اهمیت احداث خط ریلی رشت – آستارا برای توسعه اقتصاد ایران / حلقه مفقوده صادرات کالاهای ایرانی به قفقاز و اروپا


ساعت: 08:34
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885473

تکمیل خط ریلی رشت – آستارا می تواند آرزوی بسیاری از دلسوزان ایران را برآورده کند، تکمیل این خط ریلی ایران را به کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب جهان تبدیل می کند.با دور زدن ایران از مسیر افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه، کردستان می توانند ایران را از این مزیت بزرگ محروم کرده و به عنوان کشور کریدور اصلی منطقه ظاهر شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، تکمیل راه آهن رشت – آستارا همواره مورد تاکید کارشناسان اقتصادی بوده است. سفیر ایران در روسیه در ماه های اخیر در گفتگویی اعلام کرد: ساخت راه آهن رشت- آستارا از نان شب واجب تر است و این موضوع در سفر مقامات ایرانی به روسیه نیز مطرح شد. اهمیت راه‌آهن به حدی است که پوتین در سفر اخیر خود به ایران در دیدار با مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کرد و در ادامه برای این کار وظیفه ویژه‌ای را به رئیس هیئت دولت واگذار کرد.

در این گزارش به اهمیت افتتاح این خط ریلی برای کشور و به ویژه برای استان گیلان می پردازیم.


تاثیر احداث راه آهن رشت – آستارا بر اقتصاد ایران

حمل و نقل ریلی یکی از قدیمی ترین راه های حمل و نقل کالا در جهان است که از 100 سال پیش مورد توجه قرار گرفته است، با توسعه فناوری ریلی و سرعت حرکت قطارهای مسافری و ریلی، اهمیت حمل و نقل ریلی در 30 سال اخیر سال‌ها در اقتصادهای بزرگ جهان اهمیتی دوچندان دارد

حمل و نقل کالا از طریق راه آهن نسبت به حمل و نقل جاده ای مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها امنیت، سرعت، سازماندهی بیشتر، ظرفیت بالاتر.

مکان مقاصد، هزینه های حمل و نقل و هزینه های زمانی سه عامل اصلی موثر بر هر ترانزیت هستند. هزینه حمل و نقل ریلی بسیار کمتر از هزینه حمل و نقل دریایی و جاده ای است و با توسعه فناوری قطار و افزایش سرعت، دنیا توجه ویژه ای به مسیرهای ریلی داشته است.

علاوه بر جابجایی بار، خطوط ریلی سریع‌السیر نیز می‌توانند مسافران را جابه‌جا کنند، به این معنی که هر کسی با مسافت طولانی تا مقصد خود می‌تواند هر روز با قطار سریع‌السیر با هزینه‌ای بسیار کمتر از هواپیما و از خانه به صورت یکجا سفر کند. شهر برای کار در شهر دیگر جابجایی آسان.

c12fa081 3fc2 4d59 91c9 6c31f28717c3 خبر خاکستری

با توجه به تصویر بالا، تکمیل خط ریلی رشت – آستارا می تواند آرزوی بسیاری از دلسوزان ایران را برآورده کند، تکمیل این خط ریلی ایران را به کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب جهان تبدیل می کند، در حالی که اخیرا سال‌هاست که ترکیه تلاش‌های زیادی برای دور زدن ایران از طریق مسیر افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه انجام داده است تا ایران را از این مزیت بزرگ محروم کرده و به کشور کریدور اصلی منطقه تبدیل شود. ایجاد جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال گذشته نیز با همین نیت مورد حمایت ترکیه قرار گرفت تا ایران نقش استراتژیک اصلی خود را از دست بدهد.

خوشبختانه با اهمیت دولت ایران و ایجاد راه آهن رشت – آستارا می توان این توطئه ترکیه را به طور کامل خنثی کرد و اگر ایران موفق شود خود را به عنوان کریدور اصلی شرق به غرب و از جنوب به شمال تبدیل کند، امنیت ایران می تواند تا 50 سال آینده تضمین شود زیرا امنیت غذا و کالا و اقتصاد جهان از کریدور ایران عبور خواهد کرد و این برای ایران بسیار استراتژیک است.


نقش محوری آستارا در صادرات کالاهای ایرانی به قفقاز و اروپا

آستارا شهری بندری در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است. آستارا از شرق به دریای خزر، از غرب به آستارا جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در استان گیلان محدود می شود.

خط ریلی رشت به آستارا پس از رسیدن به بندر آستارا می تواند کالا را با کشتی به روسیه منتقل کند و ایران را به روسیه و از آنجا با ریل جمهوری آذربایجان به اروپا برساند.

بندر آستارا هرگز به اندازه بنادر جنوبی ایران اهمیت نداشته است اما با توسعه این بندر می تواند به اندازه بندرعباس یا بندر امام اهمیت داشته باشد و توسعه این بندر می تواند گیلان را به قطب صادرات و واردات ارتقا دهد. ایران، اهمیت گیلان را در سال های آینده ممکن است. شهرهایی مانند بوشهر، بندرعباس و آبادان باید به اندازه کریدور اصلی انتقال کالا به روسیه و منطقه اوراسیا اهمیت داشته باشند.

توسعه خط ریلی و آشنایی با این منطقه زیبا می تواند موجب توسعه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شود و نگاه ویژه ای به توسعه استان گیلان از مرکز کشور بدهد.


احداث خط راه آهن راهبردی رشت – آستارا حلقه مفقوده تکمیل کریدور شمال – جنوب است.

“غلامرضا مرحبا” نماینده مردم آستارا در مجلس در گفت و گوی 17 آذرماه با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور روسیه و تاکید بر لزوم احداث راه آهن رشت – آستارا افزود: با توجه به اینکه در در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو با تلاش و کوشش احداث خط ریلی رشت – آستارا از مصوبات و توافقات سفر روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه بود. در دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه بر لزوم احداث این خط ریلی مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کرد.

وی افزود: بنده به عنوان نماینده مردم شهرستان مرزی بندر آستارا در شورای اسلامی و به عنوان یکی از نمایندگان استان گیلان از دقت، لطف و بزرگواری مقام معظم رهبری که با همت و همت ایشان، آگاه هستم. اطلاعات به پایان کشور و اهمیت اقدامات راهبردی توجه ویژه ای دارد. از اطلاع رسانی و پیگیری به موقع شما تشکر و قدردانی می کنم.

مرحبه ادامه داد: امیدوارم با تاکیدات مقام معظم رهبری در آینده نزدیک شاهد اجرای توافقات و احداث این خط راه آهن راهبردی باشیم که آینده توسعه مردم کشور خواهد بود. استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا و حلقه مفقوده در مسیر ترانزیت و تکمیل کریدور شمالی، شاهد جنوب باشیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس تصریح کرد: خط ریلی رشت – آستارا ضمن تکمیل کریدور شمال به جنوب، منافع ملی کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند.

به گزارش هشتم، متاسفانه توسعه استان گیلان در سال های اخیر در حد مازندران نبوده است، اما با توسعه راه آهن رشت به آستارا تحولی در این حوزه دیده می شود. وی علاوه بر توسعه راه آهن باری، توجه مسئولان استانی به راه آهن سریع السیر مسافری را نیز در دستور کار خود قرار دهد، همچنین جابجایی مسافران از تهران به رشت و سپس آستارا را سریعتر کرد و مسیر توسعه گیلان را هموار کرد. همچنین توسعه خطوط مسافربری به گیلان تحول عظیمی در اقتصاد استان و اشتغال مضاعف در گیلان ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید