ایجاد پارک مهارت برای ارتباط دانش آموزان ماهر با دانشجویان تئوری


ساعت: 13:54
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880144

خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ایران با تاکید بر راه اندازی پارک مهارت در کشور گفت: هدف از ایجاد پارک مهارت در کشور، ارتباط دانشجویان دارای مهارت با دانشجویان دانشگاه های پژوهش محور در راستای تولید و تجاری سازی محصولات حاصل از تحقیق و دانش این یک نظریه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عرفان خسرویان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، حوزه آموزش را شکل نظام مهارتی کشور دانست و گفت: از جمله مواردی که در سند نقشه راه تحول دانشگاه پیش بینی شده حوزه آموزش و پرورش و اطلس است. سامانه مهارت های حرفه ای کشور هر چه زودتر تدوین شود، مشاغل مهم با بازار کار کشور و جهان به درستی شناسایی و به روز شوند و متناسب با آموزش کارشناسان این حوزه اقدام شود.

وی افزود: در این راستا سه بعد مهم نظام ترجیح شغلی، طبقه بندی مشاغل و نظارت بر مشاغل و مهارت ها تحت عنوان رصدخانه مهارتی باید در برنامه های تحول دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به نظام ترجیحات حرفه ای گفت: آموزش و پرورش باید با نظام ترجیحات حرفه ای پیوند خورده و با فضای کسب و کار و کار کشور و همچنین از طریق رصد مرتبط باشد. از محل کار مورد نیاز کشور همگرایی در این زمینه حاصل شد.

خسرویان از تشکیل کارگروه ایجاد رصدخانه مهارت خبر داد و بیان کرد: تا قبل از پایان سال تحصیلی آینده طرح رصدخانه مهارت به بهره برداری می رسد. امیدواریم با این شرایط بتوانیم نیروی کار متخصص در این زمینه تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ایران با اشاره به فعالیت در فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء گفت: در مبحث تربیت نیروی متخصص در حوزه های مختلف باید بر پنج حوزه طراحی، قطعه سازی و … تمرکز کنیم. انرژی باید به حوزه های حمل و نقل، بیوتکنولوژی و کشاورزی و همچنین علوم اجتماعی و علوم انسانی توجه ویژه ای شود.

خسرویان با تاکید بر لزوم ایجاد نظام ملی مهارت در کشور تصریح کرد: به منظور تجاری سازی علم و فناوری در کشور، اکوسیستم علم و فناوری از طریق پارک های علم و فناوری، شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد شد که نخبگان دانشگاهی نوع کشور باید به سمت پارک های علم و فناوری هدایت شود تا دانش و ایده های خود را تجاری سازی کند.

وی افزود: بر خلاف دانشگاه های نظری که دانشجویان پس از 10 یا 12 سال خود را برای ورود به بازار کار آماده می کنند، دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجویان را برای ورود به بازار کار در بازه زمانی 3 تا 4 ساله آماده می کند و سلیقه فردی نیازهای صنعت در نظر گرفته می شود. در کشور.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به برنامه های در نظر گرفته شده متناسب با ارتباط دانشگاه فنی و حرفه ای با صنعت، تصریح کرد: طرح ملی آموزش رشته ای که با مشارکت صنایع انجام می شود، و آموزش ها متناسب با صنایع و آموزش همراه با صنعت به روز می شود که در شهرهای صنعتی کارگاه های فنی و حرفه ای توسط صنایع تجهیز شده و با استفاده از تجهیزات صنایع به هنرجویان واجد شرایط آموزش داده می شود.

خسرویان با تاکید بر راه اندازی پارک مهارت در کشور گفت: طراحی اکوسیستم مهارت از دیگر برنامه های قابل اجراست و شرکت های مهارتی باید با همکاری مهارت آموزی خدمات خود را به شهرهای صنعتی ارائه دهند.

وی بیان کرد: هدف دانشجویان دارای مهارت در دانشگاه های فنی و حرفه ای، انجام تحقیقات نظری نیست، بلکه ارتباط با دانشجویان دانشگاه های پژوهش محور متناسب با تولید و تجاری سازی محصول حاصل از تحقیقات علمی و دانش نظری است. مهم در پارک مهارت و علم و فناوری محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید