انتقاد از ارائه اردوی اجتماعی شهرداری تهران/ سن شروع مصرف مواد مخدر 15 سال است.

انتقاد از ارائه اردوی اجتماعی شهرداری تهران/ سن شروع مصرف مواد مخدر 15 سال است.

روز جدید: یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران اعلام کرد: کار پایگاه اجتماعی شهرداری تهران مطلوب نیست و مبارزه با مواد مخدر نیازمند بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب است.

سوده نجفی در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نطق پیش از دستور خود گفت: بر اساس مصوبه کنفرانس بین المللی اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در سازمان ملل متحد هر سال 5 خرداد ماه ژوئیه 26 روز جهانی مواد مخدر نامگذاری شده است و این نامگذاری برای تقویت اقدام و همکاری برای دستیابی به یک هدف جهانی بدون سوء مصرف مواد است.

وی گفت: مصرف مواد مخدر یکی از چالش های اجتناب ناپذیر در سطح بین المللی است که به عنوان آسیب به شاخص های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی هر جامعه و تهدیدی جدی برای جوامع بشری تلقی می شود. ، ادامه می دهد: بر اساس اعلامیه سال 2022 سازمان ملل متحد، شعار “غلبه بر چالش های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های انسانی” انتخاب شده است که بار دیگر آسیب های ناشی از مواد مخدر به سلامت فردی و جمعی را نشان می دهد. روز جهانی مواد مخدر فرصت و نقطه عطفی برای جامعه جهانی است تا نگاهی عملی و علمی به عرضه، مصرف و آسیب های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مصرف مواد مخدر داشته باشد.

نجفی تأکید می کند که در واقع افراد به دلیل مشکلات زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند و پس از یک روند معیوب، عوارض جدی تری را بازتولید می کنند و نیروی مولد و سازنده جامعه را به نقطه «گرانی» تبدیل می کنند. وی گفت: امروزه کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که در آن دارو عرضه و مصرف نشود. جمهوری اسلامی ایران که از همان ابتدا در معرض ابعاد مختلف توطئه دشمن بوده است از این قاعده مستثنی نیست.

عضو شورای شهر تهران می گوید: ایران به دلیل همجواری با افغانستان، بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان، بیش از سایر کشورها در معرض خطرات ورود مواد مخدر به کشور است و دسترسی و خرید مواد مخدر از مردم را آسان کرده است. . اگرچه با تغییرات سیاسی در افغانستان و تشکیل دولت جدید در آن کشور که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ممنوع شد، اما با توجه به آمارهای موجود باز هم می توان گفت که بخش زیادی از مواد مخدر وارد ایران از این کشور است. راه است

نجفی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده در سال گذشته حدود 2 میلیون و 802 هزار و 800 کاربر ثابت و یک میلیون و 600 هزار کاربر کوتاه مدت وجود دارد که به این معناست که 4 میلیون و 400 هزار نفر کاربر مستمر و کوتاه مدت هستند. وی با بیان اینکه در کشور مواد مخدر داریم، گفت: اولین مدل مصرف مواد مخدر در کشور مربوط به مصرف تریاک است که حدود 75 درصد مصرف مواد مخدر کشور را تشکیل می دهد. مدل دوم مصرف مواد مخدر مربوط به موادی مانند «ماری جوانا»، «حشیش»، «بنگ»، «علف هرز»، «علف هرز» و مدل سوم مربوط به هروئین و مدل چهارم مربوط به شیشه است. در واقع اولین مدل مصرف تریاک است اما در بین جوانان و نوجوانان. اعتیاد به ماری جوانا نگرانی های جدی را به دنبال داشته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای شهر تهران تاکید کرد: سن مصرف مواد مخدر 15 سال و میانگین کشوری 22 سال است که نشان دهنده شیوع مصرف مواد مخدر به ویژه “ماری جوانا” در بین جوانان و نوجوانان است. ادامه داد: نکته مهم این است که نمی توان به طور کامل اعتیاد را ریشه کن کرد. اما با همکاری و هماهنگی و ایجاد شرایط لازم و با تلاش و برنامه ریزی و ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه باید از گرایش افراد به ویژه جوانان و نوجوانان جلوگیری کرد و بدون توجه به آثار مواد مخدر بر بدن، اثرات روانی-اجتماعی و فرهنگی مانند فروپاشی خانواده، تعارضات اجتماعی و جنایت، پرخاشگری و خشونت خیابانی، بی خانمانی و تغییر ساختارهای اجتماعی نیز از پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر است که این تغییرات اجتماعی بر نظام ارزشی و رفتار افراد تأثیر می گذارد. جامعه.

نجفی با بیان اینکه علیرغم این شرایط، نهادهای نظارتی، امنیتی و انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقداماتی را برای جلوگیری از واردات و عرضه مواد مخدر در کشور انجام داده اند، گفت: با توجه به شرایط موجود، اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود و عرضه مواد مخدر در کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نیازمند بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در مبارزه با این پدیده شوم سه عامل اصلی در کنار سایر عوامل فرعی شناسایی شده است که نقش برنامه های فرهنگی و اجتماعی و رایگان را نشان می دهد. زمان برای نوجوانان و جوانان در پیشگیری از سوء مصرف مواد.

این عضو شورای شهر گفت: شهر تهران با توجه به جمعیتی که دارد طبیعتاً بیش از سایر شهرهای کشور درگیر اعتیاد است و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. اما این کافی نیست و آنها باید قبل از جمع آوری معتادان این کار را انجام دهند. شناسایی و رفع علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد.

یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: برنامه های فرهنگی و اجتماعی یکی از عواملی است که با توجه به وجود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، انتظار می رود این دو نهاد فرهنگی و اجتماعی متعلق به شهرداری تهران باشند نسبت به افزایش نشاط اجتماعی و اجرای برنامه های فرهنگی در سطح شهر تهران بخصوص در مناطقی که میزان مصرف مواد مخدر بالاتر از سایر مناطق است اقدام کنند.

به گفته نجفی، ایجاد کمپ اجتماعی در شهرداری تهران با حضور سایر نهادهای ذیربط در حوزه اجتماعی برای بررسی معضلات و معضلات اجتماعی شهر تهران با محوریت شهرداری اقدام مناسبی است اما اجرای این امر. کمپ که بیشتر بر اعتیاد به مواد مخدر متمرکز است.

وی افزود: قرارگاه اجتماعی باید با اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در شهرستان در وهله اول از اعتیاد جلوگیری کند. در مرحله دوم باید معتادان را در سطح شهر جمع کنند و برای این امر برنامه های مثبتی داشته باشند. جمع‌آوری معتادان و نگهداری آنها در مراکز بازپروری در تهران یک ماده مخدر اعتیادآور نیست و این روش بدون نتیجه مطلوب در درمان اعتیاد پرهزینه‌تر است.

نجفی گفت: معضل اعتیاد در درازمدت آسیب های دیگری به فرد مبتلا، خانواده و جامعه وارد می کند و باعث طرد شدن از خانواده، تکدی گری، فقر، کم خوابی و انواع بیماری ها می شود که هر کدام آسیب های دیگری را به همراه دارد. به همین دلیل اصرار دارد که ستاد اجتماعی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سایر نهادهای فرهنگی وارد معضل اعتیاد شوند تا با برنامه‌های مثبت به معضل اعتیاد رسیدگی شود. تصمیمات .

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای شهر تهران گفت: امیدواریم در شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری با همکاری سایر نهادهای مسئول در موضوع اعتیاد که منشأ بسیاری از آن است، بتوانیم گام های بیشتری برداریم. مشکلات اجتماعی و فرهنگی، مشکلات اقتصادی و بهداشتی: بنابراین نباید روش صحیح اصولی و علمی ترک اعتیاد را فدای اعداد و ارقام کنیم، بلکه باید سلامت تهران را ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید