امسال آنفولانزا را بیشتر از همیشه جدی بگیرید


ساعت: 09:27
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904901

این روزها با تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا، ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و به دنبال آن کرونا افزایش یافته است. آنفولانزا یک بیماری شدید تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، هر ساله با شروع فصل پاییز و زمستان، ابتلا به آنفلوآنزا افزایش می یابد و افراد زیادی به ویژه افراد مسن و دارای شرایط خاص پزشکی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که سال گذشته به دلیل استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله اجتماعی، انتقال آنفولانزا به حداقل رسیده است.

اما امسال با توجه به گسترده شدن واکسیناسیون در سراسر جهان و در نتیجه کاهش رعایت پروتکل ها، میزان بروز و رشد آنفولانزا دوباره افزایش خواهد یافت، بنابراین پزشکان توصیه می کنند قبل از اوج گیری آنفولانزا بهتر است. برای محافظت از گروه های حساس به ویژه کودکان، دانش آموزان، زنان باردار، سالمندان، دیابتی ها و افراد مبتلا به بیماری های خاص باید واکسینه شوند.

این روزها با تغییر فصل و سرد شدن تدریجی هوا، ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و به دنبال آن کرونا افزایش یافته است. آنفولانزا یک بیماری شدید تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود که در این گزارش شما را با این بیماری آشنا می کنیم.

ویروس آنفولانزا چگونه منتقل می شود؟
این ویروس از راه های زیر قابل انتقال است: سرفه، عطسه، دست دادن، بوسیدن، لمس سطوح آلوده، لمس دست های آلوده با اشیا و محیط، انتقال از طریق مدفوع ثابت نشده است، اما احتمال انتقال از این طریق وجود دارد. ; بنابراین لازم است مادران پس از تعویض پوشک نوزاد دست های خود را بشویند.

همه کسانی که به تازگی از سفر و مکان های آلوده به این ویروس برگشته اند

کسانی که علائم آنفولانزا دارند عبارتند از: درجه حرارت بالای 38 درجه، سردرد، گلودرد و سرفه، احساس خستگی و کبودی، آبریزش بینی و چشم، درد عضلانی.



چه کسانی در خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

سن بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آسم، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی.

اگر علائمی شبیه آنفولانزا دارید، به یاد داشته باشید که از رفتن به مکان های عمومی و استراحت در خانه خودداری کنید، در خانه نیز باید سعی کنید تا حد امکان از اعضای خانواده دوری کنید و از ماسک استفاده کنید. حداقل یک متر از دیگران فاصله داشته باشید.

زمان استراحت در خانه از شروع علائم تا 24 ساعت پس از قطع تب و بهبود نسبی علائم است. هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و در صورت نداشتن دستمال، دهان و بینی خود را بپوشانید و بینی هنگام سرفه با آرنج بپوشانید.

دست های خود را اغلب با آب و صابون بشویید. اگر از یک فرد بیمار مراقبت می کنید، می توانید از آب و صابون یا محلول های ضدعفونی کننده مبتنی بر الکل برای شستن دست ها استفاده کنید. پس از مراقبت باید دستان خود را بشویید.

از دست دادن و بوسیدن افرادی که مشکوک به آنفولانزا هستند خودداری کنید، اگر در مکان های شلوغ و یا در تماس با افرادی هستید که مشکوک به آنفولانزا هستند، بهتر است از ماسک استفاده کنید و در نظر داشته باشید که اگر ماسک گرفتار شد. خیس، باید عوضش کنی



سایر توصیه های مراقبتی چیست؟

نوشیدن مایعات بسیار گرم مانند چای و عسل توصیه می شود.

داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

سطوح مختلف خانه را مرتب با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

از فرستادن کودکان و نوجوانان به مدرسه با علائم آنفولانزا خودداری کنید.

امسال آنفولانزا زود آمد

مهرناز رسولی نژاد، فوق تخصص بیماری های عفونی درباره «آنفولانزا و علائم بالینی آن» گفت: آنفولانزا یک بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با شروع ناگهانی تب بالا، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش بینی و ریزش اشک همراه است.

وی ادامه داد: بعد از چند روز می تواند باعث درگیری ریه و حمله قلبی و مغزی شود، اما برخلاف سرماخوردگی و کرونا داروی خاصی وجود دارد و مهمتر از آن این بیماری واکسن دارد و اکنون زمان تزریق واکسن آنفولانزا است. یعنی قبل از اینکه بیماری به اوج خود برسد.

رسولی نژاد خاطرنشان کرد: هر سال آذر و دی ماه با اوج آنفلوآنزا همراه بود اما امسال این بیماری زودتر آماده می شود و می توان آن را با کرونا اشتباه گرفت. چون شروع علائم یکسان است اما در صورت عفونت حتما باید به پزشک مراجعه کنیم.

این فوق تخصص عفونی با اشاره به لزوم واکسیناسیون برای برخی افراد جامعه گفت: افراد مبتلا به بیماری های همراه، افراد چاق، مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، افراد سیگاری و افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند می توانند واکسینه شوند. از آنفولانزا؛ در نتیجه همه این افراد باید واکسینه شوند.

وی تصریح کرد: واکسن آنفولانزا واکسن بسیار موثری است که سالی یک بار تزریق می شود و باید هر سال تکرار شود. علاوه بر این، افرادی که در اجتماعات، اتوبوس ها و متروها شرکت می کنند می توانند ویروس را به شکل قطرات تنفسی منتقل کنند. در نتیجه بهتر است هموطنان در این مکان ها از ماسک استفاده کنند.

رسولی نژاد با بیان اینکه بیماری های ویروسی در کودکان معمولا خفیف تر از بزرگسالان است، گفت: مدت زمان ابتلا به آنفولانزا 7 تا 10 روز است و فرد مبتلا باید در خانه بماند، استراحت کند و مایعات بنوشد.

پیام طبرسی، رئیس بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره خطر شیوع آنفلوآنزا می‌گوید: سال گذشته به دلیل اینکه مراقبت‌های بهداشتی بیشتر بود و مردم از ماسک استفاده می‌کردند، آنفولانزا آنقدر شایع نبود. اما اگر قرار باشد امسال ساده‌سازی صورت گیرد و انطباق با آن کاهش یابد، احتمال اپیدمی آنفولانزای دیگری وجود دارد.

به گفته این پزشک، با توجه به شیوع آنفلوآنزا در فصل سرد سال و همزمانی آن با کووید 19، به تمامی اساتید، دانشجویان و دانشجویان علاوه بر واکسن کرونا، باید واکسن آنفلوآنزا نیز تزریق شود.

وی درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر تداخل واکسن آنفولانزا با واکسن کرونا، تصریح می کند: تزریق واکسن آنفولانزا پس از تزریق واکسن کرونا محدودیتی ندارد و گروه های پرخطر باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

آیا باید واکسن آنفولانزا بزنیم؟

واکسن آنفولانزا برای همه افراد توصیه نمی شود و فقط برای گروه های در معرض خطر با تجویز پزشک تجویز می شود.در زمان بیماری نوشیدن مایعات را فراموش نکنید.

کم آبی در آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شایع است و این به دلیل کاهش اشتها و امتناع بیمار از غذا خوردن است.

خوردن و آشامیدن و از دست دادن آب بدن از طریق تعریق و تبخیر به دلیل افزایش دمای بدن است زیرا بدن با ویروس و عوامل خارجی مبارزه می کند.

مصرف مایعات در رژیم غذایی نه تنها نقش بسیار مهمی در عملکرد عمومی بدن دارد، بلکه نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان عفونت ها دارد.

در میان انواع مایعات، آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات مورد نیاز بدن است، علاوه بر این، آب به عنوان یک سم‌زدایی طبیعی در بدن عمل می‌کند. اگر نمی‌خواهید آب بنوشید یا ترجیح می‌دهید از نوشیدنی‌های طعم‌دار استفاده کنید، می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مانند چای زنجبیل، دمنوش گیاهی با عسل، شربت عسل، آبلیمو و آب طبیعی استفاده کنید.

آخرین وضعیت کرونا در مازندران

بر اساس آخرین اطلاعیه طبقه بندی رنگی کرونا مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا تاریخ 8 مهرماه، 11 شهر آبی و 11 شهرستان استان دارای رنگ آبی هستند. در وضعیت کرونای زرد

شهرستان‌های گلوگاه، نکا، میاندورود، ساری، قایم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، فریدکنار، چالوس، کلاردشت و رامسر زرد و شهرهای آبی‌رنگ بهشهر، سیمرغ، جویبار، آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر، عباس آباد و تنکبان در وضعیت آبی قرار دارند.

واکسیناسیون، پوشیدن ماسک، اطمینان از تهویه مناسب در فضاهای بسته، رعایت و مراقبت های بهداشتی به ویژه در مناطق شلوغ الزامی است.

طی 24 ساعت گذشته 34 بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های مازندران و بابل بستری و 27 بیمار کرونایی ترخیص شدند.

تعداد کل بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی مازندران به 76 نفر رسید که از این تعداد 19 بیمار کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.
در این مدت حتی یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به کووید 19 در شفاخانه های این منطقه ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طی 24 ساعت گذشته 33 بیمار جدید مشکوک به کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و 27 نفر ترخیص شدند.

فرهاد غلامی با اشاره به رکورد هیچ فوتی بر اثر کرونا در این مدت، تعداد کل بیماران بستری مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های این دانشگاه را 69 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 17 نفر در بخش ویژه بستری هستند.
رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک به ویژه در محیط های بسته و تکمیل دوره واکسیناسیون تاکید کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین با اشاره به اینکه طی 24 ساعت گذشته یک مورد جدید مبتلا به کرونا در چهار بیمارستان وابسته به این دانشگاه به ثبت رسیده است، گفت: در این مدت هیچ موردی از بیمار کرونایی ثبت نشده است. مرخص شده ثبت شده است.”

سیدعلی مظفرپور خوشرودی با بیان اینکه در حال حاضر 7 بیمار کرونا در بیمارستان های بابل بستری هستند، افزود: 2 بیمار در بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان بستری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید