انفعال ایران در قبال جمهوری آذربایجان

انفعال ایران در قبال جمهوری آذربایجان

روهر نه رامین فهاری در یادداشتی خطاب به دیپلماسی ایران نوشت: اظهارات تحریک آمیز رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی یک کشور همسایه علیه کشور همسایه دیگر مصداق بارز تحریک علیه تمامیت ارضی است و باید مورد اعتراض سفارت ایران در آذربایجان قرار گیرد. .” و با سفیر جمهوری آذربایجان تماس بگیرید.

تحریکات دسته جمعی علیه ایران سال هاست که از طریق رسانه های مرتبط با جمهوری آذربایجان انجام می شود. در ابتدا کانون های این حملات متوجه دولت ایران بود، اما به مرور زمان نقاط این حملات بیشتر نمایان شد و تمامیت ارضی ایران را هدف گرفت.

چندی پیش یکی از کارشناسان رسانه ای این کشور در یکی از رسانه های این کشور خواستار “بازگرداندن اراضی این کشور و الحاق جمهوری آذربایجان به خلیج فارس شد!” وی همچنین در سخنرانی های تحریک آمیز و توهین آمیز ایران را «شیطان» خواند، به این معنا که علاوه بر افشای لجاجت خود با حکومت ایران، نسبت به کل موجودی به نام ایران نیز ابراز خصومت کرد.

لازم به ذکر است که این اظهارات تحریک آمیز رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی یک کشور همسایه علیه کشور همسایه دیگر مصداق بارز تحریک علیه تمامیت ارضی است و در بهترین حالت باید با اعتراض سفارت ایران در آذربایجان و احضار آن مواجه شود. سفیر آذربایجان

موضوع بعدی این است که انفعال کامل دستگاه سیاست خارجی ایران در جمهوری آذربایجان و بی اعتنایی ایران به همسایه راه را به روی رقیب منطقه ای ایران یعنی اسرائیل باز کرد و در نتیجه حضور اسرائیل در منطقه از کردستان عراق الگوبرداری شد. در جمهوری آذربایجان؛ در حال حاضر عوامل اسرائیلی در حال تامین مالی دشمنان ایران در جمهوری آذربایجان هستند.

موضوعی که در حال حاضر مسئله جدایی طلبی کردها را که توسط اقلیم کردستان تامین مالی می شود و مسئله جدایی طلبی ترکیه که توسط جمهوری آذربایجان تامین مالی می شود، جدا می کند، این است که مسئله جدایی طلبی ترکیه در حال حاضر طبیعی است. رسانه ای و فرهنگی است و شخصیت مسلحانه ندارد اما اگر هوا بی خیال باشد

در صورت تداوم این موضوع در مورد جمهوری آذربایجان، این موضوع می تواند به بحران های عمیق تری برای امنیت ملی ایران تبدیل شود.

اهرم هایی که ایران می تواند برای کاهش خطر جدایی طلبی و دیدگاه های ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان به کار گیرد، می تواند قهری باشد، چه ماهیت اقتصادی داشته باشد و چه در گسترش روابط اقتصادی، که ترکیه در حال حاضر از آن ها در اقلیم استفاده می کند. کردستان عراق است. ترکیه یک خط لوله گاز از اقلیم کردستان عراق وارد کرده است و عملا صدها شرکت ترکیه ای در اقلیم کردستان، یکی از خطرناک ترین مناطق ترکیه، وجود دارد. ترکیه با ایجاد وابستگی اقتصادی سعی در کاهش خطرات امنیتی در اقلیم کردستان دارد.

لازم به ذکر است که اگر ایران دارای اقتصاد پویا باشد، می توان برخی از مخاطرات امنیتی را توسط کشورهای همسایه کاهش داد، اما باید اضافه کرد که تمامی این مفاهیم که به گسترش متقابل امنیت و اقتصاد مربوط می شود، در داخل قابل تحلیل است. امنیت در نظریه کپنهاگ البته باید اضافه کرد که ماهیت اجبار نه تنها شامل مسائل امنیتی و نظامی می شود، بلکه برخی اقدامات دیپلماتیک و سیاسی دیگر نیز می تواند به عنوان تصورات قهری علیه جمهوری آذربایجان مورد استفاده قرار گیرد.

موضوع بعدی که برای معضلی به نام تجزیه طلبی ترکیه مهم است، موضوع ترکیه است. گرچه ترکیه در جمهوری آذربایجان در موضوع جدایی طلبی ترکیه چندان فعال نیست، اما حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان جسارت برخی از سیاستمداران و کارشناسان رسانه ای این کشور را برای فعالیت علیه ایران افزایش داده است. اگر در آینده حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه افزایش یابد و روابط ایران و ترکیه بهبود یابد، نقش عامل جمهوری آذربایجان در روابط ایران و ترکیه کمرنگ خواهد شد و در نتیجه با انزوای جمهوریت مواجه خواهد شد. آذربایجان در منطقه به ناچار از اقدامات تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی ایران خودداری خواهد کرد.

در نهایت عوامل مختلفی را باید به روابط دو کشور اضافه کرد که از آن جمله می توان به ناسیونالیسم ترک، رقابت در بازارهای انرژی، حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و نادیده گرفتن حقوق شیعیان توسط جمهوری آذربایجان اشاره کرد. آذربایجان. آذربایجان، موضوع ارمنستان، اقتصاد ضعیف ایران «عدم وابستگی اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به امنیت نظامی ترکیه و اسرائیل فرصت هایی را برای ایران ایجاد کرده است که البته با تلفیق دو بازوی امنیت و سیاست اقتصاد و هویج و چماق می تواند تا حدودی از تحریکات تجزیه طلبانه و ضد ایرانی در منطقه بکاهد و منافع ملی ایران را تقویت کند و با تشدید روابط اقتصادی و سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان، صداها و فعالیت های ضد ایرانی در آن کشور افزایش یابد. کاهش یابد و دولت آن کشور باید صداهای بلند شده علیه تمامیت ارضی ایران را که ایران در آن نفوذ دارد خاموش کند نه در این کشور، این کشور تبدیل به سکو شده است. و برای آرای ضد ایرانی.

دیدگاهتان را بنویسید