افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه قنادی/ ثبات در بازار وجود ندارد

زمان: 09:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795002

حسنوند با اشاره به افزایش سرسام آور و لحظه ای قیمت قنادی گفت: ثباتی در این بازار نمی بینیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا حسنوند در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در زمینه مواد اولیه قنادی هیچ مشکل و کمبودی نداریم اما در یک ماه اخیر این مواد بسیار گران شده است. تمام مواد اولیه قنادی مانند روغن، خامه، شکر، آرد، پودر کاکائو، پودر نارگیل و حتی کارتون گران شده است. در ماه گذشته قیمت ها به سرعت افزایش یافته است و هیچ کنترلی در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب افزایش قیمت بیش از 90 درصدی مواد اولیه شیرینی پزی افزود: اگر قیمت هر کیسه 40 کیلوگرمی آرد 300 هزار تن باشد، «خب هفته آینده 320 هزار تن یا یک نوع شکلاتی که 30 تا 40 هزار تن خریدیم، در حال حاضر قیمت این شکلات است. از 60 تا 70 هزار تومان.

رئیس اتحادیه قنادان لرستان گفت: قیمت 10 کیلوگرم روغن یک ماه پیش 260 هزار تن بود، «الان 420 هزار تن است و این قیمت ها روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: در این جلسه از ما خواسته شد تا در شرایطی که در شرایط فعلی هستیم و مشکلاتی نیز برای تامین زندگی روزمره داریم، صادرات شیرینی را انجام دهیم. تاکنون مواد اولیه با قیمت یارانه ای به ما نداده اند، اما از طرفی قیمت آزاد و قیمت یارانه ای آن تفاوت چندانی با هم ندارند، مثلا قیمت شکری که به ما دادند 12000 تن بود در حالی که قیمت بازار آزاد 12500 بود. تن

حسنوند بیان کرد: بیش از 100 نوع شیرینی داریم که برخی از این شیرینی ها که پرطرفدارتر و پرفروشتر هستند قیمت مصوب دارند اما برخی دیگر قیمت مشخصی ندارند و قیمت توافقی دارند مثلاً زمانی که قیمت گردو 200 تا 250 هزار گوجه فرنگی است، قیمت کیک گردو را نمی توان 150 تا 100 هزار تن تعیین کرد بلکه باید حداقل 200 هزار تن باشد یا مثلا قیمت نارگیل بیش از 100 تومان باشد و قیمت کلوچه نارگیلی برای قنادی ها بیش از 100 هزار تن است که حداقل باید قیمت آن را 130 هزار تن تعیین کنید تا قیمت آن به صرفه باشد.

رئیس اتحادیه قنادان لرستان با اشاره به اینکه شاهد ثبات در این بازار نیستیم، گفت: بازار باید اشباع شود تا قیمت ها متعادل شود. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کلبه چهار هزار تن است.

وی افزود: مواد اولیه ما به مقدار کم تامین می شود و عرضه کم است اما عرضه کم ممکن است ناشی از دلالان باشد زیرا ما کالا را مستقیم از کارخانه تامین نمی کنیم و کارخانه از طریق نمایندگان آنها این مواد را توزیع می کند و از طرفی اینها اینها نمایندگی ها کالاها را در تعدادی مکان خاص عرضه می کنند.

حسنوند گفت: هر چه قیمت کالاها افزایش یابد، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای خرید شیرینی کاهش می یابد و علاوه بر خانواده ها، سختی ها بر دوش بنگاه های اقتصادی نیز می افتد.

رئیس اتحادیه قنادان لرستان گفت: هزینه ها به شدت در حال افزایش است. به عنوان مثال بیمه هر کارگر 1.3 میلیون تن در ماه است. این برای هیچکس صرفه اقتصادی ندارد، سال گذشته من چهار کارگر داشتم، در حالی که امسال دو نفر را کاهش دادم زیرا توان پرداخت حقوق آنها را نداشتم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید