امکان اخراج استارتاپ ها به دلیل محدودیت های اینترنتی

امکان اخراج استارتاپ ها به دلیل محدودیت های اینترنتی

اخبار بحث برانگیز درباره اصلاح 20 تا 30 درصدی نیروی کار استارتاپی در اردیبهشت ماه، دلهره هایی را در این اکوسیستم ایجاد کرد که منجر به افسون زدگی نیروهای استارتاپی و افزایش انگیزه مهاجرت شد. از سوی دیگر دولت هنوز پاسخی به محدودیت های اینترنت نداده و مشخص نیست چه راهکاری برای فیلترینگ و دریچه گاز دارد.

رضا الفت نسب یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی درباره خبر اخراج استارت آپ ها در اردیبهشت ماه گفت: من هنوز چنین چیزی را با این قطعیت نشنیده ام و آمار هم مشخص نیست، اما اینطور نیست. دور از ذهن است که کاهش کارکنان وجود خواهد داشت. البته تعدیل نیروها بستگی به شرایط دارد، اگر بحث محدودیت ها دوباره تصمیم گیری شود و جو مثل قبل شود، بحث تعدیل کم رنگ می شود.

وی افزود: استارت آپ ها چیزی به عنوان سرمایه گذاری روی کارکنان خود انجام می دهند و زمان می برد تا آن فرد به سطح مطلوبی برای گروه برسد. با این تفاسیر به سختی می توان قدرت آن را از دست داد. امسال وضعیت نامشخص است و همه منتظرند ببینند دولت می خواهد چه اقدامات خاصی در خصوص محدودیت ها انجام دهد. علاوه بر این شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه بر روند کسب و کار اینترنتی تاثیرگذار است و گرانی ها و تورمی که در سال 1402 ادامه دارد، فروش اینترنتی را از اولویت خارج می کند. در این شرایط نمی توانیم برای دو ماه آینده پیش بینی کنیم.

النسب در ادامه با اشاره به مطالبه استارت آپ ها از دولت برای رفع محدودیت های اینترنتی خاطرنشان کرد: سازمان ما به عنوان یک اتحادیه کسب و کار مجازی تقریباً از زمان روی کار آمدن این دولت همواره برگزاری انتخابات در این حوزه را دنبال کرده است، انتخاباتی که قرار است برای کسب و کارهای اینترنتی برگزار شود اما تا امروز مسدود شده و با مشکلات سختی مواجه هستیم.

وی افزود: وزارت حریم خصوصی وارد این موضوع شد و تصمیم به تشکل مستقل صنفی گرفت و همچنان مانع برگزاری انتخابات شد. این موضوع باعث شده است که امکان گفتگو با دولت حداقل از سوی این سازمان غیرممکن باشد، در حالی که من فکر می کنم دوستان در وزارت حریم خصوصی از این بابت راحت و خوشحال هستند زیرا در گذشته یک سری درخواست ها مطرح شده است و در بسیاری از آنها موارد موفق بودند اکنون دولت نمی‌خواهد این گفت‌وگو را شکل دهد و بخش خصوصی را همراهی نکرده است.

امیدوارم در سال 1402 اتفاقات بهتری بیفتد.

الفت نسب درباره تضعیف اکوسیستم استارتاپی در آینده نزدیک گفت: باز هم به کسب و کارها توصیه می کنم زیاد به دولت نگاه نکنند. آنها راه سختی در پیش دارند، باید تجارت خود را از نظر مالی حل کنند و به این راه ادامه دهند. ما نباید اجازه دهیم چراغ تجارت آنلاین خاموش شود. دولت ها استخدام می کنند و می روند، اما کسب و کارها می مانند. ما بالاخره برای این اکوسیستم زحمت کشیده ایم و باید تاب آوری خود را افزایش دهیم. به هر حال ما باید در این مسیر جلو برویم. برخی بر این باورند که این اکوسیستم می تواند نابود شود، اما این اتفاق به هیچ وجه نمی افتد. با توجه به صحبت های نوروزی رهبری در خصوص توجه به بخش خصوصی، امیدواریم دولت نیز به این موضوع توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید