افزایش پسماندهای صنعتی و کمبود آب و نیروی ماهر از عوامل بحران در استان قزوین است

وی افزود: طی مطالعاتی که سازمان برنامه و بودجه برای تهیه سند آمایش استان انجام داد، چند محور کلیدی وجود دارد که برای استان مشکل ساز خواهد شد و باید برای آن فکری کرد.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: مشکل اصلی ما در استان تا اطلاع ثانوی مشکل آب است که تشدید و هشدار دهنده است.

این مسئول گفت: به زودی فرآیند انتقال کانال آب از آبیک به قزوین و تاکستان برای تامین آب شرب به پایان می رسد و منبع این تامین آب، آب کشاورزی استان درست از سد طالقان است.

وی بیان کرد: در سه سال آینده این 150 میلیون مترمکعب آبی که به یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین کانال های آب کشاورزی ایران برای تامین آب کشاورزی قزوین اختصاص داده می شود از بین می رود.

کشاورزی استان در مدار بحران آب

پیله فروش اذعان داشت: در واقع کشاورزی استان بیش از سه سال است که فرصتی برای مقابله با بحران آب ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات ضروری و مهم در استان قزوین مشکل پسماندهای صنعتی و پساب است، بنابراین قزوین دارای 19 ناحیه شهری و شهرک صنعتی است و از نظر تعداد صنعت در رتبه پنجم کشور قرار دارد. واحدها

پیله فروش گفت: تصفیه خانه صنعتی شهر البرز به زودی کارکرد خود را از دست می دهد هرچند سه واحد جدید در حال افتتاح است.

وی افزود: واحدهای صنعتی در استان قزوین افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر شاهد افزایش پسماندهای صنعتی و فاضلاب هستیم و باید برای رفع آن چاره اندیشی شود.

این مسئول گفت: استان قزوین در حوزه گردشگری و صنعت فرصت های زیادی دارد اما کمبود نیروی متخصص مشکلات زیادی را برای صنایع ایجاد کرده است و برای تربیت نیروی ماهر باید برنامه های زیادی تدوین شود.

فقدان آموزش های مهارتی باعث بیکاری تحصیلکردگان این استان شده است

وی اذعان داشت: نرخ بیکاری در قزوین به طور معمول یک تا دو درصد کمتر از نرخ بیکاری کشوری است و نرخ مشارکت سه تا چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است. این بدان معناست که نرخ بیکاری در استان قزوین 7 درصد کمتر از کشور است.

پیله فروش گفت: واحدهای صنعتی استان هر روز به دنبال نیروی انسانی ماهر هستند اما به دلیل عدم آموزش های مهارتی در نیروهای استانی، جریان نیروی انسانی ماهر از سایر استان ها به سمت قزوین در حال حرکت است.

معاون استاندار قزوین تصریح کرد: متاسفانه جوانان استان از مهارت کافی برای کار در صنایع برخوردار نیستند و بیکار هستند و نمی توانند خود را با بازار کار وفق دهند.

این مسئول بیان کرد: مقرر شد سازمان فنی و حرفه ای کشور با کمک دانشگاه های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد استان از ظرفیت کامل این دانشگاه ها که در حال حاضر بدون دانشجو هستند، اطمینان حاصل کند. تربیت نیروی کار ماهر برای آینده

وی گفت: آموزش این مهارت‌ها در برخی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد اما با بازار کار و توسعه صنایع فاصله زیادی دارد که منجر به بیکاری جوانان با مدرک تحصیلی می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید