریاد می زند: صدا، دوربین، سیگار، حرکت!

وی ادامه می دهد: برای اینکه بچه ها را نبینم باید کدام صحنه را از دست دادم؟ وقتی در تمام صحنه‌ها بازیگر مورد علاقه ما همیشه سیگار می‌کشد، وقتی خوشحال است، وقتی غمگین و غمگین است، وقتی حل‌شده است یا وقتی نگران است! وقتی پسرم خندید و گفت جواد عزتی طوری سیگار می کشد که شهوترانی می کند، ناگهان دلم شکست!

داشتم به سمت بازار قزوین می رفتم که دیدم نوجوانانی در کنار مغازه ها ایستاده بودند و مردم را به مغازه دعوت می کردند که انگار یک مرد 40 ساله صحبت می کردند، اصطلاحاتی که به کار می بردند و رفتارشان اصلا به آن نوجوان نمی خورد.

یکی از کسبه بازار به خبرنگار صبح قزوین گفت: آنها می گویند: متأسفانه این نوجوانان با وجود سن کم، شب بعد از مغازه تا نیمه شب در پارک ها پرسه می زنند و هر کاری می خواهند انجام می دهند. آنها نمی توانند یا نمی توانند با آنها کنار بیایند.

bdcd06f0 e2e3 4d31 a43a 24437c333f59 خبر خاکستری

قزوین رتبه اول مصرف دخانیات را در کشور دارد

به گزارش صبح قزوین؛ اینها چند نمونه از قصه های عامیانه ای است که زیر پوست این شهر می گذرد، به چشم خانواده در گوشه خیابان سیگار می کشند.

دکتر تنکابنی مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ وی در خصوص آمار استعمال دخانیات استانی نیز گفت: 19.4 درصد افراد بالای 18 سال در کشور سیگار می کشند که در سال 95 21 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میزان مصرف دخانیات در استان قزوین 23.6 درصد است که بالاتر از آمار کشوری است و رتبه ششم مصرف دخانیات را در کشور داریم که در سال 95 31 درصد بوده است، اما در منطقه درصد مصرف دخانیات اول است. رتبه ما در کشور بسیار نگران کننده است.

تنکابنی با بیان اینکه 34.5 درصد افراد سیگاری در کشور را مردان و 7.2 درصد را زنان تشکیل می دهند، افزود: بیشترین افراد سیگاری و مصرف کننده قلیان در گروه سنی 55 تا 64 سال، سپس در گروه سنی 45 تا 54 سال و سپس در گروه سنی 35 سال قرار دارند. وی ادامه داد: سن آنها زیر 44 سال است، به این معنی که بیشتر مصرف کنندگان را افراد میانسال تشکیل می دهند که می توانند الگوی نوجوانان و جوانان باشند، زیرا شاهد افزایش گرایش جوانان به ویژه دختران به سیگار هستیم.

وی بیان کرد: مهم ترین نکته برای کاهش مصرف دخانیات آموزش و فرهنگ سازی در خصوص تاثیرات سیگار بر سلامت و افزایش بیماری های غیرواگیر و سرطان در بین مصرف کنندگان است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر استان نیز عدم دسترسی آسان به دخانیات را یکی دیگر از راه های کاهش مصرف دخانیات می داند و می افزاید: با توجه به تاثیراتی که تبلیغات، فیلم ها و بازیگران بر جوانان و نوجوانان می گذارد.

66ba5b9f bcfb 4711 b56f 2d2efc00d7bc خبر خاکستری

عوارض سیگار باید افزایش یابد

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با انتقاد از عوارض کم مصرف سیگار تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت سیگار در کاهش مصرف آن به ویژه در بین جوانان و نوجوانان موثر است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قسمت درآمدی بودجه 1401 گفت: من به عنوان یکی از مادران این کشور با کاهش مالیات سیگار مخالفم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از مسئولان موافق کاهش تعرفه سیگار هستند، تاکید کرد: چرا باید پشت تریبون مجلس گفته شود که اگر تعرفه سیگار افزایش پیدا کند، قاچاق افزایش می یابد؟ آمارها نشان می دهد که افزایش عوارض سیگار در کاهش مصرف آن موثر است.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی موظفیم برای رشد فضائل اخلاقی و تقوا و مبارزه با فساد و تباهی زمینه مساعد ایجاد کنیم و امروز یک کودک 8 ساله با کمک هزینه او سیگار می کشد.

محمد بیعی در پایان گفت: بررسی ها نشان می دهد افزایش قیمت سیگار در پیشگیری و کاهش مصرف آن موثر است.

وضعیت استعمال دخانیات در قزوین نگران کننده است

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، در نیمه اول دی ماه 1400، جلال رحمانی، معاون بهداشتی و درمان علوم پزشکی قزوین اعلام کرد که استان قزوین اولین استان سیگاری در کشور است که این یک فاجعه است و نیازمند فرهنگی، اجتماعی است. و سازمان های فکری این در حال حاضر یک مشکل است زیرا به دلیل شرایط سخت اقتصادی، افسردگی ناشی از تاج، نفوذ فرهنگی، کم کاری و عدم نظارت هر روز باید شاهد افزایش مصرف سیگار در بین جوانان و نوجوانان باشیم.

با وجود ممنوعیت تبلیغات دخانیات، این کار به راحتی در فیلم ها و سریال ها انجام می شود و شخصیت های فیلم در انواع موقعیت ها از جمله تفکر، مطالعه، افسردگی، شادی و غم سیگار می کشند.

اگرچه یکی از شناخته شده ترین راه ها برای کاهش مصرف سیگار در کشورها اخذ مالیات از تولیدکنندگان است. اما در ایران، مالیات بر قیمت درب کارخانه ها گرفته می شود، نه از قیمت لوازم تنباکو.

اگرچه نیروی انتظامی باید با نظارت، کنترل کافی و فرهنگ سازی مناسب به تعهدات قانونی خود عمل کرده و نقش موثری در جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات توسط جوانان ایفا کند، اما باید دانست که مبارزه با دخانیات یک فعالیت جمعی و ملی است. در حیطه وظایف سازمان یا اداره خاصی نیست و باید به یک مطالبه توده ای تبدیل شود تا دخانیات در بین جوانان پخش نشود و با جان و سلامت آنها بازی نکند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید