اقتصاد را به مذاکره ربط نمی دهیم/ توسعه تجارت با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت


ساعت: 13:53
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807077

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت سفر وزیر صمت به عمان و ظرفیت و استثناهای این کشور برای کارشناسان صادرات گفت: کشورهای همسایه باید ادامه دهند.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: باز هم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: تراز تجاری کشورمان با عمان حدود یک میلیارد دلار است که با توجه به این ظرفیت بالا رقم ناچیزی است که کشور عمانی نیز بر گسترش این روابط تاکید و پیگیری می کند و وزیر صمت نیز در این سفر با خارجی و وزرای امور خارجه، توسعه صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، وزیر معادن و نیرو و وزیر حمل و نقل و ارتباطات و سران مناطق آزاد کشورهای میزبان بر گسترش عملی این روابط تمرکز کرده و در نهایت با نخست وزیر دیدار خواهند کرد. برای خاتمه دادن به جلسات

معاون وزیر کشور با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت عمان برای تخصص صادراتی، گفت: البته قرار بود در این سفر تعداد بیشتری از فعالان تجاری برنامه های خود را نهایی کنند، اما وضعیت تاج باعث کاهش اجرای این طرح شده است. آخرین مرحله نیز پیگیری مراحل اجرای طرح های خود است، اما رایزنی های لازم برای ادامه روند انجام خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست BTB در عمان با حضور 120 فعال اقتصادی این کشور گفت: آقای وزیر مدت کوتاهی در دبی اقامت داشتند و پس از عزیمت وی ​​به عمان نیز این نشست ادامه خواهد داشت و تجار نیز منافع خود را به اشتراک گذاشتند و اجرای آن را پیگیری خواهند کرد.

8f033df7 ba2c 440a baaa 165167a9a8cb خبر خاکستری

وی در خصوص روابط دو کشور در زمینه صادرات میوه و سابقه این صادرات گفت: هماهنگی در بخش های مختلف دولت جدید و گسترش روابط دو کشور در این زمینه تغییر خواهد کرد. خیلی زود در زمینه صادرات لوازم خانگی گام هایی برداشته شد.«از قبل در رابطه با ترکیه و سوریه نمونه هایی از این دست داشتیم.

وی در خصوص صادرات لوازم خانگی نیز گفت: صادرات محصول نهایی در محصولات این صنعت مانند یخچال عموماً صرفه اقتصادی ندارد و جدا از تعرفه صادراتی و هزینه حمل و نقل، اصلاً مقرون به صرفه نیست. وی افزود: خط تولید لوازم خانگی برای صادرات با برند تولید شده در آن کشور نیاز به جابجایی به کشور مقصد دارد و این همکاری مشترک به ویژه با شرایط کنونی عمان، فرصت مناسبی را برای فعالان اقتصادی در این زمینه فراهم می کند. بخش

وی با اشاره به استثنائات عمان به ویژه برای برخی کالاها مانند خرما و عدم تعرفه تجاری این محصول برای صادرات به 78 کشور جهان و پتانسیل صادرات زعفران، گفت: یکی از برنامه های ما ادامه استفاده از این محصولات است. ظرفیت ها و ما به دنبال آن هستیم.» اینکه اقتصاد مشمول مذاکره نباشد و روند توسعه تجارت کشور با کشورهای همسایه، چه با توافق با کشورهای غربی و چه بدون توافق ادامه یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صمت برای افزایش حمایت از صادرات محصولات کشاورزی تلاش می کند. هفته گذشته جلسه ای در مورد عمان و قطر در وزارت کشاورزی برگزار شد. آنها به دنبال همکاری مشترک هستند و برنامه بازدید از میدان ترحبر از دو طرف نیز در برنامه است و امیدواریم با تقویت این روابط شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید