انتقاد از عملکرد دولت در اجرای ضعیف رتبه بندی معلمان

انتقاد از عملکرد دولت در اجرای ضعیف رتبه بندی معلمان

محمد وحیدی در گفت و گو با شفقنا درباره عملکرد دولت در سال 1401 در حوزه آموزش گفت: در طول سال انتظار از دولت این بود که اگر رویکرد آموزش حضوری در مجموعه آموزشی و دانشگاه مطرح شود. بحث افزایش سطح کیفی و کاهش شکاف آموزشی که در سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاد باید مورد توجه قرار گیرد و فضای آموزشی کشور دستخوش تغییرات اساسی شود. چند محور اصلی در این زمینه داشتیم که یکی از آنها بحث کیفیت آموزش بر اساس اسناد بالادستی بود. اما دولت در این زمینه نتیجه ای نشان نداد و وضعیت آموزشی کشور نسبت به سال قبل در حوزه آموزش عالی و آموزش در لایحه لحاظ نشد. کمیسیون طلیق تلاش کرد تا برخی از کاستی ها را اصلاح کند، اما ما انتظار داشتیم که خود دولت در مسائل زیربنایی مانند آموزش با شدت بیشتری مداخله کند.

وی در خصوص جذب نیرو در حوزه آموزشی گفت: کمبود نیرو داریم و وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ اطلاعات را به کمیته داده است. وزارت آموزش و پرورش باید برنامه ای ارائه می کرد که شامل سه محور بود. محور اول افزایش سهمیه استخدامی دانشگاه های فرهنگیان است. دوم اینکه در ماده 28 یا کنکور آموزش و پرورش، نیروهای باکیفیت بیشتری با شرایط بهتر اجازه ورود پیدا می کنند و با توجه به نیاز مناطق مختلف فرصتی را برای بهترین فارغ التحصیلان ایجاد می کنیم، بنابراین آمار جذب ما توسط این موضوع سوم اینکه نیروهای حاضر در آموزش و پرورش بر اساس روندی که بین دولت و مجلس توافق شده توزیع شود، اما متأسفانه علیرغم اینکه دولت در تدوین این طرح همکاری کرد، اعلام کردند که موافق نیستند. کلیت طرح در ارائه نمایندگان آن. یعنی ظاهری درست کردند که نشان می دهد عده ای به دنبال تعامل برای حل مشکلات آموزش و پرورش نیستند.

آقای وحیدی ادامه داد: رویکرد به وظایف در آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به گونه ای باشد که منجر به کیفیت شود. اما وزیر آموزش و پرورش و فرهنگ سومین وزیر پیشنهادی دولت بود و انتظار ما این بود که این روند بهتر باشد تا نتیجه قوی تری ببینیم. این نتیجه قوی مبتنی بر اصل شایستگی گزینی است و دولت قول داده بود نظام شایسته گزینی را در سطح وزارتخانه و در سطوح مختلف در کنار مدارس ایجاد کند، اما این نگاه شایسته سالاری علیرغم نظر دولت و رئیس جمهور دولت یعنی رئیس جمهور، در بدنه محقق نمی شود و بخشی از دیدگاه های انتقادی دولت به همین دلیل است.

وی در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بندی مصوبه غرور آفرین مجلس بود اما در آموزش و پرورش بسیار بد اجرا شده است. ما مستقیماً در پیش نویس های اولیه آیین نامه حضور داشتیم، اما پس از ارسال این آیین نامه برای نهایی شدن به دولت، جهت گیری آیین نامه تغییر کرد و حتی اکنون نیز برخی از انتقادات وزارت آموزش و پرورش بر همین اساس است، در حالی که در آموزش و پرورش عالی در بحث کیفیت در دانشگاه ها هم همین نظر را بیان کرد.

آقای محمدی افزود: در رتبه بندی استان ها اختیارات به استان ها داده شده و تا رتبه 3 اجرا می شود و 4 و 5 در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که ارزیابان کشوری کارهای مرتبط را انجام می دهند اما روند کند است و در بودجه سال 1402 نیز به دنبال آن بودیم که دستورات معلمان نسبت به ماه قبل سریعتر برای دریافت وجوه صادر شود تا اجرای بودجه آموزش و پرورش به سال 1402 منتقل شود تا با کسری پرداختی مواجه نشوند. 1402.

وی در خصوص لزوم توجه به نگاه تحول آفرین در آموزش و پرورش گفت: نگاه تحول آفرین در آموزش و پرورش بسیار غنی است و اگر بگوییم آموزش و پرورش غنی از تحول و تحول نیست صحیح نیست و می دانیم که 10 سال طول کشیده است. ایجاد اسناد بالادستی در آموزش و پرورش؛ اما اجرای این اسناد و داشتن بسته اجرایی برای ایجاد اقلام اجرایی از هر سند بسیار مهم است که نقطه ضعف ما در آموزش و پرورش است. یعنی عملیاتی شدن اسناد بالادستی نقطه شکست است. تولید محتوای آموزشی و تدوین کتب درسی نحوه جذب معلم و کیفیت تدریس و… همگی از پیامدهای تولید سند است. اجرای سند یکی از نقاط ضعف آموزش و پرورش است که نمی توان ادعای انجام آن را داشت و مدیریت پس از جلسه با معلمان اعلام کرد یکی از نکات مهمی که آموزش و پرورش باید به آن رسیدگی کند، اجرای آن است. اسناد را می توان در زمان و مکان سنجید، شاخص های آن مشخص باشد و خانواده ها از فضای آموزشی و پیشرفت تحصیلی رضایت داشته باشند و علاقه آنها را برای حضور و مشارکت در آموزش افزایش دهد. اما این ضعف یکی از زمینه هایی است که آینده ای در آن نمی بینیم.

مهندس محمدی در پایان در خصوص برخورد با اساتید و بازنشستگان اجباری گفت: دانشگاه ها بر اساس موضوع مهمی بنام هیات امنا قرار گرفته اند، بنابراین اگر قرار است در معاونت علوم تغییری ایجاد شود، مهم ترین نکته ای است که وزیر محترم دانشگاه می گویند. علم باید این کار را بکند، اختیارات هیات امنا در وزارت علوم نباید محدود شود و اگر هیات های امنای دانشگاه ها باید نقش رسمی داشته باشند و فعالیت های متمرکز در وزارت کشور انجام دهند، بهتر است هیئت امنا را حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید