امیر عبدالاخیان: پهپادهایی که به روسیه دادیم مربوط به ماه های قبل از جنگ اوکراین است

امیر عبدالاخیان: پهپادهایی که به روسیه دادیم مربوط به ماه های قبل از جنگ اوکراین است

روز جدید حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه در خصوص موضوع پهپادهای ایرانی گفت: سر و صدای برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، قسمت موشک کاملا اشتباه است. قسمت پهپاد درست است و ما ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد کمی پهپاد را در اختیار روسیه قرار دادیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این منشور که امروز با حضور 18 معاون وزیر امور خارجه کشورهای عضو منشور در تهران برگزار می شود، هدف اصلی آن ارسال پیامی قوی به جامعه جهانی در خصوص یکجانبه گرایی و یکجانبه گرایی است. تحریم های ناعادلانه برخی از فعالان غربی

حسین امیرعبدلاخیان با بیان اینکه روابط ما با روسیه مبتنی بر حسن همجواری و منفعت متقابل است، افزود: می‌خواهم سر و صدای برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد به روسیه داده است را برجسته کنم. . آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کردند کاملا اشتباه است و مسائل پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی دارند مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، در اختیار ما قرار دهند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما دو هفته پیش در یکی از کشورهای اروپایی چنین دیداری داشتیم و هیئت دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفتند اما متاسفانه در دقیقه 90 طرف اوکراینی حضور نداشت.

امیر عبداللهیان ادامه داد: دلیل عدم مشارکت طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از اوکراین خواستند در این نشست شرکت نکند و گفتند در حالی که می خواهیم ایران را به دلیل پهپاد تحریم کنیم. انتقال به روسیه، می خواهید با ایرانیان در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

وی تصریح کرد: سپس در گفت و گوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر امور خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم که اگر سندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود عمل کند، بتوانیم بررسی کنیم. این موضوع در روزهای آینده اسناد آنها مورد توجه ما است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود که روسیه در جنگ با اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند و موضع ما در قبال جنگ اوکراین توقف جنگ است. بازگرداندن طرفین به مذاکرات و بازگشت پناهندگان به خانه هایشان.

امیر عبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در اوکراین در این راستا تلاش های زیادی کرده است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا زمان جنگ به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. در اوکراین متوقف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید