انقلاب اسلامی؛ یکی از مظاهر تحقق وعده الهی، پیروزی مستضعفان بر مستکبران بود/ رژیم پهلوی وابستگی شدیدی به استکبار داشت.


ساعت: 14:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806472

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه رژیم پهلوی برای حفظ تاج و تخت خود به شدت به استکبار وابسته است، گفت: انقلاب اسلامی؛ یکی از جلوه های تحقق وعده الهی، پیروزی مستضعفان بر مستکبران بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران در برهه ای از تاریخ به پیروزی رسیده است که تحلیلگران سیاسی غربی از دیرباز با به حاشیه راندن دین و تسلط بر آموزه های سکولاریسم در زندگی سیاسی-اجتماعی بشر موافقت کرده اند.
وی ادامه داد: با آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی برای سرنگونی رژیم ستم شاهی و استقرار نظام اسلامی حتی برای بسیاری از متدینین امکان تشکیل حکومت اسلامی و اداره جامعه از طریق نظام دینی فراهم شد. در شرایط فعلی هنوز غیر قابل تصور بود. در این شرایط رهبر انقلاب و مردم مسلمان و مستضعف ایران با ایمان به وعده الهی دست به مبارزه ای زدند که با وجود مخالفت و دشمنی نیروهای شرق و غرب به پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجامید.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم مسلمان ایران با اعتقاد به اصل حاکمیت الهی، حکومت طاغوت را سرنگون کردند و با استقرار جمهوری اسلامی نشان دادند که خواهان اجرای احکام الهی در جامعه اسلامی در ایران هستند.
وی در ادامه به عوامل شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: استبداد حاکم و بی توجهی به مردم یکی از دلایل مهم این امر است.
استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در دوره پهلوی اگرچه نهادها و رویه‌های به ظاهر دموکراتیک در ایران وجود داشت، اما این نهادها به پوسته‌های ناکارآمد تبدیل شدند. رژیم ارزشی برای اراده مردم قائل نبود و به مرور زمان سیاست های دولت شخصی تر شد.
وی با اشاره به عامل دوم یعنی مخالفت با مذهب گفت: رژیم پهلوی تا آنجا پیش رفته است که تاج و تخت سلطنت را تحکیم کرده و سنت های جاهلی پیش از اسلام را به عنوان محور ناسیونالیسم ایرانی که تحلیلگران غربی درباره شیعیان اسلامی می گویند حفظ و احیا کرده است. ذهن ایرانیان و سهم قابل توجه اسلام در حیات فرهنگی ایران نادیده گرفته شده است.
حجت الاسلام ملک زاده گفت: شاین هانتر، استاد و محقق آمریکایی در دانشگاه جورج تاون، این وضعیت را اینگونه بیان می کند: شاه چنان به خود و تاج و تختش افتخار می کرد که برای اولین بار پس از قرن ها از ورود اسلام به ایران، ایرانیان حق انتخاب داشتند. بین «اسلام» و «ایران» و قابل پیش بینی بود که اکثریت قاطع مردم ایران در آن انتخاب «اسلام» را انتخاب کنند و با رژیم شورشی پهلوی بجنگند. ماروین زونیس، یکی دیگر از محققین آمریکایی نیز در تحلیلی از رویکرد ضد مذهبی رژیم پهلوی به جشن‌های باشکوه تخت جمشید گفت: من اعلام می‌کنم که ما خاندان پهلوی جز ایران را دوست نداریم و بر خلاف این ادعا، او تعصب داریم. ایران را دوست نداشت و قدر ایرانیان را ندانست، زیرا به خوبی می دانست که ایران و ایرانیانی که از آنها صحبت می کند ریشه عمیق مذهبی و شیعی دارند.
وی از تسلط استکبار به عنوان سومین مورد یاد کرد و گفت: خداوند با نفی وابستگی به مستکبرین به مسلمانان می‌فرماید: بر ظالمان تکیه نکنید که آتش شما را می‌گیرد و در پیشگاه خداوند یاور و یاوری نخواهید داشت. قرآن کریم، استکبار هیچ گاه در مقام حق قرار نمی گیرد و اعمال آنها همواره ناشی از نگاه های نفسانی و امیال شیطانی است.
عضو انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم افزود: این جریان با تجاوز به حقوق بشر و توسل به زور و زور برتر، همه امکانات، قوت ها و ارزش های انسانی خود را در خدمت دیدگاه های نفسانی و امیال شیطانی خود قرار می دهد و تسلیم می شود. مظلوم “خود ویرانگر. به تعبیر قرآن کریم نمونه بارز این خصلت بد در فرعون دیده می شود. این مشکل به ویژه در حکومت های قرون اخیر ایران و در حکومت پهلوی بیش از پیش نمایان می شود.
وی تاکید کرد: رژیم پهلوی برای حفظ تاج و تخت خود به شدت به نیروهای استکبار وابسته بود و زمینه تسلط و نفوذ آنها را در ایران فراهم می کرد. بنابراین، در شکل گیری انقلاب اسلامی که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی، جلوه ای از قیام مستضعفان علیه مستکبرین بود، بر تسلط استکبار بر ایران به خوبی تأکید شد. همان گونه که خداوند به مستضعفان دستور داد تا برای رهایی از یوغ اسیران مستکبران قیام کنند، پاداش این قیام نیز پیروزی و حکومت آنان است: «بَنَفْسُوا». عمل به این اصل قرآنی در تاریخ سیاسی مسلمانان به ویژه در قرن اخیر و به ویژه در انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی داشته و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی را بالاتر از مومنان تضمین کرده است. “»

انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید