انسان با اعتماد به نفس به قدرت جاودانگی الهی می چسبد


ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821529

انسان با توکل به قدرت لایزال الهی پایبند است و خداوند متعال وعده داده است که هر که قدرت الهی را بر قدرت خود ترجیح دهد کفایت می کند: «و من توکل بر خدای متعال».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از « تیتریک » ; تعبیر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان چنین است:


«اللّه من اللّه الماسین التوکین المتچولین و فی عارف من الفاظین لدیک و فی ماین من لدی با قدرت الملبین: خدایا مرا از توکل کنندگان در این ماه و از رستگاران و از نزدیکان خود قرار ده به فضل جویندگان».


در مورد اهمیت امانت، امیرالمومنین (ع) فرمود:


با تکیه بر پاکی محیط و صلابت و انتظار آنچه به سرنوشتش می رسد; توکل آن است که از قدرت و توانایی (خود) چشم بپوشی و به تقدیر (اراده) خداوند نگاه کنی.


با توجه به این داستان روشن می شود که چرا اعتماد در داستان ها عاملی برای کفایت همه مسائل و غلبه بر مشکلات زندگی و عامل شادی معرفی شده است.


انسان با اطمینان به قدرت جاودانگی الهی چنگ می زند و خداوند متعال وعده داده است که هر که قدرت الهی را بر قدرت خود ترجیح دهد کفایت می کند: «و من توکل بر خدای متعال».


درخواست از خداوند برای اینکه مرا در این روز از امینان قرار دهد نشان می دهد که در این روز برای مؤمن فرصت سختی های غیرقابل حلی فراهم است و باید در قلعه امانت فرود آید.


در بحار از تورات نقل شده که خداوند متعال فرمود:مْشَرَ الصُّوَّامِ بَشِّرِ الصَّعِمِینَ بِمَرْتِبَةِ الِْةِ الِْةِ الِْةاِیفَا. ای گروه روزه داران به روزه داران اعلام کنید که به درجه فیضین رسیده اند.دریا، گرم74ص39)


از این روایت فهمیده می شود که فیضین دارای مقام معنوی است که بنده و سالک را به لقاء الله می رساند.


در داستانی شیعیان و نمازگزاران حضرت علی (ع) را بخشنده می دانند.


در مورد قدرت صلح فرمود: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده اید که می فرمود: عنَّ عَلِیًّا وَ شِیعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقَیَِمِم.حار، ج27ص143)


ام سلمه می گوید: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: همانا علی و شیعیانش در روز قیامت از رستگارانند.


یعنی آن که ولایت دارد به خدا می رسد و این وصول به خدا عین نصرت است.


مردی که توکل کند و حافظ دینش شود به خدا نزدیک است.

خجت الاسلام محمدعلی فتحی; کارشناس مذهبی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید