انتخابات و رهبری سیاسی دروغ است، ما در تعامل با دنیا خوب نیستیم

انتخابات و رهبری سیاسی دروغ است، ما در تعامل با دنیا خوب نیستیم

روز جدید پس از دو سال مذاکره با حضور آمریکا، قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه و همچنین اسرائیل، سرانجام گروه تروریستی طالبان در 24 اوت 1400 در کابل به قدرت رسید. پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط آمریکا، این کشور 38 میلیونی به دست طالبان افتاد. طبق آمار از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان فقر و بدبختی دامنگیر مردم این کشور شده است و افغانستان در آستانه انفجار انسانی قرار دارد در چنین وضعیت بدی ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان ، می گوید: اولویت ما اجرای احکام شرعی است. اقتصاد، رفاه مردم، انتخابات آزاد و حضور زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیست. با این سخنان رهبر طالبان در لویی جرگه برگزار کرد، یاد ضرب المثل ایرانی می افتیم که می گوید: «سال غفلت در بهار خود می یابد.» افتادیم.

افزایش 90 درصدی فقر

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که افغانستان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارد و کمک های سازمان ملل نمی تواند جلوی فقر را در این کشور بگیرد. رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: سطح فقر در افغانستان در ماه های اخیر 90 درصد افزایش یافته و این کشور با چالش های بزرگ انسانی و اقتصادی مواجه است.درآمد سرانه شهروندان افغانستان از 550 دلار در سال کاهش یافته است. (قبل از به قدرت رسیدن طالبان) به 350 دلار در سال.

پیش از این رئیس هیئت صلیب سرخ در افغانستان خواستار بسیج جامعه جهانی برای مهار بحران در افغانستان شده بود. وی در توییتی نوشت: «در کابل، مردم هنوز برای کسب درآمد و یافتن غذا، وسایل خانه را می فروشند و بحران اقتصادی عمیق افغانستان میلیون ها نفر را به فقر می کشاند».
علاوه بر این، برنامه جهانی غذا در گزارش جدید خود گفته است که 20 نقطه در جهان با بالاترین سطح گرسنگی روبرو هستند که در این میان افغانستان در آستانه ورود به نقطه فاجعه بار ناامنی غذایی در جهان است.

نگرانی جامعه جهانی از وضعیت زنان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در نشست ویژه روز جمعه (10 جولای) به وضعیت حقوق زنان افغانستان پرداخت. نمایندگان کشورهای عضو این شورا و سفیر دولت قبلی افغانستان در سخنان خود وضعیت زنان افغان را نگران کننده خواندند. همزمان با برگزاری این نشست، زنان معترض افغان با ارسال نامه ای سرگشاده به شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل خواستار حقوق زنان شدند.

در نامه زنان معترض افغانستان آمده است: «از زمانی که طالبان در افغانستان تسلط یافتند، هر روز که می‌گذرد، وضعیت زنان فاجعه‌بارتر می‌شود. طالبان زنان را عقب مانده ذهنی می دانند و حق کار و تحصیل را از آنان سلب می کنند. طالبان حملات و سرکوب های هدفمند را علیه فعالان زن، روزنامه نگاران و اقلیت های قومی و مذهبی آغاز کرده اند و این روند همچنان ادامه دارد.” زندگی در افغانستان برای صلح پایدار و توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار ضروری است. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار گفتگوی معنادار و فوری بین دولت موقت طالبان و زنان در افغانستان شده است.

نشست “لویه جرگه”.

اولویت طالبان اقتصاد نیست، بلکه ایجاد «امارت اسلامی» بدون مشارکت مردم، پارلمان و انتخابات آزاد است. با وجود فشارهای بین المللی، طالبان به دختران اجازه تحصیل در مدارس متوسطه را نمی دهند. طالبان برای کسب مشروعیت، علمای این کشور را به صورت گزینشی در «لویه جرگه» جمع کردند و اعلام کردند که هر چه علما بگویند، انجام خواهند داد. حتی یک زن در لویه جرگه شرکت نکرد. در این نشست سه روزه بیش از 3000 روحانی و سران قبایل از سراسر افغانستان گرد هم آمدند و در مورد مسائل سیاسی صحبت کردند.

اولین حضور نیمه علنی رهبر طالبان

در مراسم اختتامیه این نشست ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان برای اولین بار پس از روی کار آمدن طالبان سخنان تندی ایراد کرد و گفت که ما از کفار کوتاه نخواهیم آمد و شریعت را اجرا می کنیم. به عبارت دیگر طالبان افغانستان را اسلامی خواهند کرد. البته فیلم زنده سخنرانی او پخش نشد و فقط صدای رهبر طالبان پخش شد. ملا هبت الله آخوندزاده می گوید فقر، بیکاری، مهاجرت، سرکوب مخالفان. و محدودیت ها علیه زنان در افغانستان روند صعودی به خود گرفته است.
وی گفت: پس از 40 سال مبارزه، اکنون حکومت اسلامی در افغانستان مستقر شده است و فداکاری های زیادی انجام شده است. جنگ افغانستان برای بیرون راندن نیروهای غربی بود و ما هرگز به دنبال پول و مواد نبودیم. در 20 سال گذشته در افغانستان هیچ کس نمی توانست از شریعت صحبت کند و در آن صورت یا زندانی می شدند یا شکنجه می شدند، اما در نتیجه جهاد نظام اسلامی حاکم شد و ندای خدا آزاد شد.

شرع و حدود را اجرا می کنیم

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند شعارهایی که در دوران جهاد داده شده محقق شود، گفت: دنیا حکومت جدید را به راحتی نمی پذیرد و اگر حدود شرعی را برقرار کنیم این تقابل بیشتر می شود. ما احکام شرعی و شرعی را در افغانستان اجرا خواهیم کرد. اگر در عملیات‌های ما به افغان‌ها و مسلمانان آسیب می‌رسید، هدف اصلی ما جهاد و بیرون راندن کفار تا حصول شرایط کنونی بود و هرگز به دنبال آسیب رساندن به مردم نبودیم. ما از حمایت بسیاری از مردم و کشورهای جهان برخوردار شده ایم و امارت اسلامی افغانستان در مسیر درستی قرار دارد.»

ما گوش به فرمان خارجی ها نیستیم

رهبر طالبان به موضوع تعلیق کمک های خارجی نیز اشاره کرد و گفت: ما نمی توانیم برای توسعه اقتصادی به کمک های خارجی تکیه کنیم، بنابراین لازم است تاجران به کشور بازگردند و در کشور خود سرمایه گذاری کنند.

ملا هبت الله آخوندزاده تصریح کرد: موفقیت جهاد افغانستان مایه افتخار افغانستان و مسلمانان جهان است و دشمن با تبلیغات، ناآرامی و اختلاف در حکومت سعی در تضعیف امارت اسلامی دارد. برای مقابله با این تلاش ها باید بر اختلافات و شکاف بین دولت و «علم را حذف کنیم و بین دولت و مردم» غلبه کنیم.

ما مردم منتخب نیستیم

وی همچنین “انتخابات” و رهبری سیاسی را دروغ خواند و گفت: همه باید به نظام فعلی که “امارت اسلامی” است پایبند باشند. علاوه بر این، رهبر طالبان تاکید کرد که هیچ تعاملی با جامعه جهانی وجود نخواهد داشت، زیرا شریعت برای او اولویت دارد.

او در سال های اخیر در ملاء عام ظاهر نمی شد و مخفیانه زندگی می کرد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تنها یک تصویر از او منتشر شد. تاکنون هیچ عکس زنده ای از رهبر طالبان در رسانه ها پخش نشده است و گمانه زنی های زیادی در مورد زنده یا مرده بودن وی مطرح شده است. حتی پس از سخنرانی هبت الله آخوند زاده، شماری از کاربران شبکه های اجتماعی افغان در مورد اینکه رهبر طالبان بوده یا نه، ابراز تردید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید