اقتصاد دانش بنیان جهش بزرگی در اقتصاد ایران خواهد داشت


ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817575

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

ملک زاده با اشاره به اینکه برخی از دولتمردان از توان و تولید داخلی بی اطلاع بودند، گفت: اقتصاد دانش بنیان از نظر کارشناسان عامل اصلاحات و رشد اقتصادی در کشورها است و می تواند جهش بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن پژوهش های سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا، با تبریک سال نو با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: ملی و اشتغال و افزایش شرکت های دانش بنیان.

رشد اقتصاد کشور از طریق گذار به اقتصاد دانش بنیان
وی ادامه داد: و امسال این موضوع را به عنوان شعار سال جدید برای رشد اقتصاد کشور و اصلاحات اقتصادی انتخاب کرد و تاکید کرد که باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به راه های رسیدن به این هدف گفت: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون راه های مختلفی را در دشمنی با ملت ایران آزموده و غالبا ناکام بوده اند. اما یکی از راه هایی که دشمنان هنوز تسلیم نشده اند تحریم ها و ادامه فشار اقتصادی است.

مسئولان برخی از دولت ها از قدرت و تولید داخلی غافل شده اند
وی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل تاثیرگذاری این عامل از دیدگاه کارشناسان اقتصادی، بی توجهی برخی دولتمردان به توان و تولید داخلی و امید واهی به رفع فشار اقتصادی توسط دشمنان است.


نگاه دولت قبل به غرب باعث افزایش فشار و تهدید علیه ملت ایران شده است
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگاه به غرب در دولت قبل و ربط دادن مشکلات اقتصادی کشور به نتیجه مذاکرات هسته‌ای آسیب‌های فراوانی به همراه داشته و تهدیدها و فشارها را بر ملت ایران افزایش داده است. در حالی که به جای انتظار بیهوده برای رفع تحریم ها، بر تقویت اقتصاد ملی و تولید ملی و رشد شرکت های دانش بنیان تمرکز کردند، امروز مردم ایران کمتر تحت فشار تحریم ها قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: در برخی از دولت های گذشته تمرکز بر توسعه اقتصادی به سبک غربی نه تنها باعث کاهش فشار اقتصادی بر ملت ایران نشد، بلکه اختلاف طبقاتی را افزایش داد و شکاف های اجتماعی را بیشتر کرد، بزرگترین قربانیان این وضعیت آسیب پذیر و مسلط بودند. گروه هایی که در تمام سختی ها و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران تحریم های اقتصادی، در کنار نظام و انقلاب ماندند.
حجت الاسلام ملک زاده افزود: از این رو الگوی رشد و توسعه اقتصادی مطلوب نظام اسلامی، رشد اقتصادی همراه با عدالت است و نادیده گرفتن عدالت در توسعه اقتصادی مطلوب ما نیست. از این رو رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ایجاد رشد اقتصادی در کنار عدالت در جمهوری اسلامی گفتند: اگر در کشور [رشد] اقتصاد عدالت‌خواه ایجاد می‌شود، همه عرصه‌های پیشرفت فعال می‌شود و کشور پیشرفت واقعی خواهد کرد.

اقتصاد دانش بنیان در حال جهش بزرگی در اقتصاد ایران است
وی تاکید کرد: از نظر کارشناسان، اقتصاد دانش بنیان عامل اصلاحات و رشد اقتصادی کشورها است و در شرایط فعلی می تواند جهش بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند؛ به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در در سال های اخیر پژوهشگران و دانشگاهیان بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید می کنند که “برای رشد و اصلاح امور اقتصادی کشور باید قاطعانه به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.”
یکی از اعضای انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم گفت: تجربه نشان داده است که شرکت های دانش بنیان در هر حوزه ای که فعال بوده اند، رشد و توسعه کشور را در این حوزه تضمین کرده اند. امسال تمرکز رهبر عالی بر تقویت آن دسته از شرکت های کشاورزی است که تاکنون کمتر مورد توجه مقامات قرار گرفته اند. وی گفت: متاسفانه بخش کشاورزی کمی از حوزه صنایع دانش بنیان و خدمات و امثال آن فاصله دارد. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشاورزی افزایش دهیم و دانش را در حوزه کشاورزی به کار ببریم، می‌توانیم از آن نهایت استفاده را ببریم، بهره‌وری خود را افزایش دهیم…».
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع تولید که به درستی مقام معظم رهبری آن را کلید حل معضل اقتصادی امروز جامعه ما خواندند، شعار سال جدید «پرش تولید دانش بنیان» باید فوری باشد. طرح در اقتصاد در کنار. دستگاه های مختلف باید کار کنند و تمام ظرفیت کشور در حوزه آموزش و پژوهش، صنایع اقتصادی، صنعت کشاورزی و سایر بخش ها با رویکرد دانش بنیان به تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان راه اندازی شود. تمرکز دولت خدمتگزار بر این امر قطعاً تأثیر بسزایی در خنثی سازی تحریم های سرکوبگرانه خواهد داشت. زیرا محور اصلی تولید دانش بنیان علم و دانش است که هرگز نمی توان آن را تحریم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید